(TASR) - Vláda by sa na budúcotýždňovom zasadnutí nemala ešte zaoberať návrhom na schválenie investora pre bratislavské a košické letisko, ako to v pondelok avizoval minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič. Touto témou by sa mala zaoberať až po rokovaní Koaličnej rady, ktorá by mala byť vo štvrtok na budúci týždeň. Pre TASR to uviedol štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ján Kotuľa.
Minister Prokopovič v pondelok tento týždeň oznámil, že odporučí vláde SR schváliť konzorcium TwoOne, pozostávajúce z viedenského letiska Schwechat, rakúskej Raiffeisen Zentral Bank AG a finančnej skupiny Penta, ako investora pre bratislavské a košické letisko. Prokopovič zároveň avizoval, že vláda by sa týmto jeho návrhom mala zaoberať na rokovaní na budúci týždeň. Až ona definitívne rozhodne o investorovi, ktorý získa 66 % akcií bratislavského a 66 % akcií košického letiska.
S rozhodnutím ministra nesúhlasí nielen jeden z neúspešných záujemcov, konzorcium ISAP, ale ani väčšina politických strán - koaličných aj opozičných.
Výhrady k privatizácii letísk v Bratislave a Košiciach majú podľa predsedu KDH Pavla Hrušovského kresťanskí demokrati. "Máme dosť dôvodov, aby sme s privatizáciou nesúhlasili," zdôraznil Hrušovský. KDH si uvedomuje vážnosť tohto rozhodnutia, preto hnutie bude pri argumentácii zohľadňovať odborné názory na predložený materiál a potom politicky rozhodne.
Strana maďarskej koalície (SMK) chce počkať na konečný dokument, ktorý predloží vláde minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič. "Keď naši členovia vlády dostanú materiál, vypýtame si čas. Ak tam nebudú také základné veci, ako je napríklad zabezpečenie rozvoja letiska v Bratislave, čo bude znamenať vstup tohto privatizéra do letiska, tak potom naše výhrady povieme koaličným partnerom," povedal pre TASR a TA3 predseda SMK Béla Bugár. Rovnako ako ostatné strany, ani SMK nechce v žiadnom prípade dopustiť, aby "z bratislavského letiska vzniklo nejaké cargo letisko bez zabezpečenia rozvoja osobnej dopravy". Bugár nevylúčil, že bez garancií rozvoja letiska bude SMK vo vláde hlasovať proti privatizácii.
Podľa prezidenta Ivana Gašparoviča by sa privatizácia letísk v Bratislave a Košiciach nemala uskutočniť do konca tohto volebného obdobia, ale až v budúcnosti. Na základe konzultácií s odborníkmi tvrdí, že bratislavské letisko by nemalo byť súčasťou viedenského letiska. "Naopak, malo by mu byť konkurenciou. Krok, aby sa to takto sprivatizovalo, nebude výhodný pre Slovensko," prezentoval svoj názor prezident. Za nemožné nepovažuje ani zrušenie už prípadne uskutočnenej privatizácie. Dôvodom by však musela byť nevýhodná zmluva o predaji letísk pre Slovensko, či obchádzanie niektorých pravidiel pri privatizácii.
Opozícia žiada tender na privatizáciu 66-% podielov v bratislavskom a v košickom letisku zrušiť. Smer-Sociálna demokracia chce v prípade, že po voľbách bude na Slovensku dominantným politickým subjektom, zrušiť privatizáciu bratislavského a košického letiska.
Privatizačná komisia vyberala zo 4 záujemcov o bratislavské i košické letisko. Za víťaza určila a ministrovi dopravy odporučila navrhnúť vláde ako investora konzorcium TwoOne, ktoré tvorí viedenské letisko Schwechat, rakúska Raiffeisen Zentral Bank AG a slovenská finančná skupina Penta. Druhým záujemcom bolo konzorcium ISAP (Independent Slovak Airport Partners), zložené z nemeckého letiska Kolín-Bonn, infraštrukturálneho fondu Galaxys a holandskej spoločnosti SNC - Lavalin International Inc. a rakúskej Airport Consulting Vienna. Do užšieho výberu sa dostal aj španielsky Abertis Infraestructuras A. S. s britskou spoločnosťou TBI Plc. a slovenskou J&T Finance Group, a. s. Štvrtým záujemcom o letiská bola turecká firma TAV - Tepe Akfen Ventures. |
tlačiareň
|