(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
Neplaťte mestu viac, keď účtuje neoprávnene!
@ Aktuálne -> Verejná správa     Apr 10 2002 - 12:31 GMT
Ešte neutíchla hladina ruchu okolo výrazného zvýšenia a paušálnej platby za zber, zneškodňovanie a likvidáciu odpadov a Košičania sa dočkali ďalšieho prekvapenia. V platbách SIPO mnohé domácnosti našli požiadavky na ďaleko vyššie platby, ako je trojmesačná čiastka za ročnú 650 korunovú platbu na občana ročne.

Chybu majú na svedomí pracovníci mestského magistrátu. Ako sa v tejto situácii zachovať radí rozhorčeným Košičanom opätovne magistrát, odkiaľ sme do redakcie Cassovia.sk dostali e-mail s oficiálnym stanoviskom od hovorkyne Zuzany Bobríkovej.

Magistrátny návrh obsahuje aj také body, ako opätovnú návštevu obyvateľov Košíc v centre samosprávy, kde si majú vyzdvihnúť šek so skutočnou sumou, prípadne to na mieste uhradiť, alebo zaplatenie nesprávnej (vyššej) sumy, pričom o preplatok sa zníži platba za ďalšie obdobie. Teda občan na princípe banky dávajúcej pôžičku, samozrejme, bezúročnú.

Len pripomíname, že platba v tomto období mala byť za mesiace január, február, marec, čiže 162,50 Sk za fyzickú osobu v domácnosti. Zvýšená mohla byť len primerane, ak napríklad dotyčná osoba vlastní ešte chatu, alebo záhradu, čo je taktiež spoplatňované.

Magistrátne stanovisko:

Nesprávne naúčtované poplatky nemusia občania zaplatiť cez SIPO

Pri zadávaní poplatkov za zber, odvoz a zneškodnenie komunálneho odpadu pracovníci magistrátu asi v tisícke prípadov uviedli nesprávny údaj.

Pri zadávaní 80 tisíc typov je prirodzené, že sa v krátkom čase urobili isté chyby, ktoré je potrebné priebežne odstrániť. Chyby vznikli nielen nesprávnym typovaním, ale aj preto, že niektorí občania uviedli do priznaní nepresné údaje. Pri oprave dát v počítačovom systéme následne mohlo dôjsť k zdvojeniu sumy. (Napr. občan mal na základe toho namiesto 648 korún za štvorčlennú domácnosť v obytnom bloku zaplatiť až 1296 korún za prvé tri mesiace roka.) Na základe dnešných sťažností občanov sa tento problém odhalil a pracovníci magistrátu sa ho snažia vyriešiť.

Po dohode s poštou ako prvé riešenie je možnosť neuhradiť poplatok za odpad, ale zaplatiť len ostatné položky inkasa - plyn, koncesionársky poplatok atď. Pracovníčky pošty vydajú občanom náhradný doklad o zaplatení týchto položiek. Poplatok za odpad môžu potom občania zaplatiť priamo v pokladni magistrátu v hotovosti, alebo šekom, ktorý tu dostanú.

Druhá možnosť sa týka občanov, ktorí poplatky platia formou sporožírového účtu. Inkasné stredisko v tomto prípade priamo stiahlo z účtu nesprávne stanovený poplatok. Suma vyplatená navyše bude účtovaná ako preplatok a presunutá do ďalších mesačných poplatkov.

Mnoho problémov spôsobila aj skutočnosť, že všetci občania ešte nedostali výmery k poplatkom za zber, odvoz a zneškodnenie komunálneho odpadu. Nevedia si preto porovnať údaj na účte od inkasného strediska s tým, ktorý mu vyrúbilo mesto.

Podľa Všeobecného záväzného nariadenia mali občania do 28. februára dostať platobné výmery. Žiaľ, vzhľadom na problémy okolo spracovávania osobných údajov, ktoré boli medializované a následné čakanie na vyjadrenie generálnej prokuratúry sa posunul aj termín podpisovania a expedovania platobných výmerov, čo považuje magistrát za základný problém.

Pracovníci magistrátu sa za vzniknutú nepríjemnosť občanom ospravedlňujú a v priebehu týždňa budú ďalej informovať o riešení problému.

Zuzana Bobriková, hovorkyňa MMK
4.marca 2002

Z magistrátu sme obdržali aj ďalšie stanovisko:

Úprava údajov k poplatkom za odpad je možná do 15. dňa v mesiaci

Na mestskom magistráte sa dnes popoludní uskutočnilo stretnutie pracovníkov oddelenia výstavby, dopravy a životného prostredia s pracovníkmi Inkasného strediska. Hlavnou témou bolo vyriešenie nezrovnalostí, ktoré vznikli pri vypracovávaní platobných dokladov k poplatkom za zber, odvoz a zneškodňovanie komunálneho odpadu.
Zmeny týkajúce sa veľkosti platby, ktoré nahlásia občania na magistráte do 15. marca bude môcť Inkasné stredisko zahrnúť do platobných dokladov na mesiac apríl. Aj po tomto termíne je možné požiadať o zmenu, avšak tá bude uplatnená až v ďalšom mesiaci.
Ak má občan nezrovnalosti v adresnej časti dokladu - to znamená nesprávne meno a adresu, môže o zmenu požiadať priamo v Inkasnom stredisku na Humenskej ulici. Podobne by mali urobiť aj v prípade, že chcú do jedného dokladu zlúčiť dva alebo viac platobných dokladov (ak dostali zvlášť doklad na byt, zvlášť na chatu, záhradu).
Magistrát mesta Košice sa ešte raz ospravedlňuje všetkým občanom, ktorým spôsobil problémy. Je nám ľúto, že pri vypracúvaní 80 tisíc rozhodnutí zlyhal ľudský i technický faktor. Veríme, že po zabehnutí systému bude zber, odvoz a zneškodňovanie komunálneho odpadu bez väčších problémov fungovať v prospech všetkých Košičanov.


Zuzana Bobriková, hovorkyňa MMK
5. marca 2002


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/