magyar

ďalej cez mesto: asfalt

Nami vyskúšaný čistý čas jazdy: cca 2 hodiny

Opis trasy:

Táto trasa patrí medzi štandardné okruhy, jej prevažná časť vedie asfaltkou, ktorá je však v úseku Vyšný Klatov - Jahodná značne rozbitá. Potom pokračuje lesnými a poľnými cestami až po mesto. Trasa je vhodná pre horské bicykle, prípadne pre silnejšie cestné bicykle.

Štart

Trasa začína v mestskej časti Košice - Západ, konkrétne pred Bielym domom, čiže sídlom Mestského Magistrátu Košice. Od križovatky stúpate Toryskou ulicou na križovatku s Popradskou a ďalej rovno Moskovskou triedou do mestskej časti Košice - Sídlisko KVP, pokračujete stále rovno, klesaním do Myslavy. Na prvej križovatke zabočíte vpravo a pokračujete Myslavskou cestou pomedzi dedinské domy k chatovej oblasti Maša. Idete stále rovno a po rovine.

Čoskoro, ako opustíte dedinu, uvidíte vľavo letný bufet Maša. Našu trasu sme absolvovali začiatkom októbra a už bol zatvorený. Ak však pokračujete stále rovno, po chvíli dôjdete do obce Nižný Klatov. Tu hneď vpravo nájdete pohostinstvo Mlynky. Aj pri ňom sme však dospeli k rovnakej situácii, začiatkom októbra už bolo zatvorené. Asi 100 metrov ďalej vľavo však nájdete bufet s veľkou reklamou na pivo Zubr.

Je to dobré miesto na zastavenie. Kúpite tu síce iba nápoje a nejaký ten keksík, čaj, ale padne to dobre, aj keď ste vlastne len približne vo štvrtine cesty. Vonku i dnu sú drevené stoly, otvorené je denne od 10,00 do 22,00. Čapovaný Zubr tu stojí 20 Sk a čapovaný Gemer 15 Sk. Za poldeci rumu zaplatíte 13 Sk.

Výpis z tachometra - od Bieleho domu po Nižný Klatov, presne po pohostinstvo Mlynky: 5,78 km, čas 20,12, priemernú rýchlosť 16,9 a maximálnu rýchlosť 40,5. Išli sme v pohode, neplašili sa.

Vyšný Klatov

Tak ako sa cez Myslavu a k Nižnému Klatovu tiahla príjemná rovinka, v ďalšej časti trasy je potrebné počítať so stúpaním. Pokračujúc v načatej ceste dôjdete na križovatku, kde smerové tabule ukazujú, že na Hýľov a Zlatú Idku sa ide rovno, na Vyšný Klatov sa bočí vpravo. Musíte teda zabočiť vpravo a ďalej stále po hlavnej ceste. To sa ešte stále nachádzate v Nižnom Klatove a ak by ste boli nejakými milovníkmi sakrálnych stavieb, ktoré boli pôvodne vystavené v stredoveku, nájdete tu v dedine taký kostol. Zo stredoveku však ostali už len jeho základy, ostatné je z roku 1920.

Držte sa stále hlavnej cesty. Budete stúpať až do Vyšného Klatova, kde je vhodné miesto na odpočinok na námestí, ktoré zvrchu lemuje obchod a krčma. Aj v sobotu dopoludnia si môžete v obchode niečo dokúpiť, v krčme až popoludní, ale pretože nemali uvedené otváracie hodiny, nevieme od ktorej. Uprostred námestia je fontána s lavičkami.

Výpis z tachometra: pretože sa mi podarilo cestou tachometer vynulovať, viem uviesť, že od spomínanej krčmy "Zubr" po Vyšný Klatov je to necelé tri kilometre.

Jahodná

Z Vyšného Klatova pokračujete strmo nahor popri kostole nad dedinu, kde nájdete smerovník s turistickými značkami. Ide o križovatku žltej a modrej. Podľa modrej turistickej značky je to pešo na Jahodnú 50 minút, podľa žltej je to pešo na Prednú Holicu hodina. Predstavovanú trasu je možné predåžiť tak, že sa odtiaľ pustíte žltou značkou na Prednú Holicu k chate Lajoška a odtiaľ potom po červenej značke na Jahodnú. Pokiaľ máte skúsenosti s touto časťou cesty, prosím, napíšte ich do poznámok k článku.

Od tejto križovatky turistických ciest pokračujete modrou značkou, ktorá vedie rozbitou asfaltovou cestou. Zakrátko opustíte pásmo lúk a cesta pokračuje lesom. Ak vás trápi smäd, asi po troch kilometroch od dediny nájdete dobrý prameň s vodou. Opisovaná časť trasy spočiatku stúpa, potom klesá, až dôjdete do rekreačnej oblasti Jahodná, vyjdete rovno pod zjazdovkou. Na Jahodnej môžete navštíviť reštauráciu, ale musíte počítať s tým, že bude potrebné nechať vonku bicykle, najlepšie uzamknuté.

Výpis z tachometra od Vyšného Klatova po Jahodnú: vzdialenosť 3,39 km, čas 24 minút, priemerná rýchlosť 9,6, maximálna rýchlosť 34.

Bankov

Je niekoľko možností, ako sa z Jahodnej dostať bicyklom na Bankov . Ak si chcete vychutnať cestu lesom, sú tu aj dve turistické značky - červená a žltá. Osobne preferujem žltú, pretože prechádza aj lúkami, krajším prostredím a nemá výraznejšie výškové rozdiely. Tu ani nie je praktická možnosť zablúdiť, pretože prechádzate peknými lesnými cestami s dobrým značením a ide asi o najkrajší úsek trasy. Približne po 1,5 km cesty si všimnite prameň po pravej strane cesty, kde sa je možné občerstviť. Časom dôjdete na križovatku žltej a červenej turistickej značky na Kamennom hrbe. Tu žltá značka bočí na Girbeš a do Myslavy, pokračovať musíte po červenej, ktorá udáva, že na Bankov je to pešo ešte 40 minút. Širokou lesnou cestou budete viacmenej klesať, až sa dostanete na parkovisko pred bankovskú kolibu.

Výpis z tachometra: vzdialenosť 7,82, čas 38,04, priemerná rýchlosť 12,3, maximálna rýchlosť 36.

Ak by na chronicky známom Bankove zlyhal bufet pri minigolfovom ihrisku aj reštaurácia, k dispozícii je aspoň studňa, prípadne nižšie na Dolnom Bankove hotel, ale tam vás s bicyklom určite nepustia. Koliba je už od čias svojho postavenia úspešne zatvorená a si aspoň môžete niečo vopred naštudovať o o miestnej histórii krížov a kaplniek, robiť sa chvíľku pred ostatnými múdrym i vzdelaným a potom sadnúť na bicykel a pokračovať v ceste.

My sme sa vracali na miesto, odkiaľ sme vyštartovali. Všeobecne je pre spojenie s Terasou najlepšia cesta pomedzi polia, vedúca neskôr popri jazdiarni. Naviac celý čas klesá, alebo ide po rovinke. Prídete teda nad parkovisko presne pred kolibu a odtiaľ lesnou cestou, ktorá vedie chvíľku lesom a zrazu vyjde na lúky, potom medzi polia. Celkom slušná terénna jazda. Postupne sa pred vami zjavia Košice, popri chatách a plotu jazdiarne dôjdete k asfaltovej štvorprúdovke Trieda KVP. Ponad ňu ide most, ktorým sa dostanete do lesíka nad Popradskou cestou, stálym klesaním po asfaltovej ceste vyjdete na križovatke Popradská - Moskovská trieda - Toryská, ktorú sme spomínali v úvode trasy. Prejdete cez križovatku a Toryskou ulicou klesnete k mestskému magistrátu, čiže Bielemu domu, odkiaľ ste štartovali.

Výpis z tachometra: vzdialenosť 4,84, maximálna rýchlosť 37.

Defilé

Trasu by mali zvládnuť aj začiatočníci, nie je to nič svetoborné, ale má pekné úseky, viacero možností na oddych. Nepočítajte teda len kilometre a odjazdený čas, ale celkový pobyt si predåžte nejako užitočne - napríklad váľaním sa v tráve. Túto cestu som absolvoval v októbri, vtedy to už radšej neskúšajte. Trasa je dobrá, aj keď ju absolvujete opačným smerom.

sivo   |   tlačiareň

pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected]