„Dokážeme zariadiť všetko – okrem počasia,“ viackrát vyhlásil riaditeľ balónovej fiesty U. S. STEEL BALLOON CUP Košice 2004 Ing. Ján Marušin. Vo svojom tvrdení sa v podstate nemýlil, pretože balónové posádky zo siedmych krajín napriek zamračenej i upršanej oblohe prejavili spokojnosť s prípravou podujatia. Podobne na tom môžu byť aj Košičania, pretože i keď bolo potrebné upravovať program podľa aktuálnych meteorologických podmienok, balónisti z piatich plánovaných letov vykonali štyri. Naviac, piatňajšiu i sobotňajšiu show spojili do jedného programu, čím získal nie len na objemnosti, ale i atraktivite.
Keď sme navštívili priestor pred OC Optima v piatok podvečer, lialo ako z krhle. Organizačný tím fiesty na pódiu rýchlo navrhoval programové zmeny, ktoré sme ešte v ten večer uviedli na stránkach Cassovia.sk. Keď sme išli na sobotňajšiu show, opäť sme museli na aute zapnúť stierače. Počasie sa však umúdrilo, či aspoň zvolilo mieru ako tak prijateľného kompromisu.
Na priestore pred OC Optima sa zhromaždil dav ľudí, v ktorom nemalú skupinu tvorili deti. Zatiaľ, čo začal koncert hudobnej skupiny Le Payaco, deti i dospelí sa zapojili do pripravených súťaží. Nastal čas pre vystúpenie detských zabávačov Makarón a Bunkobrada, koncert skupiny Caravana, tanečnej skupiny Merlin a ďalších. Balóny stáli stále zbalené v prívesných vozíkoch áut.
Opäť spàchlo, balónisti mali poradu. Sledujúc mraky sa zhodli na tom, že ide o ohraničenú oblačnosť a smer vetra naznačoval, že po prehánkach príde vhodnejšie počasie. Ich odhad bol správny. Po daždi na oblohe zažiarili dve dúhy a o 18,50 riaditeľ pretekov vydal návrh, aby sa balóny rozbalili. Účasť na lete s miernym rizikom zmoknutia bola dobrovoľná. I tak sa zapojili všetky posádky.
Prihliadajúci dav si vychutnával pohľad na rituál prípravy balónov na let, ako sme ho už opísali v predchádzajúcej reportáži. Asi 15 minút trvalo, kým sa k nebu vzniesol prvý balón – atypický skyhoper. Jeho zvláštnosť spočíva v tom, že nemá balónový kôš ale stoličku z kovovej konštrukcie, na ktorej sedí pilot. Tým sa zvyšuje jeho bezprostredný kontakt so vzdušným priestorom a balón má aj lepšie manévrovacie schopnosti. Krátko po ňom nastal masový štart ostatných prítomných. Začala súťaž Prezidentská líška.
Princíp súťaže spočíva v tom, že z balóna, ktorý letí v predstihu, pilot na zem umiestni kríž. Úlohou pilotov ostatných balónov je zhodiť na zem tzv. marker, čiže vrecko s pieskom a farebnou stuhou tak, aby dopadol čo najbližšie k stredu kríža. Tohoročným víťazom sa stal najstarší účastník fiesty, 61 ročný Mihály Szabó Rácz z Maďarska.
Tento muž sa takto stal už druhý krát stredobodom pozornosti tohoročnej fiesty. Prvý raz tomu bolo pri sobotňajšom raňajšom lete. Ako nám povedal, ráno chcel pristáť na lúke pri Hornáde, ale pri prvom dotyku dna balónového koša so zemou zistil, že sa pod ním nachádza močarina. Spustil teda horáky, pridal horúci vzduchu do balóna, a to ho nadvihlo tak, že pristál na druhom brehu rieky. Tam už však bolo Maďarsko.
„Pohraničná polícia bola okamžite pri mne. Musel som ísť s nimi na ich stanicu, kde mi najskôr chceli uložiť pokutu sto tisíc forintov. Povedal som im, že mi pokutu určovať nebudú, tú mi musí uložiť súd. Nakoniec sa mi ešte ospravedlnili a už boli milý,“ povedal Mihály Rácz, alebo ako ho zvyknú volať „Miška báči“. Smial sa nad skutočnosťou, že je pravdepodobne prvý Maďar, ktorý na balóne nelegálne emigroval do Maďarska.
Sobotňajší večerný program ukončil ohňostroj. Tentoraz v atypickom prevedení, pretože na zemi boli rozmiestnené balónové koše, ktoré svetelné efekty dopåňali chrlením ohňa z plynových horákov. I keď počasie mohlo byť o čosi lepšie, akcia splnila svoj význam, a tí čo prišli, sa určite dobre zabavili.
Zúčastnili sme sa aj večernej recepcie pre účastníkov fiesty. Organizátori ADS Balloning a Balón klub Košice už vyzerali oddýchnutí, akcia končila. Oslovili sme riaditeľku ADS Balloning Ingrid Blichovú, aby zhrnula svoje záverečné pocity.
„Snažíme sa fiestu pripraviť tak, aby ľudia, ktorí tu prídu zo zahraničia, mali dobrý pocit. Okrem toho, že lietajú v peknom prostredí, pretože Košice stoja za to, aby sme prezentovali vo svete ako peknú oblasť, snažíme sa účastníkom pripraviť dobrý program, aby sa tu dobre cítili a mali sa prečo vrátiť. Aj tento ročník sme sa snažili pripraviť ako takú balónovú dovolenku. Podľa toho sme aj vybrali miesto, náš hlavný stan v prírode s bazénom a horskými bicyklami na Zlatníku. V čase medzi rannými a večernými letmi je to veľmi dobré prostredie.
Bohužiaľ, počasie je to, čo nemôžeme ovplyvniť, takže aj program pre účastníkov v čase medzi letmi sme museli čiastočne zmeniť. Skúsenosť však hovorí, že balónisti sú touto akciou i okolím nadšení. Veľmi sa im páči napríklad Spišský hrad, jaskyne, ktoré tu máme, tiež historické centrum Košíc s Dómom sv. Alžbety.
Príprava na fiestu má teda viacero častí. Profesionálna príprava balónov, ale tiež program pre účastníkov, aby sa k nám vracali. A to sa nám úspešne darí. Napríklad český pilot Radek Vrána sa zúčastnil všetkých jedenástich ročníkov. Americký pilot Bill Hawkins je tu myslím šiesty, alebo siedmy rok. Holanďania a Maďari sú tiež stabilní členmi nášho letového tímu. Poliaci sa po menšej prestávke opäť vrátili, takže viac ako polovica ľudí tu chodí pravidelne.
Máme medzi sebou dobré kontakty. Je to dané i tým, že aj my chodíme po svete, kde sa zúčastňujeme rôznych balónových akcií. Spoznávame sa s ostatnými a pozývame ich. V súčasnom čase internetu posun informácií nie je problém.“
Balónové lietanie má bezpochyby svoje kúzlo. Možno takáto fiesta niekoho očarí natoľko, že by sa chcel stať balónovým pilotom. Ako sa k tomu možno dopracovať a získať pilotný preukaz sme sa opýtali riaditeľa fiesty Ing. Jána Marušina.
„Na Slovensku môže byť pilotom teplovzdušného balónu každý, kto dosiahol vek 18 rokov. Pritom školu balónového pilota môže začať robiť už vo veku 16 rokov. Ïalšou podmienkou je zdravotný stav. ¼udia do 50 rokov musia absolvovať povinnú zdravotnú prehliadku raz za dva roky, nad 50 rokov každý rok.
Pilotné preukazy vydáva Letecký úrad. Momentálne sa ujednotil systém vydávania preukazov aj nárokov na pilotov balónov v rámci celej Európy. Ešte ho však definitívne neschválili a nezaviedli do praxe, aj na Slovensku čakáme, kedy vyjde oficiálny európsky predpis, ktorý prijmeme i u nás.
Pokiaľ ide o prax, doposiaľ to bolo tak, že pilot musel nalietať 16 hodín a potom vykonať samostatný preskúšavací let. Teda úplne sám v balóne, aby preukázal, že je to schopný pilotovať. Pokiaľ ide o teóriu, sú tam predmety ako aerostatika, meteorológia, letecké predpisy, konštrukcia balónov, navigácia a podobne. Záujemca o získanie pilotného preukazu musí absolvovať prednášky a na záver zvládnuť testy.
Doposiaľ to mohli robiť aj priamo u nás v Košiciach ako odbor balónové lietanie, ale po vstupe do EÚ sa všetky školy musia nanovo akreditovať. Teda aj my.
Pilotný preukaz EÚ bude mať aj tú výhodu, že bude medzinárodne platný, rovnako ako školy pilotov, čo je podľa mňa celkom dobrá cesta, ak vytvorený systém bude rozumný. To ešte dnes neviem posúdiť, pretože systém zatiaľ neexistuje.
Samozrejme, balónovou fiestou všetko nekončí. Košice naďalej patria medzi mestá, kde si je možné objednať výhliadkový let balónom. A komu stačí pohľad zdola, môže sa už teraz tešiť na 12. ročník tohto atraktívneho podujatia.
Slavomír Szabó |
tlačiareň
|