magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

U šoféra koruna za minútu...
@ Aktuálne -> Doprava      Dec 20 2007 - 09:30 GMT
Košické mestské zastupiteľstvo schválilo 13.decembra návrhy Dopravného podniku mesta Košíc (DPMK) na zmeny tarify v mestskej hromadnej doprave (MHD), ktoré budú platiť od 1.januára 2008. K zmene tarify platnej od 1.júla tohto roku teda pribudne korekcia. O častých zmenách sa povráva, že vtedy ich robia, keď predošlá nevyjde podľa očakávania. Ale ako poznamenali na tlačovej besede v tomto týždni predstavitelia DPMK, lepšie je robiť opatrenia po určitom čase, ako vôbec. Čo teda nový rok v košickej verejnej doprave prinesie alebo čo ponúkne od 1.januára dopravný podnik pre cestujúcich v Košiciach? Predovšetkým základný 30-minútový cestovný lístok zakúpený u vodiča bude cestujúceho stáť už 30 korún, čo znamená, že minúta cestovania v tomto prípade vyjde na jednu korunu. Dôvod? Neúmerný nárast predaja, čo vodičov odpútava od pozornosti a tí údajne nemohli plniť ani ďalšiu základnú úlohu – dodržať časy v cestovnom poriadku. ažko teraz predvídať, že hrozba zvýšenej ceny lístka v tomto prípade do akej miery naozaj odbremení vodičov od častého predaja lístkov. Veď tomu, kto sa v dopravnom prostriedku MHD už raz ocitne bez lístka, iná možnosť ani neostane, než si lístok u vodiča kúpiť, pravdaže, ak nechce cestovať načierno. Preto logická sa zdá byť otázka: predaj drahších lístkov už nebude vodičov tak zaťažovať? Určite by pomohli automaty na predaj cestovných lístkov v samotných dopravných prostriedkoch. Ale kde na to vziať?

Predpokladom kúpy cestovného lístka je jeho ponuka s možnosťami, kde ho dostať. Od verejnosti sa dozvedáme, že najmä na sídliskách nie je cestujúca verejnosť spokojná. Jednoducho chýbajú automaty na ich predaj. DPMK podľa slov jeho manažérov preto chce rozšíriť počet predajných miest v stánkoch a má pribudnúť aj 8 nových automatov, napríklad na železničnej stanici, na magistráte, technickej univerzite, v obchodnom dome Dargov a tie by mali byť vybavené možnosťou aj na dobíjanie bezkontaktných čipových kariet (BČK).
Ïalšia výhoda podľa DPMK, ktorú ponúkne cestujúcim od nového roka, je pre seniorov nad 70 rokov a pre telesne postihnuté osoby aj v tom prípade, ak nemajú trvalý pobyt v Košiciach. Ak chcú využívať bezplatné cestovanie, musia si vybaviť BČK. DPMK na vybavenie čipovej karty v prípade telesne postihnutých už nebude požadovať rozhodnutie príslušného úradu o zdravotnom stave cestujúceho, postačí iba preukaz. Tu sa natíska ďalšia otázka, či nepostačí pri cestovaní preukázať sa iba preukazom ZP, lebo je to iba ďalšie molestovanie týchto osôb. Potrebu mať BČK dopraváci odôvodňujú tým, že tak získajú presnejšie informácie o počte a pohybe cestujúcich. Ako argumentovali, mohli voliť iný variant, napríklad lístky za symbolické ceny, ale napokon zvíťazili čipové karty. BČK navyše môže poslúžiť aj ako elektronická peňaženka. Aby sa tento segment cestujúcich mohol dôkladne pripraviť na daný spôsob cestovania, DPMK predåžil čas na vybavenie čipových kariet do 31.marca 2008 a dovtedy budú revízori k nim ohľaduplní.

Mení sa aj cena predplatných 30-dňových lístkov v tarifách T2 ( územie mesta Košíc rozšírené o územie okresu Košice-okolie, t.j. obce Nižná Myšľa, Nižná a Vyšná Hutka) a TZR (zrýchlené autobusové linky č.21, 40, autobusové spoje na linkách RA s výnimkou RA1, električkové spoje na všetkých linkách R na rýchlodráhe od a po Optimu smer VA U.S.STEEL), a síce tak, že budú nižšie, čo dáva tušiť, že so zvyšovaním cien to v júli DPMK asi „prepískol“. Cena T2 sa znižuje z 960 Sk na 800 korún a v TZR z 820 na 720 Sk. K tomu kroku dospeli, ako hovorili, na základe skúseností a prieskumov, čo medzi riadkami môže znamenať, že sa znížil ich odbyt, a preto je lepšie ich predávať o niečo lacnejšie a viac, ako mať väčší deficit z drahších. Hoci manažéri DPMK tvrdili, že zvýšenie cien lístkov v júni nezanechal na tržbách väčší výpadok a rozdiel medzi odhadom na pohybe tržieb vo výške 30 mil. Sk do konca roka bude minimálny, predsa len viac cestujúcich, povedzme zo sídlisk i okolia do zamestnania, začalo uprednostňovať individuálnu dopravu, čo znamená viac preplnené cesty, parkoviská v meste i viac výfukových plynov. DPMK tak zápasí so stratégiou, cieľmi a zásadami štátnej dopravnej politiky SR, ktorá okrem iného hovorí o znižovaní negatívnych účinkov dopravy na životné prostredie podporovaním verejnej dopravy pred individuálnou, o kvalitných a cenovo prístupných dopravných službách, o trvalo udržateľnom spôsobe premiestňovania osôb a podobne.

Na obzore je aj nový návrh linkového vedenia, čo znamená komplexné „prekopanie“ trasovania, lebo ako tvrdia manažéri DPMK, to súčasné už nezodpovedá potrebám. Je v prípravnej fáze a s jeho zavedením sa počíta od 1.marca 2008. Len aby nebolo ďalším dôvodom na skryté zvyšovanie cien lístkov.
Ladislav KULIK   |   tlačiareň
 
pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected]