(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
Podľa KSK rast cien spôsobil rast nákladov a nie zmena meny
@ Aktuálne -> Ekonomika a financie     Feb 24 2009 - 21:54 GMT
(SITA) – Zaradenie autobusového dopravcu z Košíc do februárovej čiernej listiny EURO-prieskumu Združenia slovenských spotrebiteľov považuje Košický samosprávny kraj (KSK) za neadekvátne. Agentúru SITA dnes o tom informovala hovorkyňa KSK Zuzana Bobríková. Podľa jej vyjadrenia dôvodom na úpravu cenového výmeru nebol prechod na novú menu, ale nárast oprávnených nákladov dopravcov. „ZSS o zaradení na listinu KSK neinformovalo, na listine je uvedený dopravca, ktorý neexistuje – SAD a.s. Košice. Dopravné služby vo verejnom záujme na území KSK zabezpečuje spoločnosť Eurobus a.s. Košice, SAD a.s. Michalovce a DPMK a.s. Košice,“ uviedla Bobríková.

Podľa Bobríkovej, regionálna samospráva uhrádza dopravcom straty, ktoré im vznikajú pri zabezpečovaní dopravných služieb vo verejnom záujme. Ak by kraj nezmenil cenový výmer, strata dopravcov by sa prehlbovala a KSK by musel zo svojho rozpočtu uhradiť vyššiu sumu. Za rok 2007 uhradil KSK dopravcom (Eurobus a.s. Košice, SAD a.s. Michalovce a DPMK a.s. Košice) stratu 276 mil. korún (9,16 mil. €), za rok 2008 sa suma odhaduje na 328 miliónov korún (10,89 mil. €) a predpoklad na rok 2009 je až takmer 341 miliónov korún (11,32 mil. €). Podstatnú časť z týchto súm tvorila úhrada zliav, ktoré dopravcovia na základe zmluvy poskytujú žiakom, študentom, občanom nad 70 rokov, zdravotne ťažko postihnutým, deťom a ich sprievodcom.

Medzi oprávnené náklady patrí zvýšenie miezd vodičov, obnova vozového parku, zlepšenie kvality poskytovaných služieb, pohonné hmoty. Ich ceny narástli v minulom roku oproti roku 2007 v priemere o 10,98 percenta. „O možnosti poskytovať zľavy rozhoduje regionálna samospráva. Nemusí ich poskytovať, lebo nevyplývajú z legislatívy, nie sú nárokovateľné. Napriek tomu KSK v rámci svojej sociálnej politiky zľavy poskytuje. V minulom roku bolo výraznejšie zvýhodnené používanie čipovej karty. KSK ako prvý z ôsmich krajov motivoval obyvateľov k používaniu bezhotovostných platieb. V tomto roku je zvýhodnenie nižšie, avšak zľavy medzi jednotlivými pásmami sa zjednotili, čo je spravodlivejšie.,“ vysvetľuje Bobríková.

Bobríková doložila, že každý používateľ čipovej karty pri obyčajnom cestovnom ušetrí v každom pásme rovnako. To, čo cestujúci ušetrí, uhrádza KSK ako stratu dopravcovi zo svojho rozpočtu. „Obyčajné cestovné v hotovosti podľa nového cenového výmeru vzrástlo v priemere o 4,18 % oproti roku 2008. Pokiaľ si však cestujúci, ktorý v roku 2008 platil len v hotovosti, v roku 2009 kúpi čipovú kartu, jeho náklady na cestovné sa nezvýšia, ale ostanú vo výške z roku 2008. Platí to pri obyčajnom cestovnom,“ zdôraznila Bobríková.

Medzi oprávnenými nákladmi dopravcov, ktoré KSK zohľadňuje pri uhrádzaní straty vo verejnom záujme, je aj obnova vozidlového parku. SAD Michalovce, a.s. v roku 2008 nakúpila 50 nových autobusov. Eurobus Košice a.s. nakúpil 25 nových autobusov v roku 2007 a 25 ďalších v roku 2008. V tomto roku chce michalovský dopravca kúpiť ďalších 20 a košický 25 autobusov. Medzi plánovanými investičnými akciami dopravcov sú rekonštrukcie autobusových staníc a nástupísk vo Veľkých Kapušanoch, Sobranciach, Trebišove, Michalovciach, rozsiahlou rekonštrukciou už prešla košická autobusová stanica.


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/