Ministerstvá sa nezhodli, kto bude mať právomoc vyvlastňovať
@ Aktuálne -> Verejná správa
Jan 13 2003 - 11:14 GMT
|
Nedávno sme uverejnili správu občianskej iniciatívy "Za spravodlivú zmenu právnej úpravy vyvlastňovania vo verejnom záujme", podľa ktorej Pripravovaný stavebný zákon údajne umožní štátu zbavovať občanov nehnuteľného majetku za smiešne odstupné. Ide o citlivú záležitosť, ktorá sa môže dotknúť každého majiteľa domu, chaty, garáže, či pozemku. O tom, ako situácia okolo spornej novely zákona pokračuje, prinášame ďalšie informácie:
(Občianska iniciatíva "Za spravodlivú zmenu právnej úpravy vyvlastňovania vo verejnom záujme" – tlačová správa: 12. 1. 2003) - Piatkový návrh novelizácie stavebného zákona z dielne Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR (MVRR) je v rozpore s návrhom nového stavebného zákona z dielne Ministerstva životného prostredia SR (MŽP). Ministerstvá majú rozdielny názor na to, ktorý orgán má v budúcnosti vydávať rozhodnutia o vyvlastnení súkromného majetku občanov a právnických osôb vo verejnom záujme a pre potreby súkromných investorov.
MŽP presadzuje vo svojom návrhu, aby pôsobnosť v oblasti vyvlastňovania prešla z okresných úradov na obce. Rozhodnutia o vyvlastnení má podpisovať starosta resp. primátor.
Naproti tomu, MVRR v dôvodovej správe svojho návrhu doslova tvrdí, že "Prechod pôsobnosti v oblasti vyvlastňovacieho konania z okresných úradov na obce nie je v celospoločenskom záujme, pretože obce, napr. v prípade nevyhnutnosti vyvlastňovať
pre akcie presahujúce hranice obce, nedisponujú dostatočnými personálnymi, či inými kapacitami a preto je nevyhnutné aby tieto aktivity zabezpečovali okresné úrady."
MVRR zverejnilo svoj návrh novelizácie stavebného zákona na medzirezortné pripomienkovanie na internetových stránkach vlády v piatok 10. 1. 2003 pod č. 20/M-2003. Lehota na pripomienkovanie končí v pondelok 13. 1. 2003, čo je mimochodom
hneď na ďalší pracovný deň po zverejnení.
MŽP zverejnilo svoj návrh nového stavebného zákona 23. 12. 2002 pod č. 1660/2002-3 a lehota na pripomienkovanie sa skončila 8. 1. 2003.
Je pozoruhodné, že obidve ministerstvá uvádzajú rovnaký dôvod na zmenu súčasného stavebného zákona. V dôvodových správach ministerstiev sa doslova rovnako tvrdí, že "Dôvodom vypracovania návrhu je plnenie úloh vyplývajúcich z uznesenia vlády SR č.
1287 zo 4. decembra 2002." Výsledkom sú protichodné materiály.
K návrhu z dielne MŽP sa počas pripomienkového konania vyjadrila aj Občianska iniciatíva "Za spravodlivú zmenu právnej úpravy vyvlastňovania vo verejnom záujme", ktorú doposiaľ podporilo viac ako 250 občanov. Jednou z požiadaviek občianskej
iniciatívy je, aby pôsobnosť vyvlastňovacieho konania prešla na súdy a nie na obce.
Hlavnou požiadavkou však je, aby bolo zaručené, že občania pri vyvlastnení dostanú za vyvlastnený majetok primeranú náhradu. Dnes to tak nie je, a vyvlastňuje sa za zlomok trhových cien. Ako však už MŽP v piatok 10. 1. 2003 oznámilo dvom splnomocnencom občianskej iniciatívy - Richardovi Drutarovskému a Eve Kováčechovej - ministerstvo nebude pripomienky a návrhy občanov akceptovať.
Podľa občianskej iniciatívy svedčia uvedené fakty o tom, že vláda nemá ujasnenú koncepciu v oblasti stavebného práva. Návrh MVRR predpokladá ponechanie pôsobnosti v oblasti vyvlastňovania na okresných úradoch, ktoré však majú byť zrušené. Oveľa
nebezpečnejší je však zámer MŽP presunúť vyvlastňovanie na obce. Vyvlastnenie je totiž najzávažnejším zásahom do ústavou chráneného vlastníckeho práva občana a preto
je prirodzené, že o vyvlastnení by mal rozhodovať súd. Vzhľadom na dôležitosť stavebného zákona, Občianska iniciatíva "Za spravodlivú zmenu právnej úpravy vyvlastňovania vo verejnom záujme" vyzýva vládu na širokú verejnú a odbornú diskusiu
o koncepcii stavebného zákona a ponúka do tejto diskusie aj odborníkov a právnikov zo svojich radov. V súčasnej situácii by sa unáhlené prijatie stavebného zákona rovnalo prijatiu zlého zákona, najmä keď sa pod zámienkou zmeny z dôvodu prechodu
kompetencii dostalo do návrhu MŽP aj ustanovenie, ktoré s prechodom kompetencií nesúvisí a v konečnom dôsledku sa ním má oproti súčasnosti obmedziť účasť verejnosti pri povoľovaní stavieb.
Je mimoriadne znepokojujúce, že ani jedno ministerstvo sa vo svojich návrhoch nezaoberá zmenou súčasnej zákonnej úpravy vyvlastňovania z roku 1976, ktorá dodnes umožňuje nedôstojne vyvlastňovanie majetku občanov bez primeranej náhrady. Je to
znepokojujúce o to viac, že už v roku 1998 údajne vláda prerokovala návrh stavebného zákona, ktorý zásadným spôsobom riešil vyvlastnenie a presúval kompetencie v oblasti
vyvlastnenia na súdy. |
tlačiareň
|
|