Kvarteto ALEA v zložení Stano Palúch (husle), Daniel Buranovský (klavír), Boris Lenko (akordeón, bandoneón) a Ján Krigovský (kontrabas) so svojim hosťom, popredným operným spevákom – barytonistom Martinom Babjakom, predstavia 11. novembra o 19. hodine v Kasárňach/Kulturparku židovské piesne v úpravách slovenských skladateľov. Koncert je súčasťou projektu MAZAL TOV!, ktorý je pokračovaním rovnomenného festivalu židovskej kultúry.
Koncert s názvom „Oy, mame, shlog mikh nisht” (jidiš, v preklade „Joj, mama, nebi ma“) je novým hudobným projektom. Piesne na židovské témy sú spievané v jidiš, v jazyku aškenázskych židov, ktorý používali aj židovské komunity na Slovensku. Spolupráca Martina Babjaka s kvartetom Alea, ktorého členovia sú multižánrovo orientovaní, sľubuje posun výrazu až k hraniciam klasickej interpretácie. Vďaka spojeniu so židovskou témou dostávajú diela súčasných autorov nový a nepoznaný rozmer, ktorý je v našich podmienkach ojedinelý a originálny.#CONT#
Zoskupenie komorného súboru ALEA tvorí hudobná špička, ktorá sa venuje najmä interpretácii hudby argentínskeho skladateľa Astora Piazzollu – tvorcu štýlu tango nuevo, ktorý v sebe zahàňa aj prvky džezu a klasickej hudby. Umelecké teleso, zložené z umelci, majstrovsky ovládajúcich svoje nástroje, postupne svoj repertoár rozšírilo aj o diela súčasných slovenských skladateľov, ako sú Zeljenka, Burlas, Zagar, Piaček, Iršai, ktoré boli vytvorené pre súbor. Na hudobnej scéne je ALEA od roku 2001. V roku 2008 vydalo zoskupenie svoje profilové CD vo vydavateľstve Pavlík Records. Najnovším albumom sú piesne „Oy, mame, shlog mikh nisht“ s hosťujúcimi Martinom Babjakom a hercom Robertom Rothom.
Popredného operného speváka Martina Babjaka, ktorý so svojim hlasom vystúpil na mnohých pódiách vo svete, netreba zvlášť ani predstavovať. Poznajú ho doma i v zahraničí. Laureát Pavarottiho súťaže z Philadelphie (1992) a víťaz XXVII. ročníka medzinárodnej speváckej súťaže Totti dal Monte z talianskeho Trevisa (1995) je rodákom z Banskej Bystrice. Štúdium spevu absolvoval na bratislavskom Konzervatóriu v triede prof. I. Černeckej. V roku 1985 bol poslucháčom speváckej školy Centro di perfezionamento cantanti lirici pri Teatro alla Scala v Miláne. O dva roky neskôr nastúpil na sólovú opernú dráhu v Banskej Bystrici, odkiaľ ho v roku 1989 angažovali do opery Slovenského národného divadla, kde pôsobil do septembra 2006. Na scéne banskobystrickej opery naštudoval Čajkovského Eugena Onegina, Escamilla v Bizetovej Carmen, Franka v Pucciniho Edgardovi a Básnika v Cimarosovom Opernom riaditeľovi.
Medzinárodnú spevácku kariéru odštartoval v roku 1991, kedy v Modene postúpil do philadelphského finále Pavarottiho súťaže, odkiaľ si na jeseň budúceho roka priniesol titul laureáta a pozvanie hosťovského účinkovania vo philadelphskej opere, kde stvárnil postavu Marcela v Pucciniho Bohéme a Kráľa Alfonza v Donizettiho Favoritke. Ešte v tom istom roku sa predstavil vo švajčiarskom St. Galene ako Nottingham v ďalšej Donizettiho opere Roberto Devereux. V rokoch 1993 a 1995 bol jedným z účinkujúcich v medzinárodne obsadenom projekte Belcanto v Mníchove a Passau. Po víťazstve v medzinárodnej speváckej súťaži v Trevise exceloval postavou toreadora Escamilla v Bizetovej Carmen v sérii predstavení v Trevise a Rovigu. Nasledovali ďalšie hosťovania v Nemecku, Rakúsku, Švajčiarsku, Českej republike, Maďarsku, Poľsku, Španielsku, Francúzsku, Nórsku, Portugalsku, Egypte, Kanade, USA a Japonsku, kde sa prezentoval nielen opernými postavami, ale i koncertnými vystúpeniami. V závere roka 1997 vydal svoje prvé profilové CD v spolupráci so Štátnou filharmóniou Košice pod vedením švajčiarskeho dirigenta A. Waltera.
Jeden zo štvorice vynikajúcich hudobníkov zo zoskupenia ALEA Boris Lenko predstavuje typ všestranného hudobníka so záberom od klasického repertoáru po súčasnú vážnu hudbu. Študoval na Konzervatóriu v Žiline a na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Od roku 1988 pôsobí ako pedagóg akordeónovej hry na VŠMU. Je laureátom viacerých domácich interpretačných súťaží. V roku 1987 získal dve I. ceny na medzinárodnej súťaži akordeonistov Grand Prix v Andrezieux- Boutheone vo Francúzsku, a to v kategórii sólovej hry a v kategórii akordeónového dua. V interpretácii sa zameriava najmä na uvádzanie pôvodnej akordeónovej tvorby autorov 20. storočia. Okrem vystúpení na domácich koncertných pódiách hosťoval v Rusku, na Ukrajine, v Slovinsku, Rakúsku, Francúzsku a i. Je členom súboru Požoň sentimentál a VENI, Triango, Chasidic Songs, After Phurikane. Hrá na akordeón a bandoneón.
Klavirista Daniel Buranovský vystupuje na klavírnych recitáloch a na komorných koncertoch doma i v zahraničí (Rakúsko, Nemecko, Taliansko, Švédsko, Anglicko, Holandsko, Poľsko, Taliansko, Vietnam, Južná Kórea). Po absolvovaní Konzervatória v Žiline študoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Už počas štúdií sa úspešne zúčastňoval na národných klavírnych súťažiach, na majstrovských interpretačných kurzoch v Španielsku a absolvoval študijný pobyt na Sibeliovej akadémii v Helsinkách. Nahráva pre hudobné vydavateľstvá, Slovenský rozhlas a televíziu. Je vyhľadávaným komorným partnerom našich popredných vokálnych umelcov a spolupracuje s mladým talentovaným huslistom Daliborom Karvayom. V sezóne 1999-2000 pôsobil ako hosťujúci profesor na Catholic University of Taegu Hyosung v Južnej Kórei. V súčasnosti vyučuje hru na klavíri na VŠMU v Bratislave.
Huslista Stanislav Palúch sa aktívne venuje komornej hudbe a tiež hudbe iných žánrov – jazz, folklór, new acoustic. Absolvoval Konzervatórium v Žiline a Vysokú školu múzických umení v Bratislave, kde študoval pod pedagogickým vedením Prof. Bohdana Warchala. Je laureátom súťaží slovenských konzervatórií. Absolvoval interpretačné kurzy u renomovaných pedagógov a interpretov (Grač, Perenyi, Lysý, Jelínek).
Štvrtým členom kvarteta je Ján Krigovský. Je vyhľadávaným kontrabasistom predovšetkým v súboroch autentickej interpretácie, ako aj v súboroch pre súčasnú, ľudovú a experimentálnu hudbu, a to pre jeho hráčsku zručnosť, muzikalitu a kvalitu zvukového prejavu. Ako sólista sa prejavuje ušľachtilou, temperamentnou, technicky dokonalou hrou. Centrom jeho záujmu je interpretácia komornej a sólovej tvorby, ako aj orchestrálna hra. Ako komorný hráč spolupracuje s mnohými súbormi, predovšetkým so súbormi, špecializujúcimi sa na starú hudbu. Získal 1. cenu v súťaži klasicistických nástrojov v Holandsku (2003). Pedagogicky je aktívny nepretržite už od štúdia na VŠMU. Koncertne sa venuje tiež hre na husle, píšťalky, cimbal, klavír a spevu.
Vstupenky sú v predaji v sieti Ticketportal a v mestských informačných centrách.
(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/