(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
Katku včera previezli do Čermeľa.
@ Aktuálne -> Rekreačné zóny     Apr 27 2007 - 09:30 GMT
(TASR) - Najstarší parný rušeň na slovenských železniciach Katku spolu s vagónmi včera previezli na železničnú trať do Čermeľského údolia v Košiciach. Prevoz trval viac ako sedem hodín.
"Prevoz sa začal nakladaním parnej lokomotívy dvoma žeriavmi v skorých ranných hodinách na trailer. Samotná cesta Katky po komunikáciách trvala vyše dvoch hodín. Vyberali sme trasu bez trolejov a mostov. Na mieste sú už prevezené a zložené aj ostatné vagóny," uviedol pre TASR Emil Zaremba, vedúci prevádzky rušňového depa v Košiciach.

V Čermeli sa prvýkrát z Katky zadymí už v pondelok 30. mája, keď ju železničiari odskúšajú. Prvých pasažierov prevezie 1. mája.
Parný rušeň Katka bol vyrobený pre trať Gelnica - Smolnická Huta v roku 1884 v Hagansovej továrni v nemeckom Erfurte.
V roku 1965, po úradnom vyradení z prevádzky, mal skončiť v kovošrote, ale zhodou šťastných náhod ho umiestnili na podstavec pri vstupnej bráne do Rušňového depa v Spišskej Novej Vsi, kde slúžil ako pamätník železničnej minulosti.
Po oprave v roku 1991 v Železničných opravovniach a strojárňach České Velenice bol "prevelený" do služby na Detskej železnici v Košiciach. V minulom roku prešiel dôkladnou opravou kotol rušňa vo Vrútkach.
V súčasnosti Katka reprezentuje najstarší prevádzkyschopný rušeň na území bývalého Československa a je tiež jedným z mála zachovaných parných rušňov s rozchodom 1000 mm. Zapísaný je aj do Ústredného zoznamu kultúrnych pamiatok SR.


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/