Východoslovenská galéria a autori Vás srdečne pozývajú na otvorenie výstavy Dve telá, jedna duša. Uskutoční sa vo štvrtok, 23. augusta o 17.00 vo Východoslovenskej galérii, Alžbetina 22. Výstava potrvá do 24.9.2012
Legenda hovorí, že keď si chceli maliari 17.storočia oddýchnuť po mnohých hodinách strávených miešaním farieb a štúdiom modelu, hľadeli do tmavého zrkadla. A práve takéto miroir noir sa stalo ohnivou skúškou autorskej spolupráce Miloša Koptáka /SVK/ a Raia Escalé /ES/. #CONT#
Projekt započal ako pokus znovu rozomlieť a aktualizovať tie najtemnejšie španielske a československé vizuálne tradície spolu s ich ikonami ako Goya, Saura, Velázquez, Váchal, Kubin, Hlaváček... Príbuzné estetické a názorové princípy stáli na začiatku mimoriadneho príbehu, ktorý sa začal odvíjať v roku 2006 cez internet. Po krátkej komunikácii nasledovalo osobné stretnutie v Barcelone, kde autori prvýkrát vyskúšali spoločne tvoriť. Výsledok ich zaviedol oveľa ďalej, ako pôvodne čakali. Rozhodli sa pokračovať a zo stretnutí na rôznych miestach na Slovensku a v Španielsku sa vyvinula pravidelná spolupráca. V takmer až tranzových stavoch obaja umelci pracujú na spoločných obrazoch, ktoré napåňajú temnou vášňou, hnevom i poéziou a najmä iróniou a osobitým zmyslom pre humor. V každom z diel je možné vidieť duchovnú spriaznenosť oboch autorov až do takej miery, že je nemožné ukázať, kde jeden skončil a druhý začal.
“Je pre nás ťažké vzdať sa našich individualít, keďže sme nedotknuteľní maliari so silnými egami. Miroir Noir nás však tlačí a transformuje do tretej entity, ktorá nás oboch presahuje.“ Samotná výstava pozostáva z niekoľkých cyklov: “Anima Animus, Innocenti, Eretica, Memento mori, Natura incognita, Anathema, Solve et coagula“.
Otázka hodnoty krásy, ale i jej pominuteľnosti vychádza do popredia ako ústredná téma cyklov Anima Animus, Innocenti, Eretica. Pod nánosmi farieb sa často skrývajú dokonalé telá plagátových krások, ktoré autori deformujú svojimi expresívnymi postupmi a vytvárajú tak novú, zdanlivo odpudivú estetiku.
V cykle Memento mori sa tvorba presúva do koncepčnejších foriem, akou je ambícia zachytiť zvláštnu auru a nesmrteľnosť dejinne exponovaných osobností. Aktuálnosť tohto počinu sa odrazila i v použití jedného z prezentovaných diel na obálke známej knihy Toma Nicholsona, Gorila.
Cyklus Anathema, je sériou miniatúrnych prác na tému hraníc náboženskej ikonografie. Začala aplikovaním maliarskych zásahov do starých religióznych pohľadníc svätcov. Autori si vymieňali rozpracované diela poštou, čo im umožnilo pracovať na diaľku a objaviť nový spôsob pracovného rytmu.
V Solve et coagula (Rozlož a spoj), bola religiózna téma ďalej rozvinutá v opustenom kláštore v Cal Rosal v španielskom meste Berga. Autori pretvorili krucifixy do 3D objektov, ktoré tak nadobudli nové symbolické znaky.
Projekt je ojedinelým počinom svojho druhu nielen vďaka podobnému vizuálnemu mysleniu tvorcov, ale aj z hľadiska spoločných technických postupov a spôsobu spolupráce. Vzájomnou konfrontáciou na obrazoch i mimo nej totiž obaja akoby neustále hľadali pravdu a sympaticky si tak žili svoj maliarsky „život v pravde“.
Martin Ftáčnik / Jiøí Olič
Individuálne výstavy Miroir Noir
Východoslovenská galéria, Košice, 2012
Fru Fru Gallery, Bratislava, 2011
Konvent Berga, Španielsko, 2011
Centrum Kolomana Sokola, Liptovský Mikuláš, 2010
Eat meat, Barcelona 2010
SWAB, Barcelona 2008
Helium Cowboy Gallery, Hamburg 2008
Gallery Iguapop, Barcelona, 2008
(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/