(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
Oslavy Dňa mesta Košice 2003: DEŇ ŠTVRTÝ
@ Kultúra -> Podujatia     May 05 2003 - 12:07 GMT
Štvrtý deň osláv Dňa mesta Košice vyšiel na nedeľu a počasie malo takmer letný charakter. Hlavným podujatím dňa sa stala Košická lagúna, ktorá nahradila doposiaľ známe Košické Benátky. Večerná prehliadka atypických plavidiel na Mlynskom náhone sa stala minulosťou, akcia s novým názvom sa presunula na sídlisko Nad jazerom. Údajným dôvodom boli technické problémy, ale skutočnosť je i taká, že táto forma prevedenia nebola viazaná na dlhé osvetlenie nad màtvym ramenom Hornádu, ktorého montáž, prevádzka a demontáž kvôli jednému večeru stála mesto nemalé peniaze.

Jazero, kde sa tentoraz podujatie konalo, navštívili zástupy ľudí, ktorí tu hľadali uvoľnenie a zábavu. Našli všetko. Jazdy pre deti na koňoch, kultúrne vystúpenia organizované niektorými mestskými časťami aj atypické plavidlá. Uvoľnená takmer pikniková atmosféra stála za vychutnanie.

Medzi najväčšie atrakcie patrilo exhibičné vystúpenie viacnásobného majstra sveta v kick-boxe Romana Voláka, ale pre deti aj kotvené lety balónom. Tie zabezpečiť Balón klub Košice. Podstata týchto letov spočívala v tom, že balón uchytený zemi niekoľkými lanami vynášal deti do výšky, odkiaľ sa mohli pokochať netypickým pohľadom na okolie, potom opäť pristál na rovnakom mieste. Rovnako ako sa hrnuli deti k balónu, davy dospelých obliehali stánky s pivom.

Stálo za to pokojne si posedieť na brehu a sledovať atypické plavidlá, prípadne ich kormidelníkov, ako si počínajú na hladine jazera. Mesto malo už svoju tradičnú pramicu, spoločnosť odpadového hospodárstva Kosit zasa loď, ktorá pri dostatočnej dávke predstavivosti mohla pripomínať smetiarske auto. Stalo sa, že sa tieto dve plavidlá zrazili, ale len tak, že žiadne neostalo poškodené a mohli ďalej plávať. I tak je možné povedať, že Kosit narušil stabilitu mesta. Pramica mesta zasa po chvíli takmer uviazla na plytčine a nevedeli ňou poriadne podhnúť. Časy sú zlé a mesto akoby sa nevedelo odraziť od dna. Všetci plávali v mútnych vodách a tvárili sa pritom veselo. Lode dokonale vytvárali alegorické odrazy súčasného ekonomického postavenia mesta.

ažko predvídať aké bude mať táto akcia pokračovanie v budúcnosti. Lodí je totiž každým rokom menej a menej. Toho roku len desať, pričom tri z nich patrili košickému Raftovému klubu. Situáciu by mohli prípadne zachrániť lode, ktoré by reprezentovali jednotlivé mestské časti, ale ich starostovia tejto myšlienke asi nie sú veľmi naklonení. Nejavia veľký záujem robiť šou, ktorou sa prezentuje mesto ako celok. Možno ide aj o jeden z následkov vzťahov, ktoré vyvolalo krátenie podielových daní pre mestské časti zo strany mesta. Výnimku tvorili mestské časti Juh a Dargovských hrdinov, ktorí tu svoje plavidlá predsa len mali.

Zaujímavé bolo hlavne plavidlo mestskej časti Košice-Juh. Predstavovalo plaviaci sa európsky dom, či dom Európskej únie, na ktorom bola namaľovaná slovenská vlajka s prsatou blondínkou. ažko predpokladať, nakoľko môžu byť prsaté blondínky najdominantnejším znakom charakterizujúcim Slovensko, ale vyzeralo to lepšie, akoby tam boli namaľované krpce a oštiepok.

Súčasťou akcie mal byť aj ohňostroj. Prístup k mužom v ochranných vestách zamedzovala mestská polícia. Na ostrovčeku spojenom s brehom mostíkom, všetko pripravovali pracovníci spoločnosti Pyra.

„Toto nie je len ohňostroj, ale ohňostrojné práce, kde budú použité aj pyrotechnické výrobky triedy 4, čo laicky povedané spadá už do kategórie výbušnín. Použijeme asi 1200 vážnejších svetlíc a dvetisíc 2200 menších efektov. Réžiu ohňostrojných prác sme urobili tak, že obsiahneme výšku od 35 metrov až do 200 metrov nad zemou,“ povedal nám zástupca firmy Pyra pán Vladimír Haviar.

Táto spoločnosť pôsobí na celom území Slovenska i v zahraničí, často predvádza rôzne šou, ktoré obsahuje nielen ohňostrojné práce, ale i svetelnú šou podporovanú hudbou. Je to však otázka peňazí.

„Pevne verím, že Košice na to raz budú mať peniaze. Táto akcia je pre nás priemerná, ale som rád, že mesto na tento ohňostroj tentoraz našlo viac peňazí ako v minulosti. Naše skúsenosti sú také, že iné menšie mesta aj obce si dokážu zabezpečiť taký ohňostroj ako bude tu,“ dodal.

Mesto so svojimi dlhmi by asi nemali žiaden ohňostroj, nebyť sponzorov. Na oslavy Dňa mesta Košice sa však najmä vďaka spoločnostiam U. S. Steel Košice a VSŽ podarilo získať sponzorský milión, takže nie len ohňostroj, ale i ostatné akcie nenačreli do mestského rozpočtu, pretože približné odhady na náklady osláv sa vyčíslili na 700 tisíc.

S ubúdajúcim svetlom sa blížilo i vyvrcholenie podujatia. Na móle sa usadil Tanečný orchester Petra Lizáka a staré evergríny rozhýbali viacero párov i k tancu. Po ich vystúpení, počas ktorého okolo brehov stále krúžili atypické plavidlá, aby sa predviedli, nastal čas vyhlásenia výsledkov o najlepšie plavidlo.

Cenu sympatie získala študentská spoločnosť Aktis, ktorá sídli v Strednej škole stavebnej a geodetickej. Bolo to vlastne jediné študentské plavidlo, ktoré sa tejto akcie zúčastnilo. Tretiu cenu vyhrala spoločnosť Ginka, ktorá mala loď ozdobenú kvetmi. Druhé miesto získalo plavidlo spoločnosti Kosit a prvé miesto Európsky dom s prsatou blondínkou so slovenskou vlajkou, čiže loď mestskej časti Košice – Juh.

Neviem nakoľko bolo všetko organizačne vypočítané do detailov, ale keď moderátor volal víťazov, aby si prebrali ceny, títo boli ešte na lodiach na vode. Mnohí teda priplávali k mólu a potom s určiou dávkou rizika i recesie si po ceny z člnov preliezali rovno cez zábradlie móla. Do vody však nespadol nikto. Ešte záverečné slová a prišiel čas na ohňostroj. Napriek vyjadreniu zástupcovi spoločnosti Pyra, že pre nich ide skôr o radovú než veľkú zákazku, svetelná šou na oblohe bola veľkolepým predstavením, ktoré celú vydarenú akciu ukončilo.

Slavomír Szabó


PROGRAM OSLÁV DŇA MESTA KOŠICE 2003


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/