Úzkokoľajným železniciam je venovaná konferencia v Košiciach
@ Aktuálne -> Doprava
Sep 08 2006 - 18:50 GMT | (TASR) - Úzkokoľajné železničky na Slovensku a okolitých štátoch, možnosti ich rozvoja a využitia v cestovnom ruch sú témou dvojdňovej medzinárodnej konferencie , ktorá sa začala dnes v rekreačnom stredisku Jahodná pri Košiciach.
Len na Slovensku máme približne 100 kilometrov týchto železničiek, ktoré sa v minulosti využívali hlavne na zvážanie dreva v lesoch. Ako uviedol pre TASR za organizátorov konferencie Ladislav Olexa zo Železničnej spoločnosti Slovensko, chýba hlavne legislatívny rámec a inštitúcia, ktorá by zastrešovala úzkokoľajné železničky. Nevysporiadané sú aj majetkovoprávne vzťahy. To všetko bráni financovaniu a lepšej údržbe úzkokoľajných železničiek, ich širšiemu využívaniu na cestovný ruch a marketingové aktivity či čerpaniu fondov z EÚ.
Podľa Olexu dobrou inšpiráciou pre Slovensko môže byť využívanie a starostlivosť o úzkokoľajné železničky najmä v Poľsku a na Ukrajine. V SR je najvýznamnejšou Čiernohronská železnička, ďalšie sú na Orave, Považí či Kysuciach. V Košiciach oslávila v tomto roku 50. výročie Detská železnica v Čermeľskom údolí s takmer 5-kilometrovou traťou 1000-milimetrového rozchodu. Na konferencii posúdia možnosti zapísať ju do Ústredného zoznamu kultúrnych pamiatok. Jej rušeň Katka a vozne už v tomto zozname figurujú. "Zapísanie železničky medzi technické pamiatky by zlepšilo jej šance na získanie grantov a ďalší rozvoj," dodal Olexa.
Záštitu nad konferenciou prevzal štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Milan Mojš. Jej organizátorom je mesto Košice v spolupráci so Železničnou spoločnosťou Slovensko, Železnicami SR a Dopravným podnikom mesta Košice.
(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/ |
|