(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
Košický samosprávny kraj a nechce vzdať niektorých železničných tratí a pritvrdí na hospodárenie zdravotníckych zariadení
@ Aktuálne -> Verejná správa     Feb 11 2003 - 15:22 GMT
S cieľom informovať verejnosť verejnosť o aktuálnom dianí v Košickom samosprávnom kraji zvolal jeho predseda Rudolf Bauer tlačovú konferenciu.

Zdravotnícke a opatrovateľské služby

„Nastavujeme pravidlá pre zásady hospodárenia v zdravotníckych zariadeniach, aby tak ako školy prestali vytvárať dlhy. V rámci pravidiel budú aj sankcie pre štatutárne orgány. Tieto sankcie v zákonoch chýbajú a cieľ je ten, aby sa hospodárenie dostalo do vyrovnaného stavu,“ uviedol Rudolf Bauer. Prechod zriaďovateľskej funkcie viacerých zdravotníckych zariadení pod samosprávne kraje je skutočnou slabinou, kde je potrebné mimoriadne citlivo regulovať hospodárenie tak, aby to pacient nepocítil na vlastnom zdraví, ale zároveň aby v zdravotníckych zariadeniach nemizli milióny ako v bezodnej priepasti. Ak na to prirátame finančnú nedisciplinovanosť zdravotníckych poisťovní, vyzerá to tak, že tento problém bude v tomto roku asi najžeravejší.

Čiastočne problematickým sa zdá aj prechod opatrovateľskej služby z okresných úradov. Mestá a obce mohli túto správu prevziať, ale i odmietnuť. V prípade odmietnutia majú opatrovateľskú službu na starosti orgány samosprávneho kraja.

V Košickom samosprávnom kraji z približne 440 obcí opatrovateľskú službu neprevzalo 152 obcí. Podľa Rudolfa Bauera je však pre osoby odkázané na tieto služby výhodnejšie, ak sú zabezpečené priamo obcami, teda z prvej úrovne samosprávy a nie krajom. Po rokovaniach so starostami obcí, čo odmietli opatrovateľskú službu prevziať, sa podarilo znížiť počet obcí s odmietavým postojom na 136. Tento počet však ešte asi klesne, rokovania nie sú ukončené. V okrese Košice-okolie zo 114 obcí opatrovateľskú službu neprevzalo 47.

„V obciach, kde obecná samospráva neprevzala opatrovateľskú službu, zabezpečujeme ju my prostredníctvom našich domovov dôchodcov a domovov sociálnych služieb, ktoré sú v našej pôsobnosti. Každý občan, ktorý má na túto službu nárok a požiada o ňu, má ju aj zabezpečenú,“ povedal Rudolf Bauer.

Kasárne na Bačíkovej ulici ako podnikateľské centrum

Na tlačovej besede sa hovorilo aj o budúcnosti kasární na Bačíkovej č.7. Tento objekt v centre mesta patrí do majetku Košického samosprávneho kraja a bude prenajatý. Záujem prejavila spoločnosť Cassovia Invest, ktorá tu chce zriadiť podnikateľské centrum. Objekt si však vyžaduje výraznejšiu rekonštrukciu. Spoločnosť Cassovia Invest vo svojom projekte plánuje do prestavby kasární ešte v tomto roku investovať 15 miliónov, v ďalšej etape 30 miliónov Sk. To všetko s tým, že podnikateľské centrum bude otvorené ešte v tomto roku. Zmluva o prenájme má byť na desať rokov s predkupným právom nájomcu. Spomínaný prenájom však ešte podlieha schváleniu poslancov regionálneho parlamentu, ktorý bude zasadať v pondelok 17. februára.

Snaha o záchranu vytipovaných železničných tratí

Nemalú pozornosť venujú pracovníci Úradu Košického samosprávneho kraja (KSK) situácii v doprave. Zrušenie 25 regionálnych železničných tratí na Slovensku považuje Rudolf Bauer za nie šťastné rozhodnutie. V Košickom samosprávnom kraji je to sedem tratí, konkrétne Spišská Nová Ves – Levoča, Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany, Plešivec – Muráň, Plešivec – Slavošovce, Rožňava – Dobšiná, Moldava nad Bodvou – Medzev, Trebišov – Vranov nad Topľou.

„Celkové výkony na týchto siedmych dráhach predstavovali viac ako 950 tisíc vlakových kilometrov ročne. My sme v rámci svojich možností na zrušených regionálnych tratiach zabezpečili autobusovú dopravu. Oproti stavu pred zrušením týchto tratí autobusy najazdia o 220 tisíc kilometrov ročne viac. Denne sledujeme vývoj ich vyťaženosti a sme pripravení robiť operatívne zmeny v cestovných poriadkoch,“ informoval Rudolf Bauer.

Podľa jeho ďalších vyjadrení, na vykrytie strát vo verejnej prímestskej autobusovej doprave Košický samosprávny kraj dostal 147 miliónov, pričom požadoval 184, a to ešte pred zrušením lokálnych železničných tratí. Preto je podľa Rudolfa Bauera potrebné opätovne prehodnotiť schválenú sumu na zabezpečenie dotovanej autobusovej dopravy vo verejnom záujme.

Úrad KSK však naďalej vyvíja snahy o zachovanie regionálnych železničných tratí na trasách Spišská Nová Ves – Levoča a Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany. V tejto veci Rudolf Bauer minulý týždeň rokoval s generálnym riaditeľom Železničnej spoločnosti Pavlom Kužmom a s riaditeľom ŽSR Ladislavom Saxom, ktorí údajne prisľúbili, že sa touto žiadosťou budú zaoberať. Problém je vypuklý najmä na trati z Bánoviec nad Ondavou, kde cestná sieť nekopíruje železničnú trasu. Aj kvalita ciest je tam veľmi zlá. Minulý týždeň tam uviazli v snehu autobusy a ľudia ostali odrezaní od sveta.

V médiách sa viackrát objavili informácie, že samosprávne kraje majú možnosť prevziať lokálne železničné trate pod svoju správu. Podľa zákona však vykrývať tieto straty môže len Krajský úrad, čiže štátna správa, nie samosprávne orgány. Preto je podľa Rudolfa Bauera potrebné zmeniť legislatívu. Inak by vykrývanie strát bolo možné len z mimorozpočtových zdrojov, prevažne zo sponzorských peňazí. V Bratislavskom kraji takto Úrad Bratislavského samosprávneho kraja tak urobil, ale tam dotácia na rentabilnosť prevádzky jednej trate bola len niečo cez 200 tisíc. Zo spomínaných tratí, ktoré chce Košický samosprávny kraj zachovať, len trať Spišská Nová Ves – Levoča požaduje ročnú dotáciu sedem miliónov.

Slavomír Szabó


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/