Primátori krajských miest požadujú doriešenie legislatívy i modely financovania pri preberaní zodpovednosti v oblasti školstva, daní a teplárenských spoločností
@ Aktuálne -> Verejná správa
Mar 05 2003 - 08:39 GMT | Ako sme informovali Košice sa v dňoch 3. a 4. marca stali hostiteľmi ďalšieho rokovania Klubu primátorov krajských miest Slovenskej republiky K – 8. Primátori krajských miest sa zaoberali predovšetkým prechodom kompetencií zo štátnej správy na úseku školstva a s tým súvisiacimi problémami a zohľadnením potrieb samosprávy v pripravovanej daňovej reforme. Ide o prelomové obdobie posilnenie právomocí i zodpovednosti miest v modernej histórii komunálnej politiky. Z pracovného stretnutia vzniklo komuniké, ktoré uverejňujeme v plnom znení.
K o m u n i k é
z rokovania KLUBU PRIMÁTOROV krajských miest Slovenskej republiky
konaného v dňoch 3. a 4. marca 2003 v K o š i c i a c h
Primátori krajských miest SR:
JUDr. Zdenko Trebuľa (Košice), Ing. Ján Králik, CSc. (Banská Bystrica), Ing. Andrej Ïurkovský (Bratislava), Mgr. Ferdinand Vítek (Nitra), Ing. Milan Benč (Prešov), Ing. Štefan Bošnák (Trnava), Ing. Ján Slota (Žilina)
Primátori krajských miest Slovenskej republiky, účastníci rokovania K – 8 v Košiciach, sa zaoberali
• prechodom kompetencií zo štátnej správy na úseku školstva a s tým súvisiacimi problémami
• zohľadnením potrieb samosprávy v pripravovanej daňovej reforme
• transformáciou teplárenských systémov na príslušné mestá
• problematikou Združenia miest a obcí Slovenska
OBLAS ŠKOLSTVA
K 1. júlu 2002 prešla zriaďovateľská pôsobnosť k základným, materským, základným umeleckým a základným jazykovým školám, centrám voľného času, strediskám služieb škole a zariadeniam školského stravovania na obce a mestá.
Primátori konštatovali, že legislatívna nepripravenosť tohto procesu sa prejavila v nedostatočnej výške delimitovaných finančných prostriedkov a v oneskorenej delimitácii pracovných miest, doteraz finančne nepokrytých. Delimitovaný bol i majetok bez právoplatných kolaudačných rozhodnutí, revíznych správ a majetkovoprávneho vysporiadania, včítane pozemkov. Problémy spôsobuje i deľba kompetencií medzi samosprávou a štátnou správou v oblasti miezd. Doposiaľ nie je vyriešené vyplácanie odstupného a odchodného pre zamestnancov škôl a školských zariadení.
Dlhodobá stagnácia v oblasti údržby budov a technologických zariadení má za následok ich zhoršený technický stav. Zvýšenie nákladov na kapitálové investície do rekonštrukcií však nebolo zohľadnené v rozpise rozpočtu na rok 2003. Ten vychádza zo skutočnosti roku 2001 a nezohľadňuje ani nárast tohtoročných cien energií.
V delimitovaných školách a školských zariadeniach neboli zrealizované racionalizačné opatrenia, ktoré by zohľadnili pokles počtu žiakov a viedli k lepšiemu využitiu ich kapacít.
Účastníci stretnutia K – 8 vyjadrujú potrebu doriešiť legislatívnu úpravu procesu presunu kompetencií z orgánov štátnej správy na samosprávu a jeho následné financovanie a materiálne zabezpečenie.
Požadujú:
• V súvislosti s pripravovanou novelou zákona č. 506/2001 Z.z. o financovaní škôl a školských zariadení
• zmeniť model súčasného financovania škôl (na triedu) na model
financovania na jedného žiaka (vrátane prevádzkových a mzdových
nákladov)
• zaradiť do skupiny fixných výdavkov aj výdavky súvisiace s bezpečnosťou a ochranou zdravia pri práci, civilnou ochranou, protipožiarnou ochranou a poistením žiakov a majetku.
V rozpočte na rok 2003 zohľadniť rast cien energetických vstupov.
Ukončiť delimitačný proces vyčlenením finančných prostriedkov na odstránenie závad a ostatných kapitálových investícií podľa delimitačných protokolov.
OBLAS DANÍ
Primátori K – 8 skonštatovali, že daňové príjmy tvoria viac ako tretinu príjmov samospráv. Výšku podielu samospráv na daniach v správe štátu a spôsob ich delenia upravuje každoročne zákon o štátnom rozpočte. Na určenie výšky podielu obcí na výnosoch daní v správe štátu nie sú prijaté nijaké stále legislatívne pravidlá a podmienky. Určenie výšky podielov daní pre samosprávy je tak predmetom každoročného presviedčania členov vlády SR a poslancov NR SR o nevyhnutnosti zvýšiť daňové príjmy samospráv vzhľadom na rast inflácie a dopad nových zákonov.
Ústava SR definuje miestne dane ako zdroj príjmov obcí. V praxi ale zatiaľ nie sú súčasťou systému daní SR, a preto nepredstavujú nijaký zdroj príjmov obcí.
Účastníci stretnutia K – 8 požadujú:
- prehodnotiť výšku podielových daní v prospech samospráv, pretože napriek preberaniu kompetencií od štátu má klesajúcu tendenciu
Legislatívne upraviť pravidlá rozdeľovania podielových daní na miestnu a regionálnu samosprávu,
- legislatívne upraviť zavedenie miestnych daní do systému daní SR.
TEPLÁRENSKÉ SPOLOČNOSTI
Účastníci stretnutia K - 8 vzhľadom na neukončenie transformácie teplárenských spoločností žiadajú ich urýchlený prevod na príslušné mestá vo výške sto percent ich hodnoty.
ZDRUŽENIE MIEST A OBCÍ SLOVENSKA
Reformou verejnej správy a presunom kompetencií sa zvyšuje miera podielu samosprávy na verejnej správe. Chápeme to ako potrebu lepšie zosúladiť diskusiu o hľadaní riešení a príprave návrhov nielen medzi jednotlivými subjektami samosprávy, ale aj smerom k vláde SR a NR SR.
Preto navrhujeme zefektívniť systém práce ZMOS nasledovným modelom riadenia:
o Najvyšším výkonným orgánom ZMOS je predsedníctvo, v ktorom majú paritné zastúpenie starostovia a primátori ( 6 plus 6) volení priamo komorami na sneme ZMOS
o Predsedníctvo zo svojich radov volí predsedu na dobu jedného roka so zohľadnením pravidelného striedania zastúpenia primátorov a starostov. Predseda je najvyšším predstaviteľom ZMOS smerom navonok.
o Organizáciu práce a operatívnu činnosť zabezpečuje kancelária ZMOS. Na jej čele stojí riaditeľ kancelárie. Všetci pracovníci kancelárie sú v pracovnoprávnom vzťahu na plný úväzok
o Vyzývame ostatných predstaviteľov samosprávy na verejnú diskusiu k tejto otázke
V Košiciach 4. marca 2003
(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/ |
|