(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
Britskí konzervatívci priznali, že privatizácia železníc bola chybou
@ Aktuálne -> Rôzne     Jul 27 2006 - 15:08 GMT
Vláda tento týždeň avizovala, že nechystá privatizáciu Železničnej spoločnosti Cargo. Na riziká predaja železníc upozornili už v roku 2002 Priatelia Zeme-CEPA. Poukázali vtedy na príklad privatizácie vo Veľkej Británii, ktorá viedla k zníženiu kvality dopravy.

K privatizácii železničnej dopravy došlo v Británii počas vlády Johna Majora. Znamenala rozbitie celonárodnej železničnej siete do viac ako sto spoločností. Britskí konzervatívci nedávno priznali, že šlo o chybu, ktorá dnes predstavuje záťaž pre cestujúcich aj daňovníkov a ktorá brzdí rozvoj železníc. Denník The Guardian v tejto súvislosti cituje konzervatívneho tieňového ministra dopravy Chrisa Graylinga. „Myslíme si, že oddelenie infraštruktúry od prevádzky prispelo k rastu nákladov, a tak aj cestovného. Do rozhodovania je zapojené príliš veľké množstvo ľudí a organizácií.“ Výsledkom je tažkopádne a netransparentné riadenie, dodáva Grayling.

Priatelia Zeme-CEPA momentálne pripravujú aktualizovanú publikáciu o privatizácii železníc vo Veľkej Británii. Zaznamenávajú v nej dopady privatizácie na kvalitu služieb a prinášajú informácie o úsilí vlády o získanie kontroly nad sprivatizovanými železnicami. Hlavnou črtou britskej privatizácie bolo oddelenie infraštruktúry, vrátane staníc a tratí, od vlakovej prevádzky. Konzervatívci, ktorí tieto zmeny zaviedli, dnes priznávajú, že takéto rozdelenie bolo chybou a že viedlo k výraznému zvýšeniu cestovného. Úseky, ktoré boli pred privatizáciou ziskové, dnes fungujú vďaka štátnym dotáciám.

V osemdesiatych rokoch sa z predaja cestovných lístkov financovalo 76 percent nákladov na prevádzku štátnej železnice. V privatizovaných železniciach pokryje predaj cestovného podľa vlaňajších údajov len 42 percent nákladov, a to aj napriek tomu, že cestovné rastie.

„Privatizácia britských železníc je príkladom, kam môže viesť neopodstatnené presvedčenie, že súkromný prevádzkovatelia budú automaticky poskytovať lepšie služby a že konkurencia povedie ku kvalitnejšej doprave,“ poznamenáva Juraj Zamkovský z Priateľov Zeme-CEPA. Britská privatizácia však tieto očakávania nenaplnila a paradoxne viedla k nárastu dotácií do železničnej dopravy z verejných zdrojov.

Modelov privatizácie železníc môže byť viac. Predchádzajúca vláda napríklad podporovala privatizáciu spoločnosti Cargo. Výsledok však býva spravidla podobný: korporácie získajú kontrolu nad infraštruktúru či službami a ich prioritou je zisk, nie zabezpečenie verejných služieb, ktorých kvalita klesá.

(TLAČOVÁ SPRÁVA)
Viac informácií:
Juraj Zamkovský, výkonný riaditeľ Priateľov Zeme-CEPA, Tel.: 048/ 419 3718, 0908 902 257, [email protected]
Barbora Černušáková, mediálna koordinátorka. Tel: 02/5244 2104, [email protected]


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/