(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
Zachránili Hurvínka, od soboty bude z neho ¼ubka
@ Aktuálne -> Rôzne     Apr 18 2013 - 14:02 GMT


Po takmer 30–tich rokoch sa opäť roztočia kolesá historického motoráku s označením M 131. 1538. Postarali sa o to železniční nadšenci z Klubu historických koľajových vozidiel (KHKV) v Košiciach. Verejnosti bude slávnostne predstavený v sobotu 20. apríla o 10.40 hod v rámci tradičného podujatia Rušňoparáda 2013 už tento víkend v košickom rušňovom depe .Okrem novej fazóny dostane aj meno - „¼ubka“. Rozviazaním bielej stužky a jemným preleštením novučičkého laku ho do života uvedie predseda Košického samosprávneho kraja Zdenko Trebuľa. Druhým kmotorom, ktorý sa postará o odborný dohľad nad mašinkou, bude Peter Oravec z Klubu historickej techniky pri Rušňovom depe vo Zvolene.



Motorák s charakteristickou červenou farbou bol v Československu známy aj ako „Hurvínek“, Kredenec, Splašená bedňa či Stotridsaťjednička. Košická mašinka bude od soboty definitívne  ¼ubkou. #CONT#



Červený osobný motorový vozeň zaujme nielen zvonka, ale i zvnútra, ako netradičný výstavný priestor. V pojazdnej Vagón – galérii sa návštevníci zoznámia s najkrajšími a najatraktívnejšími zákutiami Košického kraja.



Motorák by sa s originálnou výstavou mal v budúcnosti predstaviť  na viacerých miestach východného Slovenska. Čaká ho ešte oprava motora, technické skúšky a vybavenie interiéru drevenými lavicami.



Historický osobný motorový vozeň zrekonštruovali dobrovoľníci z KHKV a zamestnanci firmy Renova, Autodoprava Peter Ferenc a spoločnosť Zastrova, s finančnou podporou z grantového systému dlhodobého programu Košického samosprávneho kraja Terra Incognita – Krajina nespoznaná. Náročná oprava si zatiaľ vyžiadala priame náklady vo výške takmer 30 tisíc eur a stovky brigádnických hodín. Na Slovensku pôjde o štvrtý opravený motorák tohto typu.



Zrekonštruovaná M.131.1538 –  ¼ubka, bola vyrobená v roku 1956 a vozbu zabezpečovala v okolí  Fiľakova, Lučenca a Zvolena. Na osobné vlaky prestala byť nasadzovaná na prelome rokov 1977/78, no už v roku 1978 bola v ŽOS České Velenice prestavaná na trolejársky vozeň s označením M.131. 2037. Na východe Slovenska slúžila do roku 1984, kedy bola zrušená a o čosi neskôr odovzdaná SOU Železničné v Košiciach, ako názorná učebná pomôcka. Pre svoju technickú zastaranosť stratila edukatívny význam, no stala sa cieľom záchrany železničných nadšencov.



 


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/