V stredu 15. novembra (2000) si pripomenuli prvé výročie vzniku Linky detskej dôvery zástupcovia Detskej kiniky FNsP a Klubu detskej nádeje Spolku medikov mesta Košíc. Presne pred rokom po prvýkrát zazvonil telefón dieťaťa hľadajúceho pomoc. Podľa údajov, ktoré nám poskytla Dr. Dana Lovášová, za tento čas zaznamenali pesne 24 698 hovorov, čo vychádza asi 95 hovorov za službu. Z toho boli asi dve tretiny zmysluplné hovory, ktoré smerovali k pomoci a riešeniu problémov detí a mládeže.
Linka detskej dôvery je k dispozícii každý pracovný deň v čase od 13,00 do 21,00. Je určená deťom a mládeži, ktorí potrebujú pomoc pri konzultácii svojich problémov v každej oblasti. Jej telefónne číslo je 0820 78 78 78. Ide pritom o bezplatný hovor. V pondelok sa linka špecializuje na sociálnu oblasť.
Volajúci sa takto dostanú do kontaktu so službukonajúcimi študentmi medicíny. Títo vystupujú v pozícii radcu - terapeuta. Pokiaľ ich odborné znalosti nestačia, spoja so supevízorom, odborným lekárom, ktorý sa ujme prípadu. Volajúci má pritom niekoľko výhod. Ak chce, môže ostať v anonymite a radiť sa len, čo má robiť. Ak má záujem, môže uviesť svoje osobné údaje a Linka detskej dôvery mu sprostredkuje potrebnú zdravotnú, sociálnu, prípadne právnu službu.
Ako sa vyjadrila Dr. Dana Lovášová, prevažujú predošvetkým zdravotno-sociálne prblémy, ale aj týranie detí a sexuologické otázky. Vyskytli sa dokonca aj prípady incestu. Aj to sú dôvody, prečo Linka detskej dôvery úzko spolupracuje s príslušnými sociálnymi pracovníkmi a právnikmi. Samozrejme, ako sme už uviedli, podmienkou je vždy vystúpenie volajúceho z anonymity, takže to ostáva len na jeho rozhodnutí.
Pokiaľ sme uviedli, že volajúci sa v prvom kontakte dostáva do telefonického styku so študentom, tento dobrovoľnícky tím nie je náhodný. Študenti prechádzajú množstvom doborných školení, každodenným vzdelávaním, odbornými seminámi a intenzívnymi kurzami.
K prítomným novinárom za študentov prehovoril Tomáš Gazdič, ktorý informoval o skutočnosti, že volajúce deti sú často vulgárne a hrubo vystupujú voči ľuďom, ktorí im chcú pomôcť. Nemožno to chápať ako ich jednoznačnú chybu, pretože ich vystupovanie je dané vplyvom prostredia, ktoré ich vháňa do často beznádejnej situácie. V podstate kopírujú správanie dospelých, ktorí majú na ich život negatívny vplyv. Neskôr, ak volajúci pochopia šancu, ktorá sa im núka, mení sa aj ich slovník, sú prístupnejší, otvorenejší a viac sprístupnia svoj svet, v ktorom bez pomoci nezavládne harmónia.
Stať sa členom tímu Linky detskej dôvery pre študenta znamená hlbšie štúdium so špecifickými problémami, ktoré sú príznačné pre vek klientov, zaúčanie sa kolektívnej práci s odborníkmi a rýchlejší odborný rast.
Existencia projektov ako Linka detskej dôvery sa nezaobíde bez pomoci sponzorov. Tu predovšetkým pomohla Nadácia pre občianske aktivity, denník Korzár, Slovenská pošta, starosta mestskej časti Košice-Staré mesto Ján Süli, starosta mestskej časti Košice-Západ Pavol Mutafov, či Nadácia pre deti Slovenska. Vedenie Linky detskej dôvery však predovšetkým ocenilo podporu Slovenských telekomunikácií, ktoré umožnili prevádzkoanie na telefónnom čísle 0820 78 78 78 ako bezplatné hovory. Zástupcovia Nadácie Pre deti Slovenska odovzdali riaditeľovi FNsP MUDr. Robertovi Rolandovi šek na ďalšiu prevádzku linky v hodnote 45 000 Sk.
Bližšie informácie o prvom roku prevádzkovania Linky detskej dôvery:
Lokalizácia hovorov:
východ 64,57 %
stred 15,43 %
západ 7,55 %
neurčené 15,43 %
Obsah hovorov:
potreba komunikácie: 26,43%
vzťahy v rodine: 9,25 %
školské problémy: 9,33%
vzťahové problémy: 7,41%
problémy s láskou: 21,2%
zdravotno-sociálna problematika: 20,60%
ostatné: 5,78 %
Vzťahy v rodine:
konflikty rodičia-deti: 41,2 %
konflikty deti-rodičia: 9,92 %
rozvodová situácia: 6,71 %
spor o dieťa: 0,57 %
zanedbávania, úteky: 4,54 %
sociálno-ekonomické problémy: 2,93%
nespokojnosť s výchovou: 6,9%
iné: 27,22 %
Domovské stránky Linky detskej dôvery.
http://www.linkadeti.sk/
Slavomír Szabó |
tlačiareň
|