magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

Najprv problémy vyriešiť, potom preniesť kompetencie.
@ Aktuálne -> Doprava      Apr 13 2007 - 12:28 GMT
Presun kompetencií železničnej dopravy na VÚC, s tým súvisiaca harmonizácia dopravy, výstavba nadradenej dopravnej infraštruktúry boli okrem iného témami dnešného rokovania ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR ¼ubomíra Vážneho s predsedom Košického samosprávneho kraja (KSK) Zdenkom Trebuľom.

„Stále platí, že raz vidieť je viac ako desaťkrát počuť, preto je dobré, že sme sa stretli a snažili sme sa pohnúť s problémami, ktoré Košický samosprávny kraj trápia z hľadiska dopravy,“ rozhovoril sa na začiatku brífingu minister Vážny. Za veľmi dôležité považuje to, že KSK je nositeľom pilotného projektu - plánu dopravnej obslužnosti samosprávneho kraja a tento plán je kľúčom k budúcemu prenosu regionálnych kompetencií v osobnej železničnej doprave a v súčasnom spravovaní kompetencií v autobusovej doprave. Súčasná slovenská legislatíva síce hovorí, že štát, prípadne samosprávne kraje sú povinné zabezpečiť dopravnú obslužnosť územia, len nikto nehovorí, čo to vlastne znamená. Práve tento pilotný projekt - plán dopravnej obslužnosti KSK, na ktorom sa podieľa ministerstvo dopravy, výskumný ústav dopravy a ďalšie subjekty vrátane KSK, by mal odpovedať na to, čo je dopravná obslužnosť územia a bol by kľúčom a návodom aj pre ostatné samosprávne kraje. Aby sa dalo zadefinovať, čo je potrebné zo strany štátu a VÚC v dopravnej obslužnosti riešiť a čo je štát povinný v nej zabezpečiť.

Ïalšou témou rokovania bol projekt KORID – Košický integrovaný dopravný systém. Podľa ministra je tento projekt zatiaľ iba na papieri a je záujem o to, aby sa v krátkom čase začal aj realizovať. V Operačnom programe Doprava má ministerstvo na tento projekt alokovaných asi 55% z objemu ( celkový objem financií na KORID predstavuje okolo 3 mld. Sk) a v regionálnom operačnom programe, ktorý je pod ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja, je zvyšných 45%.

„ Musíme tieto kapacity zlúčiť a úplne inak dynamizovať celý projekt, ktorý je veľmi významný pre mestskú hromadnú dopravu a napojenie na železničnú infraštruktúru, lebo Košice majú tú výhodu, že rozchod električkových koľajníc je totožný so železničným rozchodom“, hodnotil ¼.Vážny.

V procese prevodu kompetencií železničnej osobnej dopravy na VÚC, teda aj na KSK je niekoľko problémov, ktoré čakajú na riešenie. „ A kým sa to nestane, nemalo by zmysel doslova surovo prenášať kompetencie, lebo horúci zemiak by sme prehodili z pliec štátu na VÚC. Preto treba tento krok najprv systémovo a koncepčne doriešiť. Čo je dnes jasné, aj železničná osobná regionálna doprava má byť pod krajskými samosprávami, pretože kľúčom k harmonizácii a odstráneniu duplicity výkonov v doprave je, aby to koordinoval jeden celok a tým je samosprávny kraj. Len treba povedať správny čas, aby mala samospráva dostatok priestoru na prípravu“, zdôraznil minister dopravy. Spresnil, že podľa harmonogramu, ktorý je v pracovnej verzii, má byť časť kompetencií s určenými pravidlami prenesených v roku 2008 a originálne kompetencie aj s badžetom majú prejsť na samosprávne kraje v roku 2009.

K terminálu intermodálnej dopravy, ktorý by mal vyrásť pri Košiciach z Eurofondov, ¼.Vážny poznamenal, že na tento projekt je vyčlenených asi 1,2 mld. Sk a cieľom je to, aby terminál začal slúžiť potrebám v roku 2012. Má mať previazanosť na letisko, na cestnú dopravnú infraštruktúru, na železničný normálny i širokorozchod . Zo štyroch podobných terminálov, ktoré majú byť na Slovensku vybudované, minister ten košický označil za číslo 1.
K ceste na trase Košice – Milhosť, prípadne slovensko – maďarská hranica ¼.Vážny povedal, že príprava zo slovenskej strany je aktívna.

„ Všetko urobíme preto, aby sme mohli na jeseň 2009 začať túto stavbu a ukončiť ju na jeseň 2010. Je tam však podmienka medzinárodnej dohody s Maďarskom, aby sme sa naladili na správny termín spoločného odovzdania stavby a jej súvisu na maďarskej strane, ako aj spoločného stanovenia tejto stavby. Pripravujú sa plány na plný štvorpruh“.

Rokujúce strany riešili ďalej logiku cesty D1 – Budimír – Bidovce. Tento zhruba 7-kilometrový úsek sa rozdelí na 2 etapy tak, aby sa najprv urobila prvá časť – Budimír – Košické Olšany po križovatku s R2 prípadne s R4 a potom by sa dokončil celý úsek. Prvá etapa by mala byť hotová v predstihu, aby dočasne slúžila na odťaženie mestskej dopravy a vytvoril by sa istým spôsobom juhovýchodný obchvat Košíc. Snaha bude riešiť prednostne na trase D1 aj obchvat Michaloviec na trase Košice – ukrajinská hranica.

Martin KRČ   |   tlačiareň
 
pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected]