(Magistrát mesta Košice – tlačová správa) -- Mesto Košice po aktualizácii zoznamu neplatičov za komunálny odpad začne vymáhať svoje pohľadávky daňovou exekúciou podľa zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov.
Mesto, ktoré je v zmysle zákon a o odpadoch zodpovedné za nakladanie s komunálnym odpadom, tieto služby zabezpečuje prostredníctvom firmy Kosit a.s.. Počet jednotlivých úkonov a cena za ne sú stanovené v zmluve o dielo medzi mestom a firmou. Celú činnosť v rozsahu zmluvných podmienok je však možné vykonávať za predpokladu finančného zabezpečenia prostredníctvom platieb od pôvodcov odpadu t.j. fyzických osôb a podnikateľov za vykonané služby.
„Po aktualizácii stavu platieb za predchádzajúce obdobie t.j. za rok 2002 a za jedenásť mesiacov roku 2003, tvorí objem neuhradených poplatkov zhruba 13 percent z celkovej predpísanej sumy. Vo finančnom vyjadrená je to asi 20 miliónov korún. Túto sumu dlhujú mestu právnické aj fyzické osoby, väčšiu časť – asi 12 miliónov korún nezaplatili fyzické osoby,“ informuje vedúca oddelenia výstavby a životného prostredia Alžbeta Slavkovská. „Kontrolnou činnosťou sme zároveň zistili, že niektorí pôvodcovia odpadov ani nepodali poplatkové priznanie a za odpad neplatia. Predpokladáme, že ide o ďalších zhruba 10-15 percent tých, ktorí si svoje povinnosti neplnia.“
Okrem pokuty uloženej v zmysle zákona o správe daní a poplatkov (v prípade právnických osôb sa môže vyšplhať až do výšky 1 milión korún) za nepodanie poplatkového priznania v stanovene lehote (30 dní od vzniku prevádzky) mesto je oprávnené okrem riadnej platby vyrúbiť aj navýšenie poplatku až o 50 percent. Navýšenie až o 50 percent platí aj pre tých, ktorí nezaplatili poplatok v stanovenej lehote. Čím je lehota dlhšia, tým sa percento navýšenia zvyšuje.
„V tomto období posielame neplatičom poštové poukážky spolu za rok 2002 a 2003. Z pohľadu mesta je to ústretový krok, veríme, že naň neplatiči zareagujú a vyhnú sa následným postihom. V prípade nezaplatenia začneme totiž s daňovou exekúciou,“ dodáva Alžbeta Slavkovská. Kontrola sa uskutočňuje aj smerom ku firme KOSIT, aby peniaze poplatníkov boli využívané racionálne a v súlade so zákonom.
„Vzhľadom na vzniknutý finančný deficit mesto muselo pristúpiť k redukcii niektorých činností. Zber objemového a drobného stavebného odpadu vo veľkých mestských častiach sa robí len raz za dva týždne, hoci doteraz sa robil jeden krát za týždeň. Treba zdôrazniť, že zákon o odpadoch ukladá obci povinnosť zabezpečiť zber objemového odpadu dvakrát do roka a podľa potreby. Doterajšia prax ukázala, že občania nerešpektovali týždenný cyklus zberu a odpad ukladali na stanoviská každý deň,“ dodáva vedúca oddelenia výstavby a životného prostredia. Väčšina miest zabezpečuje zber objemového odpadu len dvakrát do roka. Inak sú občania povinní odviezť takýto odpad, vrátane drobného stavebného odpadu, do zberných dvorov, kde im ho bezplatne prevezmú. Košice majú zriadené dva zberné dvory na Jesenského ulici a na Jarmočnej ulici, pripravuje sa ďalší zberný dvor v mestskej časti Nad Jazerom.
„Musíme občanov viesť a vychovať k tomu, aby sami využívali zberné dvory. V opačnom prípade sa náklady na zber a zvoz budú zvyšovať.“
KOSIT robí zber objemového a drobného stavebného odpadu vo veľkých mestských častiach vždy v párnom týždni v tomto harmonograme:
Pondelok - MČ Nad Jazerom a Dargovských hrdinov
Utorok - MČ Sever
Streda – MČ Sídlisko ahanovce, KVP a Juh
Štvrtok – MČ Západ
Piatok – MČ Staré mesto.
Zuzana Bobriková, hovorkyňa MMK |
tlačiareň
|