(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
V roku 2002 v Košiciach horelo 811 krát
@ Aktuálne -> Verejná správa     Jan 14 2003 - 14:27 GMT
Ešte do apríla 2002 sme tu mali Požiarny zbor mesta Košice, ktorý bol financovaný z rozpočtu zadåženého mesta. Situácia sa však zmenila a dnes tu pôsobí Okresné riaditeľstvo Hasičského a záchranného zboru v Košiciach. Jeho riaditeľ Ing. Jozef Bodnár konštatoval, že ide o zmenu k lepšiemu. A nesťažoval si ani na minulý rok. V meste totiž horelo „len“ 811 krát, čo je dôležitejšie, pri požiaroch nezomrel ani jeden človek.


Riaditeľ hasičov hodnotí pozitívne skutočnosť, že vlani oproti predchádzajúcim rokom mali viac výjazdov technického charakteru ako tých, kde bolo nutné použiť vodné striekačky. Celkovo registrovali 1554 výjazdov, z toho 887 k požiarom, pričom v meste horelo 811 krát. Ostatné požiare sa týkali okresu Košice – okolie, ktorý košickí hasiči tiež z časti pokrývajú. Oproti roku 2001 to celkovo bolo o 196 požiarov menej.

Z tých, ktoré však mesto postihli, bolo 131 v bytoch, 57 v dopravných prostriedkoch a 55 v lesných porastoch. Je potrebné upozorniť na skutočnosť, že pri objasňovaní pôvodu požiarov tu stále svoju úlohu zohrávajú aj košickí výpalníci, mafia, ktorá sa nezdráha použiť akékoľvek prostriedky.

Alarmujúcim faktom ostáva, že väčšina hasených ohňov vznikala úplne zbytočne, z ľudskej ľahostajnosti až hlúposti. Až 31 percent výjazdov k požiarom totiž tvorili situácie, pri ktorých sa vypaľovala tráva. Aj keď dnes je už vypaľovanie trávy trestné, stále ostalo v povedomí ako národný šport úchylných pyromanov.

Plamene spôsobili priamu škodu na majetku v hodnote cca 15,2 miliónov Sk, pričom zachránené hodnoty boli vyše 75 miliónov. Vlani sa pri požiaroch v Košiciach celkovo zranilo 6 osôb. Najviac požiarov vzniká medzi 18-tou a 19-tou hodinou a v piatok.

Prehľad najväčších požiarov v Košiciach v roku 2002

5. 1. 2002 – Požiar v U.S. Steel na vysokých peciach. Celková škoda 950 tisíc. Išlo o výbuch vysokopecného plynu.

22. 1. 2002 - Zhorel 2-izbový byt na Bašťvanského 11. Škoda bola vyčíslená na 500 tisíc Sk. Išlo o úmyselné zapálenie! Podpaľač zapáli prudko horľavú kvapalinu zvonku, pričom oheň následne prenikol do bytových priestorov.

6. 4. 2002 - Požiar v 1-izbovom byte na Nešporovej 12. Pri tomto požiari obyvateľ bytu utàžil popáleniny na tvári. Škoda bola vyčíslená na 300 tisíc a príčina požiaru bola nepozornosť pri fajčení.

3. 10. 2002 - Požiar osobného auta Citroen Xsara. Išlo u úmyselné zapálenie, škoda vyčíslená na 700 tisíc.

18. 10. 2002 - Požiar chaty na Nižnej Úvrati. Išlo o úmyselné zapálenie a škoda bola vyčíslená na 500 tisíc.

8. 12. 2002 - Vyhorenie skladových a podnikateľských priestorov dvoch košických firiem na Kavečianskej ceste. Išlo o úmyselné založenie požiaru s výškou škody vyše 3 milióny!

„Minulý rok bol na prijateľnej úrovni,“ konštatoval riaditeľ.

Hasiči došli 520 krát k technickým zásahom, 63 krát k ekologickým zásahom, absolvovali 21 cvičení a naleteli na 63 planých poplachov.

V minulosti existovali aj tzv. technické zásahy, kedy ľudia zvykli volať požiarnikov, pretože pribuchli dvere a kľúče mali z vnútra. Ako uviedol riaditeľ Ing. Jozef Bodnár, tieto služby už v súčasnosti neposkytujú, resp. len vo výnimočných prípadoch, ak v byte ostali maličké deti, alebo sa niečo na šporáku varí. V minulosti totiž nebolo výnimočným, že hasiči išli otvoriť dvere aj ľuďom, čo sa vracali ráno o štvrtej domov z baru a akosi sa im nedarilo dostať dnu. Zabuchnutie dverí z nedbanlivosti už dnes údajne rieši súkromná firma. Napriek tomu však vlani košickí hasiči zabuchnuté dvere do bytov otvárali 149 krát.

Pomerne vysoký počet ekologických havárií vyzerá síce desivo, ale nemusí vždy ísť o prasknutý ropovod, ako to bolo nedávno v Belži. Zvyčajne ide o vytečený olej a benzín po autohaváriách, ktoré na mieste zneškodnia. „Toto by mala byť záležitosť správcu ciest, ale keď už zasahujeme pri havárii a uvoľňujeme vozovku, urobíme to, aby nedošlo k ďalšej nehode,“ uviedol Ing. Jozef Bodnár.

Hasiči Hasičského a záchranného zboru v Košiciach sídlia na dvoch miestach. Jednak na Požiarnickej ulici v blízkosti Námestia osloboditeľov a tiež v Šaci. Okrem hasenia a záchranných prác sa venujú aj požiarnej prevencii, ktorú vykonávajú formou inšpekcií. V roku 2002 vykonali 286 komplexných kontrol, pri ktorých evidovali 4114 nedostatkov požiarneho charakteru a uložili 24 pokút vo výške 107 tisíc Sk.

„Z celoslovenského hľadiska je naša technika na štandardnej úrovni. Myslím si však, že také mesto ako Košice by malo mať nadpriemerné vybavenie. V Bratislave sú na tom lepšie,“ informoval riaditeľ Ing. Bodnár s tým, že im chýbajú hlavne menšie autá, ktoré by umožňovali prejazd aj v teréne s menším manévrovacím priestorom. Neraz sa stane, že autá parkujú tak, že hasičské autá sa pre svoju objemnosť nemôžu k požiaru dostať. „Na veľkých sídliskách je to katastrofálne, napríklad na sídlisku ahanovce“ upozornil riaditeľ.

Pokiaľ ide o výškovú techniku, niektoré zariadenia používané košickými hasičmi majú aj 30 rokov a boli vyrobené v niekdajšej NDR. Prešli však revíziou ako bezpečné.

Stále viac sa diskutuje o komplexnom záchrannom systéme. Tento v Košiciach napríklad funguje v rámci spoločnosti U.S. Steel. Ide o centrálne spojenie služieb polície, hasičov a lekárskej prvej pomoci. Tu sa už pripravuje nový zákon, ktorý by vec jednoznačne riešiť. Lekári, policajti aj hasiči však stále používajú vysielačky s rôznymi frekvenciami a v prípade núdze ich žiadateľ volá osobitne. Už teraz sa však začalo s projektom MATRA, ktorý aspoň zabezpečí, že po dodaní technického zariadenia bude polícia, hasiči i zdravotníci používať jednu frekvenciu.

Mimochodom, ak náhodou havarujete a hasiči odstránia vaše auto z cesty nabok, ale neodvezú ho, nenadávajte im. Ako vysvetlili, dosť často sa im to stáva. Hasiči však v rámci záchrannej služby majú za povinnosť zabezpečiť prejazdnosť vozovky a na odtiahnutie poškodeného vozidla si musíte zavolať odťahovú službu.

14. 1. 2003
Slavomír Szabó


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/