(SITA) - Od polnoci 14. decembra bude na slovenských železniciach platiť nový cestovný poriadok, zlepšiť by sa mali prípoje, rýchlosť aj komfort cestujúcich. Na niektorých trasách sa zavedie taktový systém, čo znamená, že vlaky budú každú hodinu až dve odchádzať v rovnakej minúte. Železnice zaznamenali za posledný rok nárast cestujúcich o tri až päť percent, chcú sa však ďalej zatraktívňovať. Idú nakupovať nové vozne, zlepšovať čistotu na staniciach a vo vlakoch a skvalitňovať služby. V priebehu dvoch až troch rokov by sa chceli stať najluxusnejším spôsobom prepravy.
\"Cestujúcich do vlaku nedostaneme, pokiaľ nebudú mať lepšie podmienky, vyššiu kultúru aj rýchlosť,\" uvedomil si generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Milan Chúpek. Železničiari chcú zvýšiť rýchlosť na trase Bratislava-Nové Mesto nad Váhom až na 160 km/h. Vlaky by rušiť nechceli, v najbližšom čase sa nechystajú zvyšovať cestovné. V budúcnosti to však považujú za pravdepodobné, povedali na dnešnej tlačovej besede.
Novinkou v medzištátnej doprave je nová kategória vlakov EuroNight (EN). Spoj bude jazdiť v noci na trase Košice-Praha, pripojené budú aj vozne na prepravu automobilov. Nový vlak EN Metropol bude denne spájať Budapešť, Bratislavu a Berlín. Ïalšie vlaky budú spájať Bratislavu so srbským Belehradom, Thessalonikami v Grécku a Baru v Čiernej Hore, letoviskami pri Čiernom mori, s Varnou, Burgasom a Bukurešťou. Novinkou bude aj zavedenie letného víkendového spojenia z bratislavskej Petržalky do nemeckého Passau.
Vo vnútroštátnej doprave sa skráti jazdný čas všetkých rýchlikov a IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami približne o 10 až 15 minút. Pevný taktový systém jazdy rýchlikov platí pre rýchliky medzi Bratislavou a Košicami, ktoré budú odchádzať vždy v párnu hodinu a desiatu minútu, príchod do Žiliny bude vždy v párnu hodinu a päťdesiatu minútu a príchod do Košíc v párnu hodinu a siedmu minútu. Jedinou výnimkou bude rýchlik Dubeň. Intervalový systém odchodov budú mať aj vlaky InterCity na trati Bratislava-Košice a vlaky medzi Bratislavou a Šaľou. Novinkou je aj predåženie trasy rýchlika Turiec až do Košíc v piatok a vybrané dni.
Na železniciach platí nové nariadenie o tom, čo robiť, keď mešká vlak. Ak sa oneskoril o viac ako päť minút, cestujúci môže pred cestou vrátiť cestovný lístok. Ak sa rozhodne počas cesty, že pre meškanie jeho cesta nemá zmysel, železnice ho zdarma prepravia do východiskovej stanice. Ak by sa cestujúci rozhodol pokračovať v ceste iným dopravným prostriedkom, železnica mu vráti peniaze za neprecestovanú časť cesty. V medzinárodnej preprave má cestujúci za určitých podmienok pri meškaní vlaku nad jednu hodinu nárok na pätinu z ceny medzinárodného cestovného lístka vo forme dobropisu, ktorý môže využiť pri ďalšej ceste. Pri dlhšom meškaní sa ráta s podávaním občerstvujúceho nápoja. Ak zmeškaný vlak, ktorý má pravidelný príchod do cieľovej stanice vo večerných, prípadne v nočných hodinách a cestujúcich nemožno odviezť pravidelnými vlakmi a linkami autobusovej dopravy, dispečer zabezpečí náhradnú dopravu. Môže to byť autobus alebo v ojedinelom prípade aj taxík.
ZSSK je pripravená na zmenu na euro, tvrdí Chúpek. Zaokrúhľovanie cien v prospech cestujúceho ich vyjde na 26 miliónov korún (viac ako 863 tisíc eur). |
tlačiareň
|