Letecké múzeum, ktoré patrí Slovenskému technickému múzeu, má nový exponát, ktorý dozaista vzbudí pozornosť nielen v radoch odborníkov. Dnes o 11,00 totiž na Letisku Košice pristálo vojenské bojové lietadlo francúzskej výroby Mirage 3 RS. Práve tieto stíhačky sa vo vojenskej histórii pričinilo o to, že Izrael vyhral tzv. šesťdňovú vojnu. Typ, ktorý pristál v Košiciach, je presne označený ako Mirage R 3 S / RS, čo značí, že je upravený na prieskumné lety.
Tento exponát sa do Košíc dostal najmä vďaka zásluhe prezidenta Rudolfa Schustera, ktorý neskrýva záujem vybudovať v našom meste špičkové Múzeum letectva s exponátmi z celého sveta. O tom, že posledný let tohto stroja pôjde do Košíc, sa dohodol s niekdajším švajčiarskym prezidentom Kasparom Viligerom. Ten ho múzeu venoval ako dar. Nejde pritom o starý a nefunkčný model. Stále sa používa ako strategická zbraň armád Francúzska, Belgicka, Španielska a krajín Južnej Ameriky. Len Švajčiari sa ho rozhodli nahradiť americkými stíhačkami.
„Toto lietadlo patrí medzi špičkové exponáty, ktoré spravuje Slovenské technické múzeum. Už 31. októbra do Košíc priletí bývalý švajčiarsky prezident pán Kaspar Viliger, ktorý bol iniciátorom tohto daru a osobne sa na letisku stretne s pánom prezidentom Rudolfom Schusterom. Takto oficiálne odovzdá toto lietadlo nášmu múzeu,“ priblížil situáciu riaditeľ Slovenského technického múzea Ing. Eugen Labanič.
„V súčasnosti máme aj ďalšie štyri lietadlá, ktoré sme získali ako prezidentské dary. Sú to dary z Ukrajiny, Českej republiky, z Poľska a Talianska. Máme záujem vytvoriť z nich špeciálnu galériu. Lietadlo Mirage bude prístupné verejnosti už o niekoľko hodín, akonáhle technici odmontujú zásadné elektronické zariadenia. Musia tak vykonať, aby lietadlo bolo zbavené možnosti letu,“ dodal riaditeľ múzea.
Stíhačka Mirage mala pôvodne v Košiciach pristáť už v pondelok, ale pre zlé počasie sa let neustále prekladal až na dnes. Možno to znie čudne, že bojové lietadlo nemohlo letieť pre vysokú oblačnosť a slabý dážď, ale z toho konkrétneho prieskumného stroja časť elektronických navigačných zariadení vymontovali už vo Švajčiarsku, takže pilot bol odkázaný na dobrú viditeľnosť.
Slavomír Szabó
Foto: Róbert Hakl |
tlačiareň
|