magyar

Krčma v Nižnom Klatove: 16,8 km
Košice – Biely dom: 22, 2 km

Povrch:
Cesta od magistrátu mesta Košice, čiže Bieleho domu, po Lorinčík je asfaltová. Od Lorinčíka potom pôjdete lesnými cestami s niekoľko metrov krátkou výnimkou až do Nižného Klatova. Odtiaľ opäť asfaltovou cestou.

Najzaujímavejší úsek cesty:
Pravdepodobne od kríža medzi Bukovcom a Baškou po Nižný Klatov. Klesáte lesnou cestou.

Potrebné mapy:
Odporúčame turistickú mapu Vojenského kartografického ústavu Harmanec. Je to mapa č. 136: Volovské vrchy – Košice.

Opis trasy:
Tento okruh nemá výrazné výškové prevýšenia. Problémy s orientáciou môžu nastať po opustení Lorinčíka. Ak však nedodržíte presne trasu a budete experimentovať, pravdepodobne prídete do Bašky. Tam sa môžete napojiť na cestu do Bukovca a pri kríži podľa ďalšieho opisu sa opäť napojiť na predstavovanú trasu.

Táto trasa je vhodná aj na ľahkú kondičnú jazdu po pracovnom čase, pretože nie je náročná a nezaberá veľa času. Je však lepšie absolvovať ju na horských, než na cestných bicykloch. Uvedené časy sa týkajú čistej jazdy, pripočítajte si k nim čas na oddych.

Štart: Biely dom – Lorinčík

Trasa začína na Triede SNP pred magistrátom mesta Košice, čiže Bielym domom. Je niekoľko spôsobov ako odtiaľ dostať na výpadovku Moldavská, ktorá vedie smerom na Rožňavu. Rýchlejšia cesta je cez Toryskú smerom na Popradskú cestu a tam zabočiť vľavo. Potom už len stále rovno, až dôjdete na Moldavskú cestu, ktorou vedie električková trať do VSŽ. Na tejto križovatke zabočíte vpravo.

Ïalšia možnosť je ísť cyklistickým chodníkom po Triede SNP (budú sa vám motať chodci do cesty) až na kruhový objazd a tam zabočiť vpravo.

Moldavská cesta je síce štvorprúdová trasa s električkovou dráhou uprostred, ale našťastie má na okraji dostatočne široký pás, kde môžete pokojne jazdiť bez toho, že by vás autá ohrozovali na živote. Pomaly sa dostanete k mestskej časti Pereš, vpravo uvidíte krčmu, ak nepotrebujete akútne uhasiť smäd, ešte trošku stúpnete až uvidíte odbočku vpravo, pri ktorej ukazuje značka smer na Jasov. Ňou pôjdete ďalej.

Ešte stále sa nachádzate na asfaltovej ceste, ale už dvojprúdovej a menej frekventovanej. Po chvíli stúpnete do ľavotočivej zákruty a potom príjemným svahom dole, kde opäť prejdete na inú cestu. To v mieste, kde vás značka upozorní, že na Lorinčík sa ide vpravo. Dedinu je odtiaľ vidieť, v podstate sa nachádza vedľa cesty.

Ak by ste hľadali v Lorinčíku krčmu, asi najlepšie je prejsť hlavnou cestou okolo miestneho úradu až na križovatku, potom vľavo hore. My sme však našu trať merali po miestny úrad a potom pokračovali ďalej.

Vzdialenosť od Bieleho domu: 7,19 km
Čas: 25,52 min
Priemerná rýchlosť: 16,4 km/h
Maximálna rýchlosť: 37,5 km/h

Lorinčík – začiatok „krížovej cesty“

V Lorinčíku je potrebné pokračovať po hlavnej ceste, ktorou ste prišli. Na križovatke na jej konci odbočíte vpravo a pokračujete krátkym stúpaním do strmšieho svahu, na konci cesty zasa trocha vľavo ku kostolu s cintorínom, už skôr uvidíte kostolnú vežu.

Na tomto mieste vymeníte asfaltový povrch za lesnú cestu. Tá začína (pokračuje i končí) príjemne, bez nárokov na stúpanie. Je však potrebné dávať pozor, aby ste nezablúdili. Ak si pred miestnym úradom vynulujete tachometer, nebudete mať na ňom ešte ani jeden kilometer, keď sa dostanete na prvú križovatku lesných ciest. Cesty sú tri. Jednou ste prišli, druhá pokračuje priamo, trocha nadol, tretia výrazne bočí vpravo, trošku stúpa. Vpravo je správne.

Neviem, kam vedie lesná cesta pokračujúca rovno a trochu nadol, predpokladám, že do Poľova. Ak ste ju už vyskúšali, prosím, napíšte svoje poznatky do poznámok pod článok.

Ak sa pustíte navrhovanou cestou vpravo, budete prechádzať viacerými spojeniami, križovatkami a spleťou lesných ciest, ale je potrebné držať sa stále tej jednej, nebočiť. Až nakoniec vyjdete na lesnú cestu vyjazdenú autami. Tu zabočíte vľavo a držíte sa jej. Práve z nej ide viacero odbočiek, tie vpravo idú do dediny Baška. Ak sa však stále budete držať „hlavnej lesnej cesty“ ušetríte si sily stratené zbytočným stúpaním.

Tento úsek trasy je veľmi pekný, nebyť stoviek maličkých mušiek, ktoré nám liezli do očí, do uší, do nosa, všade. Jediný spôsob ako sa ich zbaviť je výrazne zvýšiť rýchlosť, čo už potom s vychutnávaním si prostredia nemá veľa spoločné. Naviac len tak tak som vyhol kolesom, aby som neprešiel cez slepúcha, ktorý sa plazil rovno cez cestu. Ak niečo takého v lese uvidíte, nie je potrebné reagovať panicky. Slepúch nie je jedovatý, dokonca to ani nie je had, aj keď je to plaz. V podstate je to biologicky akási jašterica bez nôh. Len škoda, že bol taký plachý a rýchly, že som ho ani nestihol poriadne odfotiť.

Neviem, či mušky sú typickým sprievodným javom cesty týmto lesom, ale keď sme už po viac ako troch kilometroch došli ku poliam a mušky zmizli, dosť som si vydýchol. A mohol som sa aj nadýchnuť bez toho, aby mi naplnili nos, priedušnicu, prípadne pľúca.

Polia uvidíte vpravo od cesty, na jednom úseku cesta prechádza ich okrajom. Tu je vhodné vyjsť na okraj poľa a popri okraji lesa mierne stúpať. Uvidíte elektrické vedenie a čoskoro vyjdete na širokú lesnú výdatne vyjazdenú autami. Ňou prídete až na asfaltovú cestu, ktorá spája Bašku a Bukovec.

Vzdialenosť od miestneho úradu Lorinčík: 5,04 km
Čas: 26, 51min

„Krížová cesta“ – krčma v Nižnom Klatove

Keď budete stáť na spomínanej križovatke a pustíte sa asfaltkou vľavo v smere na Bukovec, pri ceste uvidíte stáť kríž. Vlastne hneď dva, ale ten starší má už len kamenný podstavec a kríž je ulomený. Tu je potrebné zastaviť, pretože sa opäť mení smer cesty. Ak pozriete do mapy, uvidíte, že z Bukovca do Nižného Klatova vedie zelená turistická značka. Zbytočne by ste však klesali do dediny a potom opäť stúpali. Stačí prejsť len pár metrov smerom na Bukovec a širokou lesnou cestou zabočíte vpravo do poľa. Príjemnou cestou pôjdete stále priamo, až sa dostanete k ďalšiemu krížu v poli. Ten je vyznačený aj na mape. (Preto to označenie krížová cesta – od kríža ku krížu.)

Pri druhom kríži už uvidíte na strome zelenú turistickú značku. Na značenie sa nespoliehajte, je chabé až žiadne. Zablúdiť však nemôžete. Pred krížom v poli je síce križovatka lesných ciest, ale vy pôjdete od kríža smerom nahor. Takto ide aj turistická značka. Je to v podstate akýsi vychodený široký žľab, ale bicyklom je lepšie ísť po jeho pravej strane. To z toho dôvodu, že ak by ste išli po jeho ľavej strane, na jeho konci sa nenapojíte na pokračujúcu cestu, ale ostanete stáť na okraji poľa a lesa. Potom sa budete musieť predierať cez žihľavu a cyklistické nohavice akosi nie sú „žihľavovzdorné“.

Spomínanou lesnou cestu budete mierne stúpať, je to takmer rovina. Ako to býva, potom budete mierne klesať, až cesta prejde do lesa, kde sa klesanie zvýrazní. Je to vcelku príjemný rýchly úsek cesty, ktorý vás vyvedie až do dediny Nižný Klatov. Vyjdete pri závore tesne pred strmým kopcom do Hýľova. Stúpanie do kopca vľavo však nehrozí, zabočíte vpravo a pokračujete cez dedinu na jej koniec až k miestnej krčme, ktorá nemá meno. Je však cyklistom dostatočne známa, písali sme o nej aj v časti Bukovec cez Holičku.

Otvorená je od 10,00 do 22,00. Dvojdecový pohár bieleho vína tu stojí 20 Sk, pivo podľa druhu od 18 do 22 Sk. Malinovka 7 Sk, celú ponuku vypisovať nebudeme... Túto krčmu poznáte aj podľa toho, že pri bráne, ktorá vedie do jej dvora stojí veľký drevený sud ako domček s dverami. Stoly sú aj vonku, tak že tu môžete sedieť, že máte bicykle stále na očiach.

Vzdialenosť od odbočky nástupu na „Krížovú cestu“: 4,46 km
Čas: 20, 10 min
Priemerná rýchlosť: 13, km/hod
Maximálna rýchlosť: 43,5 km/h

Krčma v Nižnom Klatove – Biely dom

Záver trasy je chronicky známy, rýchly, opisovali sme ho aj v častiach Bukovec cez Holičku a v opačnom smere v častiach Okruh ku Kostolu sv. Anny a Okruh Jahodná. Idete stále rovno príjazdovou asfaltovou cestou do Košíc, viacmenej klesáte a idete po rovine až do Myslavy, hlavnej cesty sa budete držať aj pred miestnym úradom, kde zahnete vľavo, prudšie no krátko stúpnete a ďalej stále rovno cez sídlisko KVP až na Terasu cez križovatku Popradská – Toryská a po Toryskej pred Biely dom, kde trasa začala. O rýchlosti celej trasy hovorí aj priemerný čas, ktorý sme tu dosiahli bez toho, že by sme sa výraznejšie ponáhľali.

Vzdialenosť od krčmy v Nižnom Klatove po Biely dom: 5,43 km
Čas: 15, 26 min
Priemerná rýchlosť: 23,0 km/hod
Maximálna rýchlosť: 43,5 km/h

Záver

Aj keď po prečítaní sa vám možno zdá táto trasa komplikovaná, nie je tomu tak. Stačí si dávať pozor, zbytočne sa nenechať zlákať rôznymi lesnými cestičkami a je to v pohode. Pre istotu si to prečítajte ešte raz s pohľadom na mapu a bude to úplne jasné. Myslím, že kto si túto nenáročnú a peknú trasu prejde, rád si ju ešte zopakuje.

Aktuálny opis trasy je z augusta 2002.

Slavomír Szabó

SPOZNAJTE AJ ÏALŠIE TRASY CYKLISTICKÉHO SPRIEVODCU OKOLÍM KOŠÍC   |   tlačiareň

pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected]