Greenpeace spochybňuje vyhlásenia investora uránového projektu na Jahodnej
@ Aktuálne -> Životné prostredie
Jul 27 2006 - 15:04 GMT | (TASR) - Mediálne vyjadrenia spoločnosti Kremnica Gold, dcéry kanadskej firmy Tournigan Gold Corporation, ktorá realizuje geologický prieskum v lokalite Jahodná pri Košiciach, sú zavádzajúce a majú zrejme slúžiť na to, aby uchlácholili verejnosť a projekt mohol byť ľahšie schválený. Uviedol to dnes pred novinármi koordinátor energetickej kampane Greenpeace Jan Beránek v reakcii na slová riaditeľa spoločnosti Kremnica Gold Borisa Bartalského o predčasných obavách z ťažby uránu v tejto lokalite.
Greenpeace nemá o plánoch Tourniganu žiadne nepochybnosti. "K dispozícií je pomerne podrobná štúdia, ktorú sme analyzovali a ktorú si Tournigan nechal spracovať tento rok v máji. Štúdia obsahuje veľmi detailné informácie nielen o prieskume, ale aj o realizácii ťažby. Navzdory tomu, že zástupcovia Tourniganu oficiálne tvrdia, že zatiaľ je všetko predbežné a o ničom konkrétnom sa zatiaľ nedá hovoriť. Nemajú pravdu," vyhlásil Beránek.
Novinárom ako dôkaz predložil asi 90-stranovú štúdiu, ktorú si Tournigan objednal u britskej firmy ACA Howe International. Na verejnosť sa dostala vďaka prísnej kanadskej legislatíve, ktorá vyžaduje zverejňovanie podobných zámerov.
Z dokumentu okrem iného vyplýva, že Kanaďania plánujú bohato koncentrované ložisko na Jahodnej, s objemom asi 1,25 milióna ton uránovej rudy, vyťažiť v priebehu 10 rokov od začatia ťažby. Podľa analýzy by sa každý rok malo vyťažiť a spracovať približne 100 tisíc ton uránovej rudy a 135 tisíc ton nepotrebnej horniny. V tesnej blízkosti ťažby by sa mala ruda aj spracúvať. Podľa štúdie projekt v regióne umožní zamestnať sa iba 57 pracovníkom.
Prečo si kanadská spoločnosť vybrala práve Slovensko, Beránek vysvetľuje dvoma faktormi. Po prvé, československý štát v 80-tych rokoch financoval pomerne podrobné prieskumy ložísk, čo znamená, že Tournigan dostal "na zlatom tanieri" už predpripravený projekt. "Druhý faktor je, o tom som presvedčený, že firma počíta s tým, že Slovensko je nejaká divoká východná Európa a že si tu môžu dovoliť veci, ktoré by si v Kanade dovoliť nemohli. Či už ide o demokratické procedúry, informovanie a aktivitu verejnosti alebo dodržiavanie zákonov či prísnosť ekologickej legislatívy," dodal.
(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/ |
|