magyar

Družstevná – reštaurácia Čárda: 19,9 km
Košice – amfiteáter: 29, 6 km

Povrch:
Celou cestou vedie asfaltový povrch, takže je vhodná aj pre cestné bicykle. Akurát cesta, ktorá spája Hrašovík a Beniakovce je stará, zanedbaná, miestami skôr pripomína terénnu jazdu.

Najzaujímavejší úsek cesty:
Z hľadiska rýchlosti je zaujímavé dlhé klesanie z Košickej Novej Vsi v smere na Košické Oľšany, kde však ešte v kopci musíte odbočiť na Hrašovík.

Pokojná je asfaltová cesta medzi Hrašovíkom a Beniakovcami, pričom vedie v prírodnom prostredí. Rovnako pôsobí aj cesta medzi Budimírom a Družstevnou. Tu sa s počiatku stúpa, potom veľmi príjemne klesá.

Potrebné mapy:
Odporúčame turistickú mapu Vojenského kartografického ústavu Harmanec. Je to mapa č. 136: Volovské vrchy – Košice.

Opis trasy:
Ide o pokojný a nenamáhavý okruh, na ktorý sa je možné bez obáv vydať aj v popoludňajších hodinách. Čistý čas jazdy nám zabral necelú hodinu a pol, pripočítajte si k tomu prestávky na načerpanie tekutín, prípadne jedlo. Keď sme si túto trasu zvolili, bolo to pretože kolega deň predtým absolvoval Ružínsky okruh a ja som do druhej v noci pracoval za počítačom. I tak sme to prešli bez akýchkoľvek pocitov únavy.

Štart: Hypermarket Tesco – pohostinstvo Lingov v Košickej Novej Vsi
Nultý kilometer našej trasy začína pri Hypermarkete Tesco, odkiaľ stúpate nahor na sídlisko Dargovských hrdinov, čiže Furču.

Aj keď ďalšia cesta pokračuje cez celé sídlisko, na Furču je vždy lepšie ísť tadiaľ. Je to menej namáhavé ako ísť nahor cez Sečovskú cestu z druhej strany. Od hypermarketu na Furču to podľa mojich skúseností zaberie tak 4 až 5 minút bez toho, že by ste sa museli vysiliť. Samozrejme, počítam s prevodmi trojtanier a minimálne šesťkolečko.

Ïalej pokračujete v ceste po Triede armádneho generála Ludvíka Svobodu, čo je hlavná cesta, až na konci príde na križovatku, kde zabočíte vľavo, mierne do kopca, čím sa dostanete do mestskej časti Košická Nová Ves.

Hneď na začiatku vľavo si všimnete kamenné múry s troma svetelnými reklamami na pivo. Tu sa nachádza prvá čerpacia stanica našej cesty - pohostinstvo Lingov. Ide o zariadenie, kde v čase našej návštevy mali tri druhy čapovaného piva; Steigner a Gemer po 15 Sk a Staropramen za 18 Sk. Otvorené bolo aj v nedeľu dopoludnia.

Vzdialenosť od hypermarketu Tesco: 6,63 km
Čas: 18,39 min
Priemerná rýchlosť: 11,6 km/h
Maximálna rýchlosť: 38,5 km/h

Pohostinstvo Lingov v Košickej Novej Vsi – odbočka na Hrašovík

V ceste pokračujete ďalej tak, ako ste prišli. To znamená, že od pohostinstva stále ďalej po hlavnej, čo je Herlianska cesta, inak aj cesta E50. Po chvíli začnete klesať, je to príjemné klesanie, k záveru dosť strmé. Nevýhodou je, že ide o pomerne frekventovanú cestu, výpadovku z Košíc, takže tu miestami býva premávka hustejšia.

Čosi po troch kilometroch za pomerne ostrou ľavotočiacou zákrutou uvidíte smerovku na obec Hrašovík. Odbočka je vľavo, presne v mieste odbočenia máte po pravej ruke autobusovú zastávku. Tu je nutné zmeniť smer cesty, pretože ak by ste pokračovali nadol, dôjdete do dediny Košické Olšany, ktorá je už odtiaľ dobre viditeľná.

Vzdialenosť od pohostinstva Lingov: 3,36 km
Čas: 6, 45 min
Priemerná rýchlosť: 29,8 km/hod
Maximálna rýchlosť: 51 km/h

Odbočka na Hrašovík – križovatka s diaľnicou

Keď prejdete na cestu vedúcu na Hrašovík, dostanete sa na pokojnú úzku asfaltku, kde sotva stretnete auto. Idete okrajmi polí a lesa až sa dostanete k prvým domom dediny. Hrašovík má tú výhodu ako viacero iných obcí o okolí. Nachádza sa v bezprostrednej blízkosti Košíc, je to tichá dedina, takže sa tu z mesta sťahujú ľudia, ktorí na to majú. Najmä na okraji dediny prejdete okolo niekoľkých veľmi dobre vyzerajúcich „domopalácov“ finančne stabilnej elity, ktorá dáva vidieku prednosť pred veľkomestom.

Naša trasa pokračuje do Beniakoviec. Keď už budete v Hrašovíku, dajte si pozor, aby ste nešli stále po hlavnej ceste. Na jednom mieste nájdete križovatku, kde uvidíte obecný úrad. Na druhej strane tejto križovatky je na zeleno natretá studňa s nápisom, že je tu nepitná voda. Na tomto mieste musíte odbočiť z hlavnej cesty a popri obecnom úrade pokračovať po úzkej asfaltke, ktorá vedie z dediny von. Inými slovami, na tejto križovatke zabočíte z hlavnej cesty vpravo. Nie je tam žiadna smerová tabuľa.

Cesta z obce Hrašovík do Beniakoviec je mimoriadne tichá, ťažko tu stretnúť nejaké auto. Je to dané aj tým, že táto asfaltka je paralelná z cestou z Košických Olšian cez Rozhanovce. Od tejto cesty vás však budú deliť polia a rieka Torysa po vaše pravej strane. Cesta, ktorou idete, už nie je skoro vôbec používaná a ani udržiavaná, takže najmä v záverečnej časti pred Beniakovcami je dosť rozbitá.

O Beniakovciach platí to isté ako o Hrašovíku. Na jednej strane sú tu staré dedinské domy, pomerne početná rómska komunita, na druhej strane novostavby honosných rodinných sídiel ľudí, čo sa rozhodli vysťahovať z Košíc do okresu Košice - okolie. Je tu však jedna rarita. Ešte pred dvoma rokmi som sa tu zastavil v krčme. Teraz je táto krčma prestavaná na materskú školu. Vzhľadom na to, že na Slovensku možno pozorovať skôr opačné trendy, je to čin vskutku atypický.

Stále pokračujte priamo hlavnou cestou cez dedinu a potom ďalej až do Beniakovej Polhory. Beniakova Polhora je v podstate už len rekreačná oblasť s niekoľkými chatami, kadiaľ prefrčíte priamo až na križovatku, ktorá vedie na diaľnicu Košice – Prešov. Na diaľnicu však priamo nedôjdete, križovatka je tesne pred ňou a smerová tabuľa ukazuje dve možnosti – ísť vľavo na Prešov, alebo vpravo na Budimír. Je potrebné pustiť sa v smere na Budimír.

Z toho miesta je aj možné skrátiť si cestu a pustiť sa rovno na Košice. Má to tú nevýhodu, že musíte začať stúpať smerom na Zelený dvor. Mala by tu byť stará asfaltka, ktorú nahradila diaľnica, ale neviem presne, kde sa tu napája. Pokiaľ má niekto túto informáciu, prosím, pripíšte ju do poznámok pod článok.

Naša trasa však ešte do Košíc nevedie, budeme pokračovať v smere na Budimír.

Vzdialenosť od odbočky na Hrašovík: 6,04 km
Čas: 23, 55 min
Priemerná rýchlosť: 17,1 km/hod
Maximálna rýchlosť: 41 km/h

Križovatka s diaľnicou – Družstevná: reštaurácia Čárda

V smere vedúcom pod most sa dostanete na cestu, ktorá je paralelná s diaľnicou. Po krátkom čase sa dostanete do dediny Budimír, kde je niekoľko príležitostí uhasiť smäd a najesť sa hneď pri hlavnej ceste.

Keď dôjdete za dedinu, po niekoľkých metroch uvidíte tabuľu, ktorá oznamuje, že do Družstevnej je to päť kilometrov. (V skutočnosti je táto cesta kratšia.) Tu je odbočka vľavo, úzka asfaltka, ktorá vedie do kopca. Po pravej strane budete mať polia, kde sa pasú kravy a výhľad na Slanské vrchy. Stúpanie trvá asi dva kilometre, nie je to však žiadna tortúra.

V mieste, kde prestanete stúpať a začnete príjemne klesať, vedie vysokonapäťové vedenie. Tu sa ja nachádza cesta - odbočka vedúca vľavo vyložená panelmi. Táto odbočka vedie ku krematóriu, odkiaľ sa môžete dostať cez les na sídlisko ahanovce, alebo si od krematória prejsť cez most ponad diaľnicu na Zelený dvor a odtiaľ úzkou asfaltkou cez les na Furču. My sme však pokračovali do Družstevnej.

Zbytok cesty veľmi príjemne klesáte, v podstate sa ani neopierate do pedálov, len sediac pozorujete okolitú krajinu. V závere klesnete medzi prvé domy obce a stále hlavnou cestou dôjdete až k reštaurácii Čárda.

Na tomto mieste sa môžete za stovku celkom v pohode najesť. Napríklad vyprážaný syr tu máte za 43 Sk, k tomu varené zemiaky za 18 Sk, uhorkový šalát za 15 Sk a nealkoholické pivo Zlatý bažant za 16 Sk. Obed aj s pivom za 92 Sk. Polievky tu stoja približne 18 korún.

Pokiaľ nemáte chuť na nealkoholické pivo, dvanástku Gambrinus ponúkali za 22 Sk a tmavý Šariš za 15 Sk.

Vzdialenosť od križovatky s diaľnicou: 6,87 km
Čas: 23, 37 min
Priemerná rýchlosť: 17,3 km/hod
Maximálna rýchlosť: 41,5 km/h

Družstevná: Čárda – Košice: amfiteáter

Záverečná časť trasy je chronicky známa, opísali sme ju už v trasách Ružínsky okruh a Okruh cez Herľany a Budimír. Hneď pri reštaurácii prejdete mostom ponad Hornád a ďalej po hlavnej ceste cez obec, potom krátko stúpnete a ďalej viacmenej klesáte až k odbočke na dedinu – mestskú časť ahanovce a potom po Kostolianskej ceste, aj cez križovatku rovno k štadiónu Lokomotívy a odtiaľ cez Havlíčkovu ulicu popri Botanickej záhrade na Watsonovu a k amfiteátru. Pretože začalo pršať, časy a priemerná rýchlosť sú o niečo iné v porovnaní s predchádzajúcimi opisovanými trasami.

Vzdialenosť od Družstevnej – hostinca Čárda: 6,69 km
Čas: 27, 02 min
Priemerná rýchlosť: 21,3 km/hod
Maximálna rýchlosť: 46 km/h

Záver

Opisovaná trasa je vhodná aj pre netrénovaných začiatočníkov, vyslovený veget bez vynaloženia väčšej námahy. Úseky medzi Hrašovíkom a Beniakovcami ako i medzi Budimírom a Družstevnou sú naozaj pekné.

Aktuálny opis trasy je zo 7. júla 2002.   |   tlačiareň

pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected]