11. 7. - 31. 8. 2002
Múzeum Vojtecha Löfflera
Plagátovú tvorbu možno vnímať ako kombináciu oznamovacieho prostriedku a umeleckého diela. Tento vývoj má svoje logické pravidlá. Prvoradou úlohou plagátu je upútať pozornosť okoloidúcich a poskytnúť im informácie. Zatiaľ čo informácie majú strohý charakter, vizuálne podanie plagátového obrazu musí podať viac, prilákať. Inými slovami, často využívanými manažmentom predaja: „Kupujú sa kvety, ale predáva ich vôňa.“ Aj z tohto dôvodu musí dobre pripravený plagát ponúkať okrem údajov – kto, čo, miesto, dátum, čas – aj obraz vytvárajúci fluidum korešpondujúce s ponúkaným zážitkom. Najčastejšie s divadelným predstavením.
Dá sa povedať, že filmový plagát z výtvarného hľadiska zomrel. Nové trendy jeho prevedenia sú fotografické koláže, tváre známych hercov „Kupujú sa lístky na dejové filmy, predáva ich predstava, že na filmovom plátne uvidíme obľúbeného herca“. („Kupujú sa kvety, ale predáva ich vôňa.“)
Divadelný plagát však vo svojej výtvarnej forme prežil. Samozrejme, prechádza ďalšími a ďalšími fázami (verme) nikdy nekončiaceho vývoja.
Výber z toho najlepšieho, čo predstavilo Medzinárodné bienále plagátov Rzeszow 2001 máte možnosť zhliadnuť v Múzeu Vojtecha Löfflera. Prezentuje sa tu približne 70 autorov zo 40 krajín. Umelci z USA, Holandska, Nemecka, Českej republiky, Poľska, ale aj exotickejších krajín ako Japonsko a Čína.
Prehľad týchto „spotrebných umeleckých diel“ sa ničím nelíši od klasickej galérie. Empatia tvorcu prenesená do výtvarného obrazu snáď len častejšie využíva rôzne formy symbolizmu a obrazovej skratky, čo je nakoniec v oblasti reklamy bežné. A sme na začiatku článku, pretože - plagátovú tvorbu možno vnímať ako kombináciu oznamovacieho prostriedku a umeleckého diela.
Slavomír Szabó |
tlačiareň
|