Vo Východoslovenskej galérii (Hlavná 27, Košice – výstavná sieň ,,Aˮ) sa vo štvrtok 9. októbra 2014 o 17:00 hod. uskutoční vernisáž výstavy Andreja Doboša „Krajina, človek, čas.“
Tvorba Andreja Doboša zahàňa široký okruh námetov, maliarskych a grafických prístupov. Popri portréte a zátiší najrozsiahlejšiu časť tvorí krajinomaľba, v ktorej uplatnil postupy od realistického, postimpresionistického gesta po expresívnu a neoexpresívnu maľbu, zrejmé sú aj stopy informelovej poetiky.#CONT#
Autor čerpá podnety z krajiny z okolia Košíc, zmocňuje sa nálady Poloninských Karpát, neskôr rozširuje okruh záujmu o prostredie z okolia Brezna (Drábsko). Najčastejšie uplatňuje perspektívu panoramatického vhľadu do hlbokých údolí a náprotivných vrchov. Súčasťou záberu sa stáva architektúra vidieka z oblasti Podkarpatskej Rusi, neskôr stredoslovenského regiónu, ale tiež napr. z okolia Rajca. V Dobošovom podaní sa spája schopnosť zachytiť senzuálne kvality prírody v optickej skratke, s výraznou dávkou emocionálnej naliehavosti podčiarknutej expresívnym rukopisom. Cez pohľady na krajinu, ktorej súčasťou je kultúra ľudového človeka, hovorí o archetypálnej zrastenosti krajiny, prírody a človeka v ich časovej a lokálnej neohraničenosti.
Doboš bol súčasne maliar mestského prostredia, významnú časť tvorby zahàňajú veduty Košíc, v ktorých prežil temer celý svoj život.
Doboš už od tridsiatych rokov 20. storočia začal uplatňovať moderný expresívny prejav, ktorý bol v 50. rokoch utlmený návratom k postupom realistickej maľby. Dôležitým medzníkom boli pre autora 60. roky, kedy sa začal intenzívnejšie venovať grafike. Významný impulz pre odklon od realistického výrazu priniesli kontakty so skupinou bratislavské Konfrontácie a najmä cesty do zahraničia (Spojené štáty, SRN, Belgicko), kde sa zoznámil s akčnou maľbou. Doboš začal študovať možnosti skåbenia abstraktného a akčného prejavu s vyjadrovacími prostriedkami grafického žánru. Využíva postupy psychického automatizmu, letrizmu, informelu, objavuje možnosti psychografického gesta, tvorí štrukturálne artefakty.
Koncom šesťdesiatych rokov sa u Doboša na poli grafiky začínajú ozývať clivé, úzkostné tóny predvídajúce ďalší spoločenský vývin po roku 1968. Výraz týchto nálad autor spájal s metaforikou náboženských motívov a zvlášť s tvaroslovím ikonostasu .
Princípy, ktoré objavil pre seba v rámci grafiky, neskôr v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch 20. stor. preniesol do maľby a tvorivo ich rozvíjal. Ešte aj v neskorých osemdesiatych rokoch 20. stor. pracoval na obrazoch krajiny, ktorú sprístupňoval s neutíchajúcou sviežou motivickou invenciou a výrazovou príťažlivosťou. V deväťdesiatych rokoch sa tvorivý oblúk autora uzatvára. Zomrel v Košiciach 31. 8. 1997.
Andrej Doboš (*4. 11. 1911- † 31.8.1997) pochádzal z Novosadu pri Trebišove, kde prežil útle detstvo. Ako jedenásťročného ho rodičia poslali na gymnaziálne štúdiá do Košíc. Vzdialenosť od domova v tomto mladom veku nedobre znášal, a tak po čase prešiel študovať do Michaloviec. Stredoškolské štúdiá (gymnázium s učiteľským zameraním – tzv. učiteľský ústav) absolvoval v Užhorode (1926 – 1930). V týchto rokoch zároveň študoval i na súkromnej škole Vojtecha Erdélyiho, zakladateľa užhorodskej školy kreslenia a maľovania. Prijatý bol na Akadémiu výtvarného umenia v Prahe (1932-1933); v čase veľkej hospodárskej krízy však musel štúdium prerušiť. Začal sa živiť maľovaním a pedagogicky pôsobiť – učil kreslenie v Mukačeve (Podkarpatská Rus, 1938 – 1944) a od roku 1934 aj vystavovať. V nepriaznivých vojnových rokoch si ďalej dopåňal pedagogické i umelecké vzdelanie na pedagogickom inštitúte v Segedíne (1940 – 1942). Počas vojny bol odvedený na front (Volgograd, 1944), z ktorého sa zranený vrátil ešte pred ukončením vojny. Za dramatických okolností odišiel z Mukačeva (1945) a neskôr sa spolu s rodinou natrvalo usadil v Košiciach (1946). Košice dali autorovi dostatočné podmienky pre osobný, rodinný aj spoločenský život a poskytli zázemie pre bohatú tvorbu v kruhu umelcov, ktorí mohli prirodzene nadväzovať na najlepšie tradície Košickej školy moderného maliarstva (Július Jakoby, Juraj Collinásy, Jozef Bendík, ¼udovít Feld, Ján Mathé, neskôr Juraj Bartusz). Andrej Doboš bol neustále aktívny v spolkovej činnosti (Spolok podkarpatskorusínkych výtvarných umelcov, Svojina, Spolok maďarských výtvarníkov, ZSVU), venoval sa pedagogickému pôsobeniu a realizoval sa predovšetkým ako umelec v slobodnom povolaní. Originálnymi prístupmi zvlášť v grafike, ale i maľbe prekročil Andrej Doboš priestor regiónu. Jeho diela sú súčasťou zbierok galérií na Slovensku, v Čechách i v zahraničí. Výstava potrvá do 16. novembra 2014.
(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/