magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

Trasa Košice - Skároš
@ Okolie -> Cyklotrasy      Aug 19 2003 - 09:48 GMT
Trasa:
Košice–Krásna: 0 km
Kokšov-Bakša - štrkovisko: 3,11 km
Nižná Myšľa - most: 7,87 km
Ždaňa - most: 11,24 km
Skároš - kostol: 21, 42 km

Povrch:
Cesta v prvej časti vedie popri brehu Hornádu a je vyjazdená traktormi a autami ako lesná cesta. Len miestami je pokrytá panelmi. Cez Ždaňu sa prechádza cez dedinu po asfaltovej ceste, rovnako je to v Trstenom. Od Trsteného do Skároša vedie stará asfaltová cesta. V tejto časti je aj stúpanie, inak je to viac-menej rovina.

Najzaujímavejší úsek cesty:
Pravdepodobne v prvej časti cesty po brehoch Hornádu, kde je viacero celkom príjemných miest. Hlavne v lete si je tu možné odložiť na chvíľu bicykel bokom a schladiť sa vo vodách rieky. Po vystúpaní asfaltky z Trsteného je pekný úsek po starej asfaltovej ceste do Skároša. Je odtiaľ dobrý výhľad na Košice i Slanské vrchy

Potrebné mapy:
Nemusíte sa namáhať zháňaním potrebnej mapy. V dostatočnej veľkosti si môžete mapu vytlačiť, stačí ak najskôr kliknete tu.

Značenie cesty:
Cesta je označená jednak smerovými tabuľkami, informačnými tabuľkami a červeným písmenom C v bielom štvorci.

Opis trasy:

Štart: Krásna – odbočka na štrkovisko pri Kokšov-Bakši


Ako sme už uviedli, štart začína pri moste do Krásnej. Sú tu dva mosty. Jeden je cestný, ktorý sa nachádza na ceste vedúcej zo sídliska Nad jazerom do Krásnej. Druhý je asi 100 metrov naľavo od neho, kde je aj tabuľa s označením začiatku trasy. Začať môžete od oboch mostov. Ak sa nachádzate pri cestom, stačí pod neho zísť a pustiť sa po lesnej ceste po pravom brehu Hornádu. Ak začínate od menšieho mosta, ktorý poznáte aj podľa toho, že po oboch stranách ho lemuje potrubie, tiež sa pustíte po pravom brehu Hornádu v smere k väčšiemu mostu.

Hneď na začiatku musíte prejsť cez dva kanály – žľaby, vedúce do Hornádu. Je potrebné upozorniť, že cesta nie je veľmi husto označená červenými cyklo-značkami. Zablúdenie však veľmi nehrozí, pretože cesta je dostatočne viditeľná. Po nej dôjdete až pod most so železničnou traťou, kde je ďalšia smerová tabuľa.

Výpis z tachometra:

Vzdialenosť od štartu: 3,11 km
Čas: 12 min
Priemerná rýchlosť: 15,55 km/h

Odbočka na štrkovisko pri Kokšov-Bakši – most na Nižnú Myšľu

Informačná tabuľa pod mostom so železničnou traťou ukazuje i odbočku k štrkovisku pri Kokšov-Bakši. Údajne je tam celkom dobré kúpanie. Po ceste je viacero možností, kde môžete na chvíľu odstaviť bicykel a zísť k vodám Hornádu ochladiť sa.

Ak pokračujete ďalej priamo po základnej označenej trase, pôjdete ďalej po panelovej ceste vedúcej po pravom brehu Hornádu. Tá sa časom opäť zmení na lesnú (poľnú) a zavedie vás k veľkým plechovým budovám na cestu vedúcu na ďalší most, tentoraz do Nižnej Myšle. To miesto poznáte jednak podľa smerových tabúľ, tiež podľa mosta, ktorý je z hrubých drevených valov.

Výpis z tachometra:

Vzdialenosť od odbočky na štrkovisko Kokšov-Bakša: 4,76 km
Čas: 16 min
Priemerná rýchlosť: 17,85 km/h

Most na Nižnú Myšľu – Ždaňa

Cesta má rovnaký charakter ako doposiaľ. Vedie popri rieke, miestami trochu do polí až k mostu s asfaltovou cestou do Ždane, kde je ďalšia smerová tabuľa.

Vzdialenosť od odbočky na Nižnú Myšľu: 3,37 km
Čas: 11 min
Priemerná rýchlosť: 18,4 km/h

Ždaňa – Skároš

Tu sa charakter cesty mení. Opúšťate prírodnú terénnu trať a prechádzate na asfaltový povrch. Po vstupe do dediny si všímajte označenú odbočku vpravo. Každopádne nepokračujte stále rovno, ak náhodou dôjdete ku kostolu, musíte sa vrátiť a nájsť odbočku. To by sa ale nemalo stať, je viditeľne označená. Po odbočení vpravo stále pokračujete asfaltovou cestou cez dedinu, až asi po kilometri nájdete ďalšiu smerovú tabuľu s odbočením zasa vpravo. Prechádzate na lesnú cestu a dostávate sa ľavý breh Hornádu.

V čase, kedy sme trasu absolvovali my, išiel po nej asi 100 členná cyklo-skupina, pretože práve bolo jej slávnostné uvedenie. Tu sme na chvíľku prestali sledovať značku a efektom stádovitosti sa nechali viesť ostatnými. Skupinka trochu zišla z cesty, takže metre a čas možno teraz nebudú presne sedieť. Ale je to aj dobrý ilustračný príklad, že ak tu zablúdite, ľahko sa vynájdete. Po pravej ruke máte totiž stále Hornád a po čase je naľavo od vád dedina Trstené pri Hornáde. Je potrebné odstať sa do dediny a potom stúpať nahor ku kostolu.

Tu sa charakter cesty opäť mení. Prechádzate zasa na asfaltový povrch. Tak ako to bola doposiaľ samá rovina, začína stúpanie. Najskôr k spomínanému kostolu a potom ďalej nahor k budove niekdajšieho JRD, kde sa asfaltová cesta točí vľavo. Niektorí účastníci cyklo-skupiny tu zosadli z bicyklov a do kopca ich tlačili. Na biku s dobrými prevodmi však tento kopec v pohode urobíte aj na strednom tanieri. Nepríjemné akurát je, ak trasu absolvujete v lete a pri stúpaní v teréne bez tieňa vám slnko rozpaľuje lebku do žerava. Máte aspoň o dôvod viac tešiť sa na krčmu v Skároši.

Po odbočení úzkej asfaltovej cesty vľavo cesta ešte trochu stúpa, potom prechádza do roviny a nasledujúceho klesania do Skároša. Tento úsek je naozaj pekný. Vľavo máte výhľad na Košice, ktoré sú ako na dlani. Tiež na U.S.Steel a mračná rôznofarebného dymu z jeho komínov :-) / :-(

Vpravo zasa cestu lemujú Slanské vrchy. Asfaltka ide uprostred polí, na ktorých je tento rok (2003) vysadená slnečnica. Záverečným klasím prídete do obce Skároš. Značka končí pri kostole. Krčma je asi 200 metrov vľavo. Čapovaný Zlatý bažant (jedenástka) tam v čase našej návštevy stál 15 Sk.

Tu cesta končí. Pokračovať sa dá od krčma nahor v smere do Maďarska do obce Hollóháza, kde má byť otvorený malý hraničný prechod, aby sa dalo pokračovať aj ďalšími cyklistickými cestami v Maďarsku.

Vzdialenosť od mosta na Ždaňu: 10,2 km
Čas: 42 min
Priemerná rýchlosť: 14,6 km/h


Záver

Cestu je dobre absolvovať aspoň v dvojici, inak sa môže zdať trochu monotónna. Nie je nutné sa ponáhľať, pokojne si na ňu vyhraďte aj celý deň, najmä ak je leto. Zastávky pri Hornáde, alebo kúpanie na štrkovisku za to stoja. Naviac, cesta nekončí v Košiciach. Dá sa po nej vrátiť, pretože označkovaná je v oboch smeroch. Ak pri návrate volíte rýchlejší variant, môžete sa pustiť asfaltovými cestami dole kopcom zo Skároša do Ždane. Odtiaľ do Čane, cez Geču a Valaliky do Barce, takže ste už vlastne v Košiciach. Takto vedená trasa zo Skároša až po Biely dom na Terase trvala 1 hodinu a 7 minút pri priemernej rýchlosti 17,8. Bolo to presne 19,89 km.

Trasu sme absolvovali 17. 8. 2003.

Slavomír Szabó   |   tlačiareň
 
pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected]