(ZDRUŽENIE ZA SOCIÁLNU REFORMU - tlačová správa) -- Program “Job’s Plus” (‘Nové pracovné miesta’) patrí k úspešným pokusom ako čeliť dlhodobej nezamestnanosti prevažne u osôb s nižšou a strednou úrovňou vzdelania.
Program začal - ako pilotný projekt - v roku 1994 v 9 rôzne veľkých komunitách štátu Oregon v USA. O rok neskôr sa Job’s Plus stal - vďaka dosahovaným úspechom - celoštátnym programom. Úspech spočíval v tom, že umožnil vrátiť sa na trh práce najmä ľuďom s nižšou kvalifikáciou. Program personálne posilnil najmä množstvo malých podnikov s 2 až 10 zamestnancami.
Program „JOB´S Plus“
je postavený na spolupráci Úradu sociálnych služieb s Úradom práce pri rokovaní s potenciálnymi zamestnávateľmi. Namiesto vyplácania podpory poberateľovi za sedenie doma a ničnerobenie, dá úrad sociálnych služieb súhlas:
(1) S prevodom dávok súkromnej firme, ktorá dotyčnú osobu zamestná.
(2) Poberateľ podpory spolupracuje s úradom práce na hľadaní vhodného zamestnania. (Poznámka: Čo ak úrad práce a sociálny úrad fungujú ako pasívna byrokracia a nie sú motivované k proaktívnosti? Nasledujúci mesiac sa pozrieme na stratégie umožňujúce mimovládnym organizáciám pracovať ako partneri poverení pomáhať klientom pripraviť sa na zamestnanie a nájsť si zamestnanie.)
(3) Zamestnávateľ k podpore zo sociálky niečo pridá, doplatí, takže klient má vyšší príjem v práci, než keď sedí doma. V pripade Oregonu je to skoro o 15 % viac než sociálne dávky.
(4) Zamestnávatelia tiež pre svojich zamestnancov otvárajú bankové „sporoúčty“ na ktoré mesačne odvádzajú 10 % z ich mesačnej mzdy. Tento účet je zamestnancovi sprístupnený až po odpracovaní 6 mesiacov.
(5) Zamestnávateľ tiež určí pracovníka (mentora), zodpovedného za pomoc pri zvládaní rôznych pracovných problémov a zručností nového zamestnanca.
(6) Tento program neumožňuje zamestnávateľom prepúšťať starých pracovníkov, aby mohli najať nových ‘lacnejších’ z úradu práce.
(7) Ak všetkých žiadateľov nedokáže zamestnať súkromný sektor, ponúkne sa príležitosť získať výhodnú pracovnú silu tretiemu sektoru - a až potom úradom miestnej správy a štátnym úradom.
(8) V Oregone takáto dohoda platí 6 mesiacov. Podľa potreby a individuálnych okolností však môže byť jej platnosť predåžená, pričom príspevky z programu JOBS Plus sa môžu postupne znižovať.
Program Job’s Plus je výhodný tým, že v ňom získava každý účastník. Je to investícia štátu do svojich občanov. Je to investícia do zmysluplnej a produktívnej práce. Dovoľuje zamestnávateľom najímať nových ľudí s významne nižším finančným rizikom. Odmieňa poberateľov podpory, ktorí v práci získavajú viac peňazí, ako keď ostávali doma. Podobný program klesajúcej nezamestnanosti sa aplikuje aj v Írsku. Odkedy urobili významné zmeny vo svojich zamestnaneckých zákonoch, Írsko sa z krajiny s najvyššou nezamestnanosťou stalo krajinou s najvyššou zamestnanosťou v západnej Európe. (Viac informácií o tom, ako program funguje, môžete hľadať na internete: www.fullemployment.org)
Namiesto platenia ľuďom za to, aby nerobili nič a namiesto podporovania deštruktívneho správania sa pod vplyvom drog, alkoholu a zneužívania sociálneho systému, peniaze podporujú tvorbu tovaru a služieb. Projekt Full Employment Program (Program plnej zamestnanosti) tvorí pracovné miesta a buduje hospodárstvo
.
Zásady pomáhania chudobným
“Práca je uzdou pre tri veľké zlá: nudu, neresti a nedostatok. Voltaire
Náš kolega, Jan Hero, z Ministerstva školstva, konzultoval v rámci výskumnej stáže program Jobs Plus s jeho tvorcami. Pri spracovávaní, dokumentovaní a riešení úspešných a neúspešných prípadov a pri pomáhaní ľuďom stať sa sebestačným získali veľa užitočných skúseností, poznatkov a informácií. Tu je ich stručný súhrn:
"Práca funguje":
1. Najprv len miesto,
2. potom lepšie miesto,
3. potom kariéra.
Práca je základom pre vymanenie sa z biedy
• Práca pripravuje človeka pre lepšie zamestnanie a vyšší príjem.
• Zamestnaní ľudia sú spokojnejší a zdravší než tí, ktorí sú nezamestnaní.
• Zamestnaní majú stabilnejšie manželstvá a rodiny.
• Zamestnaní rodičia sa vedia starať o svoje deti lepšie než tí, ktorí do práce nechodia.
• Deti pracujúcich rodičov dosahujú v škole lepšie výsledky a majú tiež všetky predpoklady pokračovať tak i v dospelosti - v rodinnom i pracovnom živote...
Práca a sporenie zabezpečujú ekonomickú istotu
V nezdravom systéme má človek na podpore istotu ak nič nerobí. (‘Štát sa o mňa postará.‘) Nanešťastie to však znamená aj to, že sociálne závislí sa cítia aj veľmi beznádejne a väznení chudobou. V systéme založenom na osobnej zodpovednosti sú istota a bezpečie založené na práci. ‘Mám istotu, keď sa snažím byť zodpovedný.‘
Vlastníctvo a vlastnícke práva
• Vlastníctvo a spravovanie vlastného majetku podporuje rešpekt voči vlastníctvu iných ľudí.
•
Za socializmu, keď všetko bolo spoločné a nikomu nič konkrétne nepatrilo, nik necítil vlastníctvo k tzv. štátnemu majetku. Aj sa tak oň "staral". Podobne to funguje aj vtedy, keď si nezamestnaný peniaze, ktoré dostáva, nezarába prácou. Takéto peniaze si potom ani dostatočne neváži, ani s nimi zodpovedne nehospodári. Socializmus nebudoval v ľuďoch zodpovednosť za to, čo vlastnia. A nerobí to ani sociálny systém založený na socialistických základoch.
Práca zlepšuje vzťahy, podporuje kultúrnu a národnostnú spoluprácu a úctu
• Predsudky miznú tam, kde ľudia pracujú a nie sú závislí na iných.
Mentori
• ¼udia, ktorí majú málo skúseností so zamestnaním, potrebujú mentora. Mentor (v slovenčine je asi bližšie výraz "tútor)" sa stará o ľudí, ktorým treba poradiť, pomôcť pri riešení problémov (osobných, pracovných...), ale má za úlohu ich aj viesť, motivovať a kontrolovať pri plnení zadaných úloh, povinností...
• Mentor v práci pomáha človeku, aby sa stal zodpovedným zamestnancom. Hlavnými kritériami sú
presnosť česť spolupráca produktivita
• Mentor, pomáhajúci zverenému človeku riešiť problémy v osobných a rodinných záležitostiach, orientuje klienta v oblastiach sociálneho "zveľaďovania sa":
hospodárenie s peniazmi rodina komunita
• Noví zamestnanci sú zraniteľnejší. Múdry a skúsený mentor dokáže skvelo pomôcť zvládať ťažkosti súvisiace s návratom do pracovného procesu a nadobúdaní samostatnosti. Najlepšími mentormi sú napríklad susedia s podobným kultúrnym a etnickým pozadím.
(K overeným a úspešným modelom mentorov na Slovensku patria: rómski policajti, rómski asistenti v školách, rómski zdravotnícki asistenti)
Osobná zodpovednosť
• V podstate každý človek je zodpovedný za svoj vlastný hmotný, duchovný a osobnostný blahobyt. Každá pomoc sa musí upriamiť na dosiahnutie osobnej zodpovednosti a samostatnosti. Peniaze, ktoré človek potrebuje, si musí dôstojne zarábať, dostávať ich ako úhradu za vykonanú prácu.
¼udská tvorivosť a dôvtip
• ¼udia sú tvoriví a prispôsobiví. Pomerne ľahko sa prispôsobia daným podmienkam, združujú sa, aby si pomohli, prežili a prosperovali.
• ¼udia využívajú veci a služby, ktoré sú bezplatné. Ak človek dostane čosi bez toho, aby za to zaplatil, alebo si to inak zaslúžil, prispôsobí sa danej situácii, čo škodí jeho tvorivosti. Tým, že sa stáva závislým na príjme vecí, za ktoré nedáva žiadnu protihodnotu, jeho osobnostný a hospodársky rozvoj sa spomalí a zaostáva.
Výchova a vzdelanie
• Pre nezamestnaných je najlepšou výchovou a vzdelávaním práca. Školenie vykonávané na pracovisku je účinnejšie, než školiace programy, ktoré nie sú založené na potrebách trhu práce.
• Dôležité je učenie sa tomu, čo je práve potrebné a žiadané. ¼udia sa učia najlepšie, keď to, čo sa učia, súvisí s ich prácou.
Vláda
• Čím je štátny program väčší a rozsiahlejší, tým sú slabšie miestne občianske inštitúcie, komunitné združenia a cirkvi. Preto sa ľudia obracajú na štát, aby riešil ich problémy a nie jeden na druhého. Pre človeka prirodzené združovanie sa stráca.
• Štát by nemal obmedzovať kompetencie miestnych inštitúcii pri pomáhaní tým, ktorí to potrebujú.
Pochopenie obmedzení štátu v riešení miestnych problémov
• Podnikatelia vytvárajú nové pracovné miesta oveľa lepšie než to robí štát.
• Čím vyššie sú dane a regulovanie podnikania, tým je to s možnosťou vytvárania nových pracovných príležitostí horšie.
• Dobrovoľníctvo podporuje a posilňuje komunity. Buduje vzájomnú nezávislosť. Nezamestnaným, (ale aj tým, čo prácu majú) zostáva menej času na premýšľanie o svojich vlastných problémoch, ak sú zapojení do rôznych dobrovoľníckych programov.
• Keď sa štát stáva hlavným zdrojom financovania charity, potom aj mimovládne organizácie majú tendenciu fungovať veľmi podobne ako štátna byrokracia a stávajú sa menej účinnými.
• Ak sa ľudia musia príliš spoľahnúť na štát, pri podpore svojich projektov, začnú svojich susedov považovať za súperov pri získavaní štátnych peňazí. Komunity, ktoré si vzájomne pomáhajú bez toho, aby záviseli na štáte, majú silnejšie sociálne a morálne základy.
Začnime malými projektmi
Keď sa tvoria regionálne experimenty s cieľom riešiť závažné sociálne problémy, nemožno ručiť za to, že každý bude vydarený. Ale len experimentovaním možno nájsť účinné spôsoby a riešenia.
V hľadaní účinných riešení netreba začať s novými celoštátnymi programami. Tie nesú vysoké riziko, že jeho účastníci budú málo tvoriví a iniciatívni. Lepšie bude zrealizovať niekoľko menších programov, napríklad na úrovni VÚC. Samozrejme so všetkými potrebnými organizačnými a finančnými kompetenciami. V prípade neúspechu si to "neodnesie" celá krajina. A aplikovanie toho najlepšieho z každého programu prinesie osoh celému Slovensku.
Program musí pomáhať podnikaniu:
• Musí mať veľmi jednoduché pravidlá s minimom obmedzení, aby neobmedzoval iniciatívne, proaktívne riešenia
• Pohotovo musí uhrádzať vyplatené mzdy.
• Pohotovo musí odstrániť nekooperujúcich príjemcov.
Zamestnávateľ:
• Vyškolí zamestnanca na prácu.
• Pristupuje k pracovníkovi zamestnanému v rámci programu, ako k riadnemu zamestnancovi, napr. v oblasti platu, nároku na dovolenku, ale i v plnení pracovných povinností a práv.
• Zabezpečí niekoho vo firme (mentor/tútor) pre poradenstvo na pracovisku.
Mentorský program
• Mentorom môže byť taký člen komunity, ktorý je svojim správaním a životom dobrým modelom a vie pomáhať prijemcovi pri zvládaní záležitostí rodiny, spoločnosti a pracovných požiadaviek.
Podnikatelia majú byť štátu partnerom
• Podnikateľ musí vidieť, aké výhody získa, ak bude podnikať. Vzťah podnikateľ - štát musí byť "fifty-fifty". Inak to nebude fungovať.
Vymedzme čas pre poberanie štátnej pomoci
• Jedným z kľúčových bodov sociálnej reformy v USA v roku 1996 bolo vymedzenie času, počas ktorého jednotlivec smel poberať sociálnu podporu bez pracovného pomeru. Dovtedy bolo množstvo rodín, celé generácie závislé na sociálnej podpore. Keď sa vymedzil čas, boli dlhodobí príjemcovia motivovaní k tomu, aby si začali riešiť svoj vlastný problém.
Tešíme sa na Vaše pripomienky a názory!
Bill Baker a Pavel Hanšut
[email protected]
|
tlačiareň
|