(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
Americký investor odstúpil od zámeru montovať autobusy Blue Bird.
@ Doprava -> DPMK     Dec 13 2007 - 12:16 GMT
(TASR) - Americký investor Tradex International Company Lou Babjak odstúpil od zámeru vytvoriť v Košiciach podnik na montáž amerických autobusov značky Blue Bird.

Radnica dostala nedávno len stručný e-mail od zástupcu spoločnosti Lou Babjaka, že v rokovaniach s mestom o tomto projekte už nemienia pokračovať, potvrdila dnes TASR hovorkyňa Magistrátu mesta Košice (MMK) Jana Geročová. Bližšie dôvody Babjak nešpecifikoval a MMK to len zobral na vedomie.
Mesto a Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) zvažovali vstup do spoločného podniku na montáž amerických plne klimatizovaných autobusov na naftový a plynový pohon. Po vyše ročných rokovaniach bol na svete prvý návrh memoranda o spolupráci, ktorý v auguste prerokovalo košické Mestské zastupiteľstvo (MZ). Uložilo vtedy MMK prepracovať memorandum podľa právnych predpisov SR a znovu predložiť na schválenie poslancom.
Podľa návrhu memoranda partnermi spoločného podniku s predbežným obchodným menom Blue Bird bus, Montážny závod Slovensko, s. r. o., mali byť za americkú stranu spoločnosti Blue Bird, Structured Finance International (S.F.I.), zabezpečujúca financovanie a Tradex International Corporation ako sprostredkovateľ.
Ako uviedol na augustovom rokovaní MZ zástupca Lou Babjak, americký investor chcel postupne v etapách investovať v Košiciach približne 50 miliónov USD. Zámerom bola výstavba nových výrobných a údržbárskych hál pre DPMK, zaškolenie zamestnancov a dodávka výrobných zariadení. Na začiatku to mala byť ročná produkcia 100 autobusov, pričom cieľom spoločného podniku bolo pokryť na slovenskom trhu 30 až 35 % z nutnej modernizácie dopravného parku autobusových spoločností. Do piatich rokov by sa vyrobilo približne 2 500 autobusov v DPMK pri obchodnom obrate niekoľko desiatok miliárd korún a predpokladal sa vznik asi 1 000 pracovných príležitostí, povedal Babjak.
Poslanci MZ pri augustovom rokovaní o projekte neboli jednotní. Časť z nich poukazovala na to, že úlohou mesta nie je podnikať, ale vytvárať podmienky na podnikanie a vyjadrili tiež obavy, či bude výrobok konkurencieschopný a vyhovovať normám EÚ. Druhá skupina tvrdila, že je to jedinečná šanca zviditeľniť mesto, znížiť náklady na MHD, využiť lepšie miestne kapacity a zvýšiť zamestnanosť.
Podľa Babjaka sa spoločnosť Tradex už pokúšala o podobný projekt vo Zvolene. Avšak pre bližšie nešpecifikované príčiny, údajne nejasné privatizačné okolnosti, sa napokon nerealizoval.
Blue Bird Corporation je najstarší výrobca autobusov v USA. Vyrába ich od roku 1927 vo svojom sídle vo Fort Valley v štáte Georgia.


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/