(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
Jazz FOR SAle III.
@ Kultúra -> Koncerty     Nov 12 2007 - 13:15 GMT
Záverečný koncert festivalu Jazz FOR SAle sa uskutoční v sobotu 17. 11. 2007 v Historickej radnici na Hlavnej 59 v Košiciach. V programe sa predstavia :

MICHAL PAVLÍČEK TRIO
PALYA BEA
SCOTT HAMILTON & NOTHING BUT SWING TRIO
SCOTT HENDERSON, JEFF ANDREWS & KRZYSZTOF ZAWADSKI

MICHAL PAVLÍČEK (1956)
Prvý autorsko-interpretačný album tria Horký dech (gitara, vokál, bicie) natáča v r. 1981. O rok neskôr už stojí vedľa Michaela Kocába v čele skupiny Pražský výběr, ktorá sa zakrátko stala legendou. Prvý album kapely "Straka v hrsti" obsahuje štýlovo ťažko zaraditeľnú hudbu s prvkami new wave a fusion. Šlo o bizarnú karikatúru a reakciu na politické represie, čím sa Pražský výběr stal jedným zo symbolov odporu proti totalite, a tak sa dostal na čelo zoznamu zakázaných skupín. V nedobrovoľnej pauze Pražského výběru, ktorá trvala plné 4 roky, Michal Pavlíček natočil a produkoval vysoko hodnotený album Zuzany Michnovej. V r. 1986 zostavuje skupinu Stromboli, s ktorou nahráva rovnomenný dvojalbum, a ktorý je zhrnutím jeho dovtedajšieho hudobného vývoja. Prvá štvrtina dvojalbumu je live inštrumentálneho tria, ďalšie dve časti obsahujú repertoár skupiny, postavený na netradičnom vokálnom prejave Báry Basikovej. Neskôr ešte Stromboli nahráva album "Shut Down", po ktorom Pavlíček končí spoluprácu s Bárou Basikovou. V r. 1986 taktiež dochádza k dlho očakávanému obnoveniu Pražského výběru, čo dokumentuje veľmi úspešný druhý album skupiny, s úspešným koncertovaním, vrcholiacim veľkým koncertom "Adieu C.A."(Zbohom Ruskej armáde), na ktorom ako hosť vystúpil aj Frank Zappa. Michal Pavlíček sa okrem koncertnej činnosti venoval aj rôznym autorským projektom. Podpísal sa pod množstvo krátkych i celovečerných filmov (napr. "Proč" režiséra Smyczka), s kontrabasistom Miroslavom Vitoušom natočil hudbu k baletu Minotaurus na námet F. Dürrenmatta, vytvoril scénickú hudbu pre výstavu Expo1992 v Seville (CD Imagination), s M. Kocábom vydal improvizačný album "Black Light", atď. V r. 1996 dochádza k oživeniu Pražského výběru, vychádza reedícia kompletnej diskografie skupiny s následnými turné po republike. Od r. 1995 mal vlastný televízny program "Na kloboučku", kde sa schádzajú k live sessions najvýraznejšie rockové a jazzové osobnosti českej scény. Do dnešného dňa nahral takmer 70 titulov, na ktorých prirodzene spája hráčsku virtuozitu s vlastným autorským prístupom a voľne sa pohybuje v rocku, fusion i v divadelných alebo filmových projektoch - Pavlíček je taktiež absolventom filmovej fakulty Akadémie muzických umení.

Obsadenie:
Michal Pavlíček - gitara
Martin Ivan - basa
Miloš Meyer - bicie

PALYA BEA
Z dnešných mladých speváčok je jednou z najvšestrannejších interpretiek. Venuje sa indickej hudbe, cigánskej, maďarskej a bulharskej ľudovej hudbe a popritom sa zaoberá „world music“, jazzom a spievanou poéziou. V poslednom čase realizuje najmä svoje vlastné plány - pravidelne koncertuje sama či už doma alebo v zahraničí i s vlastnou kapelou. Prvé sólové album „Ágrol–ágra“ (Z konára na konár) vydala vo vydavateľstve Orpheia v r. 2003 a v r. 2005 v edícii Hangzó Helikon vydáva album „Psyché“, ktorý je v spolupráci Samuela Gryllosa a vlastnej kapely spracovaný cyklus poézie V. Sándora. Na jar r. 2006 podpisuje zmluvu s francúzskym vydavateľstvom Naive so zámerom vydať prvý spoločný album do konca roka. Podstatou jej tvorby je zmena – v jej hudbe sú ešte stále veľmi dôležité tradičné prvky, ale na koncertoch a v textoch čoraz viac predstavuje svoj intímny a prekvapivý svet.

Obsadenie:
Palya Bea – spev
Szokolay Dongó Balázs – dychové nástroje
Novák Csaba – kontrabas
Lukács Miklós – cimbal
Dés András – perkusné nástroje


SCOTT HAMILTON (1954)
Na tenor saxofóne začínal v 17-tich a bol vlastne samoukom, ktorého ovplyvnili hlavne P. Gonzalves a I. Jackuet. Po prechode do New Yorku sa začal uplatňovať na klubovej scéne a v r. 1976 - 78 už pôsobil ako sólista v súbore slávneho Bennyho Goodmana. Bol improvizujúcim sólistom a presadil sa ako zaujímavá osobnosť jazzovej scény vďaka vyzretosti svojho prejavu a prirodzenému kvalitnému živému tónu nástroja, v čom nadväzoval na B. Webstera. Jeho hudba je veľmi komunikatívna, vychádzajúca z klasického repertoáru a určená širokému spektru publika všetkých generácií. Scott Hamilton dosiaľ nahral a participoval na vyše 200 albumoch.

NOTHING BUT SWING TRIO
Sformovalo sa v r. 1998 v Banskej Bystrici a dodnes pôsobí v nezmenenej zostave. Už samotným názvom sa skupina hlási k tradícii a hudobnému odkazu významnej generácie hudobníkov 40-tych a 50-tych rokov 20. storočia, akými boli Charlie Parker, Lester Young a Butt Powell. Vplyvy vážnej hudby, etnického folklóru ako aj moderného jazzu však posúvajú ich interpretáciu ďaleko za hranice 50-tych rokov. V roku 1999 sa skupina stala laureátom festivalu Jazzové vianoce v Bratislave a získala ocenenie za sólové výkony. V r. 2002 nahrala skupina svoje debutové CD s názvom "Soul Station" a participovalo na profilovom CD Dáši Libiakovej "To nič". Svoje druhé CD pod názvom "Stano Palúch&Nothing But Swing Trio" (Hevhetia, 2004) skupina vydala s fenomenálnym slovenským huslistom Stanom Palúchom. V apríli 2005 trio absolvovalo slovensko-rakúske turné s legendárnym svetovým saxofonistom Scottom Hamiltonom a v januári 2006 úspešný koncertný debut v USA na jazzovom festivale v Green Bay vo Wisconsine.

Obsadenie:
Klaudius Kováč – klavír
Róbert Ragan – kontrabas
Peter Solárik – bicie

KRZYSZTOF ZAWADSKI (1959)
V 17-tich začal profesionálnu kariéru s jazzovým organistom K. Sadowskim a saxofonistom T. Szukalskim. Po troch rokoch začal spolupracovať s kvartetom Janusza Muniaka, v ktorom pôsobil ďalšie tri roky.
V r. 1980 absolvoval hudobnú školu a v r. 1982 začal navštevovať Jazzovú katedru Hudobnej akadémie v Katowiciach. V tom istom roku ukončil spoluprácu s J. Muniakom a založil vlastnú kapelu Walk Away. V prvom polroku svojej existencie získala kapela niekoľko cien z festivalov v Poľsku a titul „Nová nádej“ v časopise Jazz Forum. Od roku 1987 však už 15 rokov nepretržite obsadzuje 1. miesto v rebríčku Jazz Forum. Od toho istého roku začal spolupracovať s vedúcim poľským huslistom Michalom Urbaniakom a vokalistkou Urszulou Dudziak. Počas siedmich rokov spolupráce nahrali 4 albumy, absolvovali koncerty po celej Európe a boli dokonca sprievodným bandom Milesa Davisa. V roku 2005 hrala Walk Away i na festivale Jazz FOR SAle na Slovensku.

JEFF ANDREWS (1960)
Jeff zastáva názor, že tým, čo skutočne definuje hudobníka, je jeho cit pre načasovanie. Podľa neho nie je možne kopírovať alebo imitovať spôsob, akým niekto vypåňa priestor medzi údermi, čoho skvelým príkladom bol Jaco Pastorius. A tak po tom, čo počul Jaca Pastoriusa sa Jeff rozhodol, že chce študovať hudbu na vyššej úrovni, aby hlbšie porozumel svojmu nástroju. Začal so štúdiom harmónie a teórie na prípravnom oddelení Konzervatória Peabody. Po skončení strednej školy sa prihlásil na Berklee College of Music v Bostone. Po odchode z Berklee, v dôsledku znemožnenia štúdia kompozície, sa na jar 1983 presťahoval do New Yorku, kde hneď začal hrávať so skvelými hudobníkmi ako Wayne Shorter, Bob Berg, Bob Mintzer a Mike Brecker. Bol to práve Mike Brecker, ktorý objavil Jeffa Andrewsa, Mike Sterna a Adama Nussbauma, keď hrali v bare 55 a ako svoju prvú kapelu ich zobral na zájazd a do štúdia. Jeff absorboval všetku tú nevyhnutnú harmonickú, rytmickú a melodickú „slovnú zásobu“ prostredníctvom postupného a nenásilného procesu, prepisovania a verbálnej komunikáciu. Po rokoch, čo bol sidemanom sa v polovici 90-tych rokov Jeff zameral na vytvorenie vlastnej kapely „The New Standards Band“, ktorú viedol s vibrafonistom Joe-om Lockeom. Hľadal piesne s dostatočným rytmickým a harmonickým základom na podporu jazzovej improvizácie a tento projekt mal byť úprimným vzdaním úcty veľkým rockovým hudobníkom 60-tych a 70-tych rokov ako Jimi Hendrix, Cream a Led Zeppelin. Jeff Andrews naďalej učí na New School a Manhattan School v New York City. Ako basista dokáže s rovnakou virtuozitou hrávať groove i sóla. 15 krát precestoval svet s niektorými z najlepších hráčov sveta, akými sú okrem iných Mike Sterm, Bob Mintzer, Bob Berg, Dennis Chambers, Mike Brecker, Wayne Shorte, Kenny Kirkland a Orchester Gilla Evansa. Vyše 20 rokov pomáha utvárať jazzovú scénu. V súčasnosti pracuje na veľmi očakávanom sólo albume, ktorý bude zhrnutím doterajšej dlhej a vynikajúcej kariéry tohto fenomenálneho a skromného hudobníka a skladateľa.

SCOTT HENDERSON (1954)
Svoje hudobné začiatky absolvoval na Južnej Floride, kde hrával po kluboch s kapelami hrajúcimi muziku od Led Zeppelin až po Jamesa Browna. V poňatí hry ho ovplyvnili Jimy Page, Jeff Beck, Jimi Hendrix, Ritchie Blackmore a bluesoví gitaristi Albert King a Buddy Guy. Napriek Hendersonovmu tvrdeniu, že je skôr blues-rockovým hráčom, bol to práve vplyv jazzu, ktorý ho priviedol k štýlu hrania a komponovania, ktorým je teraz známy.
Po ukončení vzdelania na Atlantickej univerzite na Floride sa presťahoval do Los Angeles, kde hral s Electric bandom Chicka Coreu, s huslistom Jean-Luc-Pontym, s Players Jeffa Berlina a s Weathers report Joa Zawinula, s ktorým pôsobil 4 roky. V r. 1984 sformoval kapelu Tribal Tech a po 9-tich, kritikou uznávaných albumoch s najnovším „Rocket Science (2000) vydaným v ESC/Tone Center bol už považovaný za hudobníka a skladateľa svetovej triedy. V roku 1991 ho „Guitar World menoval za jazzového gitaristu č. 1 a v r. 1992 ho čitatelia „Guitar Playeru“ pasovali za Jazzového gitaristu roka č.1. Jeho prvý sólový album „Dog Party“ bol návratom k jeho hudobným koreňom a Guitar Player ho vyhodnotil ako najlepší bluesový album roku 1994. Druhý bluesový album pre Mesa/Bluemoon records nahraný s legendárnou vokalistkou Thelmou Houston nazvaný „Tore Down House“ (1997) získal 4 hviezdičkové kritiky v časopisoch Jazz Times, Guitar Player, Guitar Shop a L.A. Jazz Scene.
Tretí album „Well to be Bone“ je nahrávka tria s Kirkom Covingtonom (bicie) a Johnom Humpreyom (basa) z Tribal Techu. Toto trio v nezmenenej zostave absolvovalo viacero turné po USA, Európe, Južnej Amerike a Japonsku, hrajúc repertoár z bluesových albumov a z nahrávok Tribal Techu. V súčasnosti okrem iného učí na „Musicians’ Institute“ v Hollywoode a píše do rubrík časopisov Player, Guitar World a Guitar School. Columbia vydala dve inštruktážne videá Scotta H.: „Improvizácia jazz fusion“ a „Melodické formulácie“. Jeho najnovšia kniha „Jazz Guitar Chord System“ ako i ďalšie knihy a dve zbierky kompozícií sú dostupné prostredníctvom vydavateľstva Hal Leonard Publishing.


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/