Rozhovor s Janou Šargovou, hudobnou dramaturgičkou neziskovej organizácie Košice – Európske hlavné mesto kultúry 2013
Pripravuješ hudobné projekty, ktoré vznikajú v rámci projektu EHMK. Ako si sa dostala k tomu, že sa venuješ práve hudobnej dramaturgii?
"Pôvodne som mala veľmi vážny zámer venovať sa medicíne. Od malička ma však lákala aj hudba. Na piate narodeniny som dostala úplne maličké husle, vyzerali skoro ako hračka. Musím sa priznať, že som si ich sama vypýtala. Asi to bolo prirodzené, pretože som vyrastala obklopená hudobníkmi. Hoci som potom absolvovala dva cykly na základnej umeleckej škole a išlo mi to celkom dobre, hovorila som si, že hrám pre radosť a nechcem sa tým živiť. Priam osudovo ma ale ovplyvnil koncertný majster košickej filharmónie Karol Petróczi. V tom čase viedol mládežnícky sláčikový orchester Musica Iuvenalis pri ZUŠ Márie Hemerkovej, v ktorom som hrala, a jeho vedenie a nadšenie pre hudbu vo mne prebudilo veľký záujem, ktorý ma doviedol až k rozhodnutiu ísť študovať hudobnú vedu a dozvedieť sa čo najviac o jej „tajomstvách“. Tak som vymenila sen o lekárskom bielom plášti za sen venovať sa hudobnej dramaturgii a „žiť v koncertných sálach“. #CONT#
Vyštudovala si muzikológiu v Bratislave a po štúdiu si sa vrátila do Košíc...
"Áno, chcela som sa vrátiť domov a mala som šťastie, že v tom čase potrebovali manažéra a dramaturga pre festivaly v tunajšej filharmónii. Po návrate do Košíc som si uvedomovala, ako tu chýba umelecká, hlavne hudobná univerzitná pôda. Hoci máme rôzne hudobné inštitúcie, predsa tu len absentuje širšie muzikantské i poslucháčske zázemie. Veľmi mi tu napríklad chýbali koncerty komornej hudby, tá scéna tu v tom čase prakticky neexistovala. Túžila som prispieť k zmene a v tom som aj videla svoje miesto – napomáhať tomu, aby sa aj tunajšie prostredie postupne menilo a približovali sme sa k vyspelým európskymi kultúrnym centrám."
V Štátnej filharmónii Košice si mala na starosti Festival súčasného umenia, ale aj tradičný Medzinárodný organový festival, ktorý sa podarilo dostať aj do ďalších miest východného Slovenska.
"Veľmi ma pritom motivovali reakcie ľudí, ktorí neskrývali radosť, že si vo svojom meste mohli dopriať dobrý koncert klasickej hudby. A uvádzanie súčasnej hudby bolo v plienkach, ale práve to bolo výzvou, videla som možnosti, ako ju rozvíjať."
Súčasná hudba je pre mnohých cudzia, nič im nehovorí. Prečo je dobré, aby ju spoznávali?
"Človek nie je živý iba z chleba... Umenie človeka obohacuje a ľudsky posúva. Žiaľ, mnoho ľudí žije v presvedčení, že sa dá žiť aj bez umenia. Nepochybne to má aj ekonomické a sociálne dôvody, ale týmto postojom sa ochudobňujú ešte viac. Som presvedčená, že ponuka kvalitnej, aj súčasnej hudby, by tu mala byť. A to, čo si nájde poslucháča, musí mať šancu na prežitie. Práve pri festivale súčasného umenia sa ukázalo, že kým v jeho začiatkoch prišlo iba pár desiatok poslucháčov, o niekoľko rokov si našiel svoje vlastné publikum a posledné roky už boli na koncertoch plné sály. A to je úžasná správa pre Košice."
Čo by si poradila ľuďom, ktorí sa vyhýbajú klasickej i súčasnej hudbe s odôvodnením, že jej nerozumejú a že to nie je nič pre nich?
"Človek nemusí byť odborník, aby si vedel vychutnať hudbu a nechal sa ňou potešiť či dokonca obohatiť. Ja by som navrhla, aby to jednoducho skúsili, možno ako dobrodružstvo. Ale bez dešpektu a s otvorenou mysľou. Nech neočakávajú prvoplánovú krásu, ani to, že hudobné dielo musí mať melódiu, ktorú si budú môcť cestou z koncertu pospevovať. Možno práve v „nezvyčajných zvukoch“ nájdu niečo veľmi príťažlivé. Ak človek počúva a objavuje novú hudbu, prirodzene začne byť zvedavý, čo ešte sa dá vytvoriť a kam až sa dá zájsť. Hudba má nespočetne veľa podôb – dokáže niesť hlbšie posolstvo, môže byť zábavná, provokujúca, môže byť hrou alebo katarziou... Myslím, že stačí byť otvorený a uvedomiť si, že tak, ako sa mení celý svet, mení sa aj hudba. Skúsme si v nej niečo nájsť. Ak sa to nepodarí na prvý raz, netreba to vzdať. Aj v súčasnej klasickej hudbe je veľmi široká ponuka a ja verím, že každý si v nej nájde niečo pre seba."
Na čo sa ako hudobná dramaturgička projektu Košice – Európske hlavné mesto kultúry 2013 najviac tešíš v budúcom roku?
"Ja osobne na všetky dobré, kvalitné koncerty. Mám veľkú radosť, že sa nám podarilo ako jedinému mestu na Slovensku dohodnúť na máj 2013 vystúpenie Tokijského metropolitného symfonického orchestra. Patrí medzi svetovú elitu a okrem Pražskej jari, top festivalu v stredoeurópskom priestore a ešte jedného koncertu v Čechách, budú japonskí symfonici hrať už iba v Košiciach. Medzi hudobné udalosti roku 2013 by som určite zaradila koncert Sedem posledných slov nášho Spasiteľa na kríži od Josepha Haydna pred Veľkou nocou, 22. marca v Dóme sv. Alžbety. Uvedie ho Jordi Savall, svetoznámy španielsky dirigent a hráč na violu da gamba so svojím súborom Le Concert des Nations, ktorý sa špecializuje na starú hudbu. Nepochybne nás čakajú vynikajúce koncerty a festivaly našich ďalších partnerov, medzi ktoré tradične patria Konvergencie, festival Quasars Ensemble & Košice a ďalšie „hudobné sviatky“. Veľkou udalosťou pre naše mesto budú v novembri 2013 Svetové dni novej hudby, ktoré sa po prvý raz vo svojej 90-ročnej histórii uskutočnia na Slovensku. Začnú 4. novembra v Košiciach, pokračovať budú v Bratislave a po dvoch dňoch sa zavàšia vo Viedni. V neposlednom rade chcem pripomenúť spoločný koncert Dve v jednom s našou „európskou kultúrnou dvojičkou“ mestom Marseille, ktorý sa však už bude niesť skôr v popovom a rockovom duchu."
Jana Šargová (1980) sa narodila v Košiciach. Na Univerzite Komenského v Bratislave vyštudovala muzikológiu. V doktorandskom štúdiu pokračovala na Ústave hudobnej vedy Slovenskej akadémie vied. Pracovala v Štátnej filharmónii Košice ako manažérka festivalov. Od decembra 2011 je hudobnou dramaturgičkou neziskovej organizácie Košice 2013.
Košice 11. október 2012
http://www.kosice2013.sk/sk/clanok/Rozhovor-s-Janou-Sargovou-hudobnou-dramaturgickou-neziskovej-organizacie-Kosice---Europske-hlavne-mesto-kultury-2013
(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/