Letecké akrobacie, parašutisti, ako aj veľa ďalších atrakcií nájdu návštevníci Múzea letectva, pokiaľ ho navštívia v piatok o 11,00 hod. Dôvody na pompéznu oslavu sú hneď dva. Múzeum letectva otvára novú expozíciu s názvom Vývoj letectva a leteckej techniky od roku 1945 a Vojenská letecká akadémia M. R. Štefánika oslavuje 30. výročie.
Múzeum letectva patrí Slovenskému technickému múzeu a autorom novej expozície je Doc. Ing. Radomír Orlita, známy košický letec a pedagóg VLA.
Medzi novinkami múzea, s ktorými sa budú môcť návštevníci oboznámiť, sú lietadlá Iskra, ktoré múzeu venoval poľský prezident a F 104 ako dar talianskeho prezidenta. Svoje miesto v hangári novej expozície zaujalo aj lietadlo L 39 – Albatros.
Slovenské technické múzeum vlastní na letisku už 5 hangárov, pričom expozície sú vo dvoch a tiež na otvorenom priestranstve. Ako povedal riaditeľ múzea Ing. Eugen Labanič, CSc., letecké expozície v blízkej budúcnosti čaká výrazný rozvoj. Už teraz majú prísľub, že dostanú 10 nových lietadiel. Budú to štyri Delfíny L-29, SU 22, SU 25 a štyri MIG 21. Lietadlá, z ktorých od Ministerstva obrany SR dostanú viac kusov, poslúžia na výmenu s múzeami podobného zamerania v zahraničí. V blízkej budúcnosti takto získajú napríklad lietadlo J-1 Jastreb zo Srbska.
Vojenský historický ústav tu zasa plánuje vybudovať expozíciu protivzdušnej obrany. Jedným z blízkych cieľov je i vytvorenie tzv. Prezidentskej galérie, kde budú lietadlá, ktoré múzeu venovali prezidenti iných štátov. Zatiaľ tak za pomoci slovenského prezidenta Rudolfa Schuster urobili prezidenti Čiech, Ukrajiny, Talianska a Poľska.
Múzeum v súčasnosti pracuje na dotiahnutí zmlúv, po ktorých by mali byť do Košíc privezené aj lietadlá z Grécka, Maroka, USA, Švajčiarska, Kanady a Švédska. Už 20. októbra by to malo byť lietadlo Mirage 3 RS zo Švajčiarska.
Neostane však len pri expozícii vojenských lietadiel. Tá by sa mala čoskoro rozšíriť aj o dopravné lietadlá, a to hneď o legendárne modely. Prezident Francúzska daruje múzeu lietadlo Concord, múzeum tiež vybavuje exponát Boeing 747 – JUMBO.
Medzi zaujímavé informácie patrí aj tá, že Slovenské technické múzeum uzatvorilo kontrakt z firmou, ktorá z Ladožského jazera vyťahuje vrak nemeckého vojenského lietadla Messerschnmidt, ktorý má byť dopravený do Košíc. Náklady na túto akciu sú 95 tisíc USD, ktoré hradí sponzor.
Bližšie informácie o Múzeu letectva nájdete na www.cassovia.sk/letmuzeum/.
Slavomír Szabó
Tlačová správa STM k novej expozícii
Múzeum letectva – II. etapa
expozícia VÝVOJ LETECTVA A LETECKEJ TECHNIKY OD ROKU 1945
V priestoroch novootvoreného hangára leteckého múzea je prezentovaný vývoj letectva a leteckej techniky od roku 1945 až po súčasnosť. Na ploche 600 metrov štvorcových sú inštalované originálne lietadlá, motory, letecké trenažéry, modely lietadiel spolu s informačnými panelmi obsahujúcimi informácie o vystavovanej technike, jej výrobcoch, konštruktéroch, pilotoch atď. Usporiadanie exponátov a celého výstavného priestoru je riešené tak, aby návštevník bol pri prehliadke prirodzeným spôsobom vedený v podstate v smere dobového vývoja, to znamená počnúc rokom 1945 postupne až po súčasnosť.
Prvým exponátom je letecký motor Walter Minor 4-III, ktorý bol veľmi rozšíreným v našom, ale aj v zahraničnom letectve v 50-tych rokoch 20. storočia. V slede historického vývoja nasleduje letecký prúdový motor RD 500 z lietadla Jak-23, ktoré bolo prvým regulérnym prúdovým lietadlom zavedeným v čs. letectve po druhej svetovej vojne. Motor Walter Minor 6-III pripomína úspechy československých lietadiel a pilotov v leteckej akrobacii v 60-tych rokoch. Predná kabínová časť lietadla Mig-15 je doplnená aj motorom RD 45 F upravenom do didaktického rezu, vďaka čomu návštevník má možnosť priamo nad motorom vidieť princíp činnosti leteckého prúdového motora. V opačnej časti expozície, kde je prezentovaná technika súčasnosti je inštalovaný letecký prúdový motor DV-2, ktorý bol vyvinutý a vyrábaný v Strojárňach Považská Bystrica a tvorí pohonnú jednotku lietadiel L-59.
V expozičných priestoroch hangára majú návštevníci možnosť vidieť dvojmiestne prúdové cvičné lietadlo TS-11 Iskra. Od roku 1964 bolo prijaté v poľskom letectve pre účely základného leteckého výcviku. Cvičné prúdové lietadlo používané slovenským letectvom zastupuje jednomotorový, dvojmiestny dolnoplošník L-39 Albatros vo verzii ľahkého bojového lietadla s inštalovanými raketnicami a bombami.
V časti expozície prezentujúcej súčasnú leteckú techniku je situovaný jednomotorový, jednomiestny viacúčelový strednoplošník F-104 Starfighter, ktorý predstavuje špičku vývojového radu F-104. Vystavený stíhač patril do skupiny asi 150 strojov slúžiacich v talianskych vzdušných silách a STM ho získalo ako dar prezidenta Talianskej republiky. Rovnakú pozornosť si zasluhuje aj bezpilotné lietadlo Reiss VR-3 určené k prieskumným misiám. V exteriérových priestoroch múzea sú inštalované lietadlá Mig-15, Mig-19, Mig-21, Mig-23, Su-7, Su-15, Su-22 a vrtuľníky Mi-2, Mi-4.
Kategóriu tzv. ľahkých lietadiel v novootvorenej expozícii zastupuje vetroň Z-125 Šohaj, ktorý je inštalovaný nad expozíciou a maketa centroplánu LVL-2 s kompletne vybavenou kabínou.
Expozícia je doplnená aj leteckými trenažérmi používanými pri výcviku vojenských pilotov. V blízkosti oboch trenažérov sú situované letecké prúdové motory používané v daných typoch lietadiel a to pre Mig-21 prúdový motor R11F-300 a pre lietadlo L-29 prúdový motor M 701 vyrábaný v Československu. |
tlačiareň
|