magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

Zápis z 8. stretnutia Košického Občianskeho Kruhu na tému:

„Kam kráčaš korupcia v Košiciach“
@ Aktuálne -> Rôzne      Mar 17 2004 - 09:18 GMT

(Košický občiansky kruh - tlačová správa) -- Na fóre (Košice, Reštaurácia Jalta, 15. marca 2004) sa zúčastnilo 35 občanov mesta, medzi ktorými nechýbal viceprimátor Košíc František Knapík, poslanci mesta, podnikatelia i zástupcovia občianskych združení. Fórum sa venovalo pomenovávaniu rozsahu korupcie, určeniu príčin korupcie, ako aj možným východiskám prevencie pred korupciou v košickej komunite. Mimoriadne diskusné fórum Košického Občianskeho Kruhu bolo zvolané v súvislosti so škandalóznym vzatím do väzby viceprimátora Košíc, ktorý vraj bral úplatok za získanie lukratívnej zákazky na výstavbu obecných bytov.

Účastníci diskusného fóra na prípade zatknutia košického viceprimátora pomenovali håbku i rozsah korupcie. Z diskusie vyplynulo, že podnikateľské prostredie je vážne deformované korupciou. Príčinou tohto stavu je netransparentnosť a neprehľadnosť pri získavaní verejných zakázok od štátnych organizácií i samospráv. Slovenská realita je, že poctivý podnikateľ má minimálnu šancu získať verejnú zákazku bez toho, aby nemusel dať úplatok. Ak nechce podnikateľ skrachovať predovšetkým v stavebníctve musí využívať rôzne formy uplácania, aby sa vôbec dostal k realizácii projektu financovaného z verejných zdrojov. Príčinou tohto stavu je deficit investičných projektov. Je verejným tajomstvom, že bežne za dílerstvo zákazky podnikateľ platí 10%.

Štát sa rozhodol v boji s korupciou orientovať na odhaľovanie úplatkov prostredníctvom agenta provokatéra. To znamená, že štát preniesol zodpovednosť za stav korupcie jednoducho na občana. Účastníci diskusného fóra konštatovali, že zjednodušené postupy na likvidáciu korupcie prostredníctvom agenta provokatéra je možné účelovo zneužiť pre politickú korupciu. Paradoxom je, že tvorca modelu likvidácie korupcie prostredníctvom agenta provokatéra sa stáva sám obeťou korupcie. Toto je veľmi smutné konštatovanie a zároveň nebezpečné pre budovanie právneho štátu so sebavedomými a slobodnými občanmi. Táto primitívna forma boja proti korupcii má aj ďalší nebezpečný vplyv na vyvolávanie strachu i možných rodinných tragédií, na aké si slovenská spoločnosť pamätá z obdobia boja proti triednemu nepriateľovi z čias socializmu. Košický prípad zatknutia viceprimátora i jeho advokáta pri preberaní úplatku má jasné črty honu na čarodejnice z týchto dôvodov:

1. korunný svedok v košickej úplatkárskej afére je zapletený do sprenevery viac ako 80 mil. Sk pri verejnej zákazke výstavby nájomných bytov, čo vzbudzuje podozrenie zneužitia korunného svedka na boj proti nepohodlnej osobe košickej politiky.

2. Je paradoxné, že košický viceprimátor, ktorý bol iniciátorom otvorených transparentných krokov posilňovania účasti verejnosti na rozvojových programoch Košíc, sedí vo väzení, aby nemaril dokazovanie trestného činu uplatkárstva a korunný svedok preberania úplatku, ktorý je podozrivý zo zneužitia verejný financií pri výstavbe nájomných bytov, sedí vo vlastnej vile a údajne má zákaz rozprávať médiám, aby nemaril trestné stíhanie.


3. Ak košický viceprimátor nezobral úplatok tak vzniká pocit úzkosti z možného zneužívania inštitútu agenta provokatéra na zastrašovanie verejnosti.

4. Je chybou štátu, že finančné zdroje daňových poplatníkov sú prostredníctvom Štátneho fondu rozvoja bývania investované do výstavby nájomných bytov. Je už načase, aby štát túto primitívnu formu podpory rozvoja bývania na Slovensku zrušil. Košický prípad, ako aj množstvo iných príkladov štátnych zákazok výstavby nájomných bytov sú zdrojom korupcie, netransparentnosti i úplatkárskych afér.


5. Nedostatok pracovných príležitostí i investičných stimulov po slovenskom vidieku bez transparentných mechanizmov a bez verejnej kontroly získavania verejných zakázok je živnou pôdou pre korupciu i úplatkárstvo. V takom prostredí poctivý podnikateľ nemá šancu prežiť.

6. Košické investičné prostredie je veľmi netransparentné, je množstvo príkladov uprednostňovania lukratívnych zakázok prostredníctvom kompetentných úradov. V Košiciach sa stavia iba to, čo prejde kompetentným úradom a za to sa platí. Napríklad je vraj verejným tajomstvom, že za každý povolený bilboard je taxa 1000 Sk do vrecka. Magistrát vypisuje súťaže bez finančného krytia, napríklad plánovaná investícia na Gorkého je vraj vysoko finančne nadhodnotená a už je dopredu známy viťaz. Údajne sa podpisujú výkony dodávateľským firmám nadhodnotené a za to sa berie taxa 10%.


7. Príliš komplikovaný zákon o meste Košice je tiež zdrojom netransparentných krokov v rozhodovaní, preto je najvyšší čas ho zjednodušiť a stransparentniť. Kompetencie v Košickej samospráve sú neprehľadné, čo je živná pôda pre korupciu. Je najvyšší čas zjednodušiť a stransparentniť prostredie pre komunikáciu s verejnosťou. Toto sa v Košiciach doteraz nepestovalo.

8. Korupcia je choroba, ktorá drieme v každom z nás. Minulosť pestovala v človeku závislosť a korupciu, preto je najvyšší čas naštartovať programy morálnej revolúcie, ako základný predpoklad prevencie pred zneužívaním funkcií verejných činiteľov.


9. Rozvojové programy v meste Košice by sa mali orientovať na investície do rozvoja sociálneho kapitálu a nie na investície bezduchej hmoty, pretože nikto nezistí koľko financií sa vleje do betónu, či asfaltu, ale je ľahko zistiteľné koľko financií sa investuje do človeka. Človek vie rozprávať a betóne nie.

10. Združenie miest a obcí sa chová ako združenie primátorov a starostov a nie ako združenie miest a obcí. V Prípade Košíc je taktiež dehonestujúce, že námestníci primátora majú taký nízky plat.


11. Cenová investičná politika na Slovensku je neprehľadná a ľahko zneužiteľná. Príkladom sú Košice, kde bývalý primátor, ako stavebník ukázal spôsoby zneužívania neprehľadnosti cenovej investičnej politiky v stavebníctve. Doteraz sa nevie, koľko reálne stála rekonštrukcia historického jadra Košíc a koľko sa pri investovaní zneužilo. Košice sú známe aj tým, že „mestské parády“ financovali sponzori a títo sponzori boli mestské podniky, ktoré boli a sú napojené na mestský rozpočet. Mesto, mestské častí i Košické podniky budú zdravé vtedy, keď bude delená zodpovednosť s dôslednou decentralizáciou zodpovednosti.

12. Mladá generácia bude mať záujem žiť sa pracovať v Košiciach, ak bude v Košiciach vládnuť duch otvorenosti, a transparentnej súťaže o najlepšie riešenia. Preto je potrebné pestovať atmosféru tvorivosti, transpartentnosti a čistoty vo verejnom živote. Je to alternatíva k duševnému terozizmu a feudalizmu, ktorý plodí závislosť a strach. Je potrebné, aby deti už v škole sa učili hľadať pravdu, spoznávať i pestovať ju.


13. K vypracovávaniu socio-ekonomického rozvoja mesta Košíc neboli pozvané všetky skupiny zainteresovaných. Cítia, že boli vynechaní z toho procesu, čím sa odcudzuje občan od samosprávy. Aj z toho vzniká dôvod na nedôveru. Napriek tomu, že proces prípravy plánu rozvoja sa otvoril, túto otvorenosť je potrebné ďalej prehlbovať.


Zapísal: Michal Kravčík, 15. marca 2004.   |   tlačiareň
 
pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected]