Množstvo zaujímavých informácií zo zákulisia príprav premiéry operety Emmericha Kálmána Grófka Marica, ktorá sa uskutoční zajtra /17.10/ sa na svojom prvom stretnutí v tejto sezóne dozvedeli členovia Klubu priateľov opery pri Štátnom divadle Košice. Prezradili ich nielen členovia realizačného, ale aj sólisti, ktorí si pripravili aj niekoľko hudobných ukážok.
Režisérka Dagmar Hlubková, dirigent Igor Dohovič, zbormajster Lukáš Kozubík, ale aj sólisti Tatiana Paľovčíková – Paládiová, Jaroslav Dvorský a Filip Tùma prezradili nielen čo to zo zákulisia, ale v sprievode korepetitorky Júlie Grejtákovej pripravili aj malú ochutnávku melódii z operety. #CONT#
Režisérka Dagmar Hlubková prezradila okrem iného, čo pre ňu znamená divadlo. „To nie je práca, to je jednoducho vášeň. Je to o tom, že sa ráno zobudíte a myslíte na predstavenie, ktoré pripravujete, potom idete na skúšku a po skúške naňho znova myslíte," prezradila členom Klubu priateľov opery. Ako dodala tým, že sama stála dlhé roky na pomyselnej druhej strane barikády, vie si nájsť cestu k spevákom aj hercom a je prístupná kompromisom. Ako v tejto súvislosti poznamenal Filip Tùma, to, že režisérka je dlhoročnou speváčkou bolo niekedy aj na škodu. „Speváci máme takú fintu na režisérov. Toto nemôžeme robiť, lebo spievame. Ale teraz sme ju použiť nemohli, lebo režisérka presne vedela, čo spevák dokáže a čo nie," povedal známy slovenský spevák a herec, pre ktorého je Grófka Marica tretím hosťovaním v košickom divadle po operete Čardášová princezná a opere Adriana Lecouvreur.
Podľa domáceho sólistu Jaroslava Dvorského opereta vôbec nie je ľahký žáner ako ju zvyknú označovať. „Skrýva v sebe nielen spev, ale aj hovorené slovo a to je niekedy pre spevákov problém. Nehovoriac už o samotnom herectve či tancoch," priznal sa Dvorský. Ako doplnila Tatiana Paľovčíková – Paládiová v operete je pre speváka azda najväčším problémom to, že všetko beží v rýchlom slede. „V opere pri árii stačí gesto rukou či niečo podobné, ale v operete to človek jednoducho neošalí," dodala. Niekoľko desiatok členov klubu sa dozvedelo aj ďalšie pikošky zo zákulisia. Jaroslav Dvorský prezradil, že sa oplatí chodiť na predstavenia, v ktorých spieva Filip Tùma, lebo stále si vypočujú iný text a zažijú kopec zábavy. Asistentka réžie a šéfka klubu zas prezradila zaujímavosť o hosťujúcom maďarskom sólistovi Zsoltovi Vadászovi. Ten počas skúškového obdobia zažil tri dni „schizofrénie", keď najprv spieval postavu Tassila v maďarčine v Maďarsku, na druhý deň skúšal v slovenčine a hneď na ďalší spieval v Rakúsku tú istú postavu po nemecky.
Za všetkých pozval na predstavenie dirigent Igor Dohovič. „Opereta je čarovná v tom, že je ľahká pre diváka. Stačí prísť, sadnúť si, sledovať obraz na javisku a počúvať peknú hudbu, zabávať sa na dialógoch a čakať na šťastný koniec. A potom s úsmevom na perách odísť z divadla. A opereta je aj tým žánrom, čo mnohí z vás vedia, na ktorý sa dá chodievať aj viackrát. Lebo to predstavenie je vždy iné a osobité," povedal Dohovič
Klasická opereta Grófka Marica bola skomponovaná roku 1924 a jej uvedením si teda pripomenieme deväťdesiat rokov od jej prvého uvedenia. Táto komická spevohra plná milostných zápletiek, dejových zvratov a v neposlednom rade ľúbezných – dnes takmer až notoricky známych a mimoriadne populárnych melódií – sa stala v posledných desaťročiach jedným z najhranejších titulov vo svojom žánri. Grófka Marica bude uvedená v slovenskom preklade s akcentom na jazykovú hru a vtip.
REALIZAČNÝ TÍM
|
|
Libreto:
|
|
|
|
|
Julius Brammer, Alfred Grünwald
|
Réžia:
|
|
|
|
|
Dagmar Hlubková
|
Hudobné naštudovanie:
|
|
|
|
|
Igor Dohovič
|
Preklad a texty piesní:
|
|
|
|
|
Ladislav Holoubek
|
Scéna:
|
|
|
|
|
Jaroslav Milfajt
|
Kostýmy:
|
|
|
|
|
Tomáš Kypta
|
Dirigenti:
|
|
|
|
|
Igor Dohovič, Jan Novobilský
|
Zbormajster:
|
|
|
|
|
Lukáš Kozubík
|
Choreograf:
|
|
|
|
|
Oleksandr Khablo
|
Dramaturg:
|
|
|
|
|
Peter Hochel
|
Asistent réžie:
|
|
|
|
|
Nina Rašiová
|
Asistent dirigenta:
|
|
|
|
|
Karol Kevický, Jan Novobilský
|
Koncertní majstri:
|
|
|
|
|
Jozef Bikár, Peter Michalík
|
Korepetítori:
|
|
|
|
|
Júlia Grejtáková, Jan Novobilský
|
Inšpicient:
|
|
|
|
|
Viera Hronská, Magdaléna Kovalčíková
|
Text sledujú:
|
|
|
|
|
Dana Gažová, Magdaléna Kovalčíková
|
|
|
|
|
|
|
OSOBY A OBSADENIE
|
Marica:
|
|
|
|
|
Helena Becse - Szabó, Tatiana Paľovčíková - Paládiová
|
Tasilo Endrödy-Wittemburg:
|
|
|
|
|
Jaroslav Dvorský, Zsolt Vadász
|
Líza Endrödy-Wittemburg:
|
|
|
|
|
Oľga Bezačinská, Eva Nováková
|
Móric Dragomir Populescu:
|
|
|
|
|
Titusz Tóbisz
|
Koloman Župan z Varaždína:
|
|
|
|
|
Marek Gurbaľ, Filip Tùma
|
Karol Štefan Liebenberg:
|
|
|
|
|
Peter Cibula
|
Efrozina von Rosenthal:
|
|
|
|
|
Beáta Drotárová
|
Johann Katzelhubermayer:
|
|
|
|
|
Ivan Krúpa
|
Ilona Dambössiová:
|
|
|
|
|
Alena Fialeková, Dana Mlynárová
|
Manja:
|
|
|
|
|
Viktória Norko-Marková, Janette Zsigová
|
Čeko:
|
|
|
|
|
Róbert Šudík
|
Spoluúčinkuje orchester a zbor Opery ŠD Košice
|
Zdroj:http://http://www.sdke.sk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=43&Itemid=73&lang=sk
(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/