(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
Kuba do Žiliny nepustili, v Košiciach ho vítalo len poloprázdne hľadisko
@ Kultúra -> Divadlo     Apr 10 2002 - 10:21 GMT
Muzikál na ľudovú nôtu v naštudovaní bratislavskej Nove scény

Poloprázdna košická športová hala Cassosport vo štvrtok (30.08.) dosť smutne vítala účinkujúcich slovenského muzikálu Kubo. Asi to spôsobil fakt, že tohtoročné kultúrne leto bolo v meste mimoriadne chudobné a divák vlastne ani žiadnu vážnu kultúru neočakával skôr, než opäť pošle deti do školy. Na poloprázdnom hľadisku nesie vinu určite aj slabá propagácia akcie a nešťastná poloha haly na okraji mesta.

Kubo je klasická slovenská divadelná inscenácia, ktorá sa zapísala do povedomia divákov vďaka televíznemu spracovaniu v réžii Martina apáka s Jozefom Krónerom v hlavnej úlohe. Zápletka postavená na intrigách, chamtivosti a honbe za majetkom bude stále aktuálna, dnes ešte možno viac ako kedykoľvek predtým. Prepracované dialógy z pera Rasťa Piška ponúkajú čerstvejší obraz na slovenskú náturu ako pôvodná verzia hry. No všetky známe scénky ostali v podstate zachované tak ako si ich pamätáme z klasickej inscenácie. Postava Dory v podaní Magdy Pavelekovej je v tomto naštudovaní oproti klasickej inscenácii podstatne rozvinutejšia a priamo sa dotýka veľmi pálčivej rómskej otázky.

Tento krát sa Kubo prestavil v dnes tak populárnej muzikálovej podobe. Určite šťastným riešením bolo k projektu prizvať tanečníkov a orchester S¼UKu. Atmosféra slovenského vidieka na javisku je tak dokonalá. Veľmi zaujímavo znejú aj slovenské ľudové piesne zaranžované folkovým hudobníkom Vlastom Redlom. Je škoda, že takýto kvalitný a hlavne pôvodný slovenský muzikál sa vybral na cesty až po takmer dvoch rokoch od svojej premiéry. Ale je určite aktuálny a adresný, čo potvrdzuje aj sabotovanie jeho propagácie v Žiline. Poznámky v inscenácii na adresu "žilinského richtára, jeho biča na cigánov či problémy s pitím" spôsobili, že predstavenie sa tam vôbec neuskutočnilo.

Postavu Hlásnika stvárnil Karol Čálik a dielo predstavil takto:

"Podtitul Kuba znie slovenský ľudový muzikál. V podstate všetko je slovenský folklór. Zaznieva tu veľa originálnych motívov zo slovenského folklóru, aranžmán bol však písaný v trochu modernejšom muzikálovom duchu. Bol to pokus urobiť niečo nové v tomto žánri. Tak isto ako sa Na skle maľované vymyká z rámca bežného muzikálu, kde sa tiež vychádza s folklóru s modernými prvkami. A táto inscenácia bola pokusom o implantovanie ľudovej tvorby na pozadí života na slovenskom vidieku.

Muzikál Kubo sa trošku líši od základnej predlohy inscenácie Na skle maľované. Som rád, že som sa na javisku stretol so S¼UKom ako účinkujúcimi. Keď som ako chlapec videl predstavenia S¼UKu, bol by som si rád s nimi zatancoval. A tak sa mi to na staré kolená podarilo."

Aké bolo prijatie publika na prvých troch predstaveniach turné Kuba po Slovensku?

"Publikum Kuba prijíma veľmi spontánne, diváci chodia po predstavení za nami a ďakujú že sme medzi nich prišli. Tešíme sa na vystúpenia v amfiteátroch v Detve a Červeníku, pretože to je prostredie, ktoré bolo stavané pre folklórne slávnosti a tento druh umenia. Ak divák čo len vstúpi do tohto amfiteátra, už cíti tú atmosféru, prestavenie Kuba tam dostane iný rozmer a vyznieva lepšie ako v športových halách."

Nemali ste obavy, že obecenstvo si pri spomienke na Kuba v podaní majstra Krónera vás bude veľmi prísne posudzovať?

"Tomu sa človek neubráni. Pre každého slovenského diváka bude Kubo v prvom rade Jožko Króner - výrazná osobnosť slovenského divadelného a filmového umenia. Ale filmový Kubo je niečo iné ako dnešný muzikálový Kubo. Každý má svoje čaro, zákonite si to divák bude porovnávať so slávnou verziou filmového Kuba."

Má slovenský divák ešte chuť chodiť na muzikály?

"Návštevnosť Novej scény a iných divadiel, kde sa muzikály hrajú to potvrdzuje, že divácky záujem je obrovský. Na Novej scéne začneme túto sezónu pripravovať v réžii Juraja Jakubiska muzikál Cigáni idú do neba. Hneď po ňom, v januári začína Jožko Bednárik s Klietkou plnou bláznov. Muzikálový boom ešte stále pokračuje. No divák už je náročný a neprišiel by na muzikál, keby tam nebola záruka kvality v menách renomovaných autorov a režisérov."

Predstaviteľa hlavnej postavy Ivana Vojtek sme sa spýtali:

Keď ste túto úlohu prijímali mali ste obavy z toho, že si väčšina divákov postavu Kuba spája s majstrom Jozefom Krónerom?

"Kuba už hralo strašne veľa hercov, či už lepších alebo horších. Bolo už veľa Hamletov, Rómeov. ažko porovnávať. Mal som tú česť s majstrom Krónerom chodiť na ryby ale aj hrať v divadle. Keď som sa tak pozrel do nebíčka a spýtal či môžem, tak mi povedal - "no trebárs".

Je rozdiel v tom ako tento muzikál prijalo publikum v Bratislave a mimo nej?

"Určite je. Bratislavské publikum je veľmi zhýčkané a je to syzifovská práca primäť ho ku kladnej reakcii. Na turné s Kubom potom zažívame obrovskú radosť v očiach i srdciach divákov v amfiteátroch a športových halách. V Prešove publikum pri záverečnom potlesku dokonca vstalo. Neviem či to nebolo preto že im bola zima." (smiech)

Čo sa týkalo zrušeného prestavenia Kuba v Žiline, viete nám k tomu niečo povedať?

"Neviem koho to bola práca, či to bolo cielené, nemám o tom informácie. ¼úto mi je diváka. Ak to malo politické pozadie, potom ľutujem tých ľudí, ktorí to spôsobili."

Myslíte že náš divák sa dočká aj ďalších muzikálov čerpajúcich zo slovenského folklóru?

"Pevne verím že áno, lebo môj kolega a priateľ Mišo Dočolomanský povedal, že bude hrať Jánošíka do šesťdesiatky a končí. A to je už na budúci rok. "

(31.8.2001)
Text a foto Karol Hatala


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/