(TASR) - Konzorcium TwoOne zvažuje právne zasiahnuť voči pravidlám tendra na privatizáciu 66-% podielov v letiskách Bratislava a Košice. Vlečúca sa privatizácia môže mať dohru pred súdom. Uvádza sa v stanovisku konzorcia TwoOne, ktoré TASR poskytla hovorkyňa finančnej skupiny Penta, jedného z členov konzorcia.
"Ak o víťazovi v privatizácii rozhodne 3. kolo, Slovensko sa vystavuje nielen riziku straty 2,7 miliardy Sk v príjmoch štátneho rozpočtu, ale aj riziku arbitráže, ktorá by sa pri úrokoch a náhrade vzniknutej škody mohla šplhať k miliardovým nákladom pre štát," konštatuje konzorcium.
Podľa pravidiel pre tretie kolo nevyhrá ten, kto za letiská ponúkne najvyššiu celkovú kúpnu cenu, ale ten, kto dodatočne ponúkne najviac pripomína TwoOne. "Konzorcium TwoOne v 2. kole ponúklo kúpnu cenu o 2,7 miliardy vyššiu, než konkurenčné konzorcium Abertis - J&T- O tento balík štátny rozpočet príde, ak bude dodatočná ponuka Abertisu čo len o korunu vyššia, než ponuka TwoOne," argumentuje TwoOne.
Navrhovaný postup v 3. kole zužuje súťaž len na jedno kritérium, ktorému sa doposiaľ prikladala len 35-% váha, pripomína konzorcium, podľa ktorého takýto selektívny postup nemá oporu ani v cieľoch privatizácie, ani v pravidlách výberového konania.
Podľa kritérií tendra na privatizáciu Letiska Bratislava zo 100 hodnotiacich bodov kúpna cena za akcie predstavovala 35 bodov, peňažný vklad 35 bodov a obchodný plán 20 bodov. Zostávajúcich 10 bodov predstavovala ponuka za košické letisko, pričom 5 bodov mohol uchádzač získať za najlepšiu ponuku a zostávajúcich 5 bodov za nepodmienenosť ponuky úspešnosťou v tendri na privatizáciu bratislavského letiska. Takto nastavenými kritériami, uvádza sa v stanovisku, si štát zabezpečil priamy a nepriamy príjem z privatizácie.
TwoOne v stanovisku tvrdí, že výrazné víťazstvo jeho ponuky nad ponukou Abertisu privatizačná komisia znehodnotila uvalením 8-bodovej sankcie pre tzv. transakčné riziko. To spočívalo v možnosti neskoršieho verdiktu Protimonopolného úradu o škodlivosti koncentrácie viedenského a bratislavského letiska. "Ïalším rizikom už v 2. kole tendra bola vysoká miera subjektívnosti pri vyhodnocovaní obchodného plánu uchádzačov o letiská. TwoOne sa zaviazali na letisku v horizonte 5 rokov preinvestovať 9,37 miliardy Sk, Abertis 9,75 miliardy Sk. Rozdiel vo výške plánovaných investícií sa ani zďaleka nepriblížil sume 2,7 miliardy Sk, o ktoré kúpna cena TwoOne prevýšila ponuku Abertisu," argumentuje TwoOne.
Minister dopravy Pavol Prokopovič listom vyzval tento týždeň finálnych záujemcov o privatizáciu letísk v Bratislave a Košiciach, konzorciá TwoOne a Abertis, aby predložili svoje konečné finančné ponuky do piatka 27. januára 2006 do 12.00 h. Výzva dvom uchádzačom o letiská nadväzovala na rozhodnutie Koaličnej rady zo štvrtka minulý týždeň, ktorá súhlasila s privatizáciou 66-% podielov v bratislavskom a košickom letisku s tým, že dvaja uchádzači, ktorí predložili najvyššie ponuky, budú mať možnosť vylepšiť ich v rámci užšej súťaže. Privatizačná komisia odporučila začiatkom januára ako najlepšiu ponuku z medzinárodného tendra konzorcium TwoOne, pozostávajúce z viedenského letiska Schwechat, rakúskej Raiffeisen Zentral Bank AG a slovenskej finančnej skupiny Penta. Druhú najlepšiu ponuku predložilo konzorcium vedené španielskou spoločnosťou Abertis.
Rozdiel medzi dvoma najvyššími ponukami bol 2,5 bodu, informoval minulý týždeň minister Prokopovič. Uviedol tiež, že pri vyrovnanosti ponúk, pri ktorých rozdiel bol nižší ako 3 %, lepšie kritérium, než to - kto dá ešte navyše do štátneho rozpočtu, neexistuje. "Kto dá viac, bude odporúčaný," konštatoval.
Posledné slovo pri určení víťaza medzinárodného tendra, teda investora, ktorý získa 66 % akcií bratislavského a 66 % akcií košického letiska, má vláda SR. |
tlačiareň
|