(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
Podstatná časť občanov Košíc bude aj v ďalších rokoch platiť za odpad podľa platobných výmerov z roku 2002
@ Aktuálne -> Verejná správa     Jun 26 2003 - 08:22 GMT
(Magistrát mesta Košice – tlačová správa) -- Už druhý rok je účinný zákon o odpadoch, ktorý v tejto oblasti výrazne zmenil vzťah medzi občanom a obcou. Podľa jeho znenia je každý tvorca odpadu zodpovedný za jeho zneškodnenie. Právomoci v zbere, spracovaní a zneškodňovaní odpadu prešli zo zákona na obce a mestá. V súlade s legislatívou na úseku odpadového hospodárstva a všeobecnými záväznými nariadeniami mesta Košice podalo poplatkové priznania 81 tisíc 085 fyzických osôb a 3 tisíc 353 právnických osôb. O niektorých problémoch v tejto oblasti hovoríme s vedúcou oddelenia výstavby a životného prostredia Alžbetou Slavkovskou.

Splnili si vlani všetci občania poplatkovú povinnosť vo vzťahu k odpadom?

„Z celkového počtu 84 tisíc 438 poplatníkov právnických a fyzických osôb si k 31. decembru 2002 nesplnilo povinnosť 30 tisíc 796 poplatníkov. Z celkového vyrúbeného poplatku nebolo uhradených 11,2 percenta predpísanej sumy. Tieto dlžné sumy treba rozdeliť do niekoľkých kategórií. U niektorých poplatníkov ide o nedoplatok v celkovej vyrúbanej výške za rok, u niektorých ide o drobné čiastkové nedoplatky.“

Akým spôsobom sa snažia pracovníci referátu životného prostredia dosiahnuť, aby sa podiel neplatičov znížil?

„Urobili sme zoznam neplatičov a od 15. februára tohto roku sme podľa mestských častí poslali výzvy zatiaľ 4576 poplatníkom. Po aktualizácii dát budeme vo výzvach pokračovať. Ak svoje záväzky neuhradia v stanovenej lehote, mesto ich bude vymáhať prostredníctvom exekútora. V súlade s § 11 VZN č. 60 za oneskorené zaplatenie poplatku môže správca poplatku uložiť zvýšenie až o 50 percent. Toto upozornenie je uvedené aj v doručovacích výzvach. Zároveň na základe databázy začneme s konaním aj voči poplatníkom, ktorí vôbec nepodali poplatkové priznanie.“

Mnohí občania neplnenie poplatkovej povinnosti odôvodňujú tým, že v tomto roku nedostali platobné výmery.

„Poplatky za rok 2003 a ďalšie roky platia občania tak, ako im boli vyrúbené platobným výmerom na rok 2002, pokiaľ neoznámia zmenu skutočnosti rozhodujúcu pre zmenu alebo zánik ich poplatkovej povinnosti. Tak je to uvedené v § 13, ods. 3 VZN č. 60. Platobné výmery posielalo mesto len pri zavedení poplatkovej povinnosti v roku 2002. Každoročné plošné doručovanie výmerov sa už nebude opakovať. Vysoké náklady na poštovné a neúmerne rozsiahla administratíva viedli k rozhodnutiu, že nový výmer dostane len ten občan, ktorý nahlási podstatnú zmenu skutočnosti v domácnosti. Zmenu trvalého pobytu, narodenie alebo úmrtie, štúdium alebo dlhodobý pobyt mimo miesta trvalého pobytu, dovàšenie vekovej hranice 70 rokov atď. Takéto riešenie je podložené aj vo VZN č. 60.“

Stačí takúto zmenu nahlásiť telefonicky?

„Nie, zmenu treba nahlásiť osobne, pretože občan ju musí zdokladovať. Pre riadnu evidenciu je potrebné doručiť kópie dokladov, teda úmrtný list, rodný list, potvrdenie o prechodnom pobyte atď.“

Zároveň so záhradkárskou sezónou sa začali na hlavu mesta sypať aj sťažnosti na nedostatočný počet odpadových nádob v týchto lokalitách. Podarilo sa problémy odstrániť?

„Problém má dve stránky. Za nehnuteľnosť na území mesta, ktorá slúži na individuálnu rekreáciu (záhrada, chata, nebytový priestor) je podľa VZN stanovený paušálny poplatok 300 korún ročne. Z celkového 5600 záhradkárov, ktorí sú evidovaní v Slovenskom zväze záhradkárov, podalo poplatkové priznanie len 4010. Aj medzi nimi sú neplatiči. Nehovoriac o tých, ktorí poplatkové priznanie nepodali. Napríklad v záhradkárskej lokalite Šaca - Strelnica, kde je 76 záhrad, podalo poplatkové priznanie len 29 majiteľov. Zo všetkých záhradkárskych lokalít sa za rok 2002 vyviezlo spolu 411 ton odpadu. Náklady na odvoz a spracovanie prevyšujú sumu, ktorá bola v poplatkoch vybraná.“

Jedna stránka je teda neplnenie poplatkových povinností. Väčšina záhradkárov ale platí a na kontajnery čaká márne celú sezónu. Prečo?

„Na takéto množstvo odpadu v záhradkárskych lokalitách nebola spoločnosť KOSIT kapacitne pripravená. Chýbali kontajnery, následne viazol aj odvoz. Situáciu sťažovali aj občania, ktorí na stanovištia vyvážali nielen odpad z užívania záhrad, ale aj objemový odpad z domácnosti (práčky, chladničky, postele, starý nábytok). Pôvodne sa počítalo so 60 stanovišťami, čo zodpovedalo počtu záhradkárskych lokalít. Požiadavka mestských častí bola ale dvojnásobná – až 120 stanovíšť. KOSIT preto na žiadosť mesta doplnil k júnu 2003 počet veľkokapacitných nádob na dvojnásobok a rotáciou kontajnerov zabezpečil plynulý odvoz. Na kontajneroch sú telefónne čísla dispečingu KOSIT-u, aby občania mohli v prípade potreby aktuálne nahlásiť potrebu odvozu. Napriek problémom považujeme za pozitívne, že sme dosiahli zákonné nakladanie s odpadom a väčšine záhradkárov poskytli služby, za ktoré zaplatili. V mnohých prípadoch sa tak pravdepodobne podarilo predísť zakladaniu ďalších čiernych skládok v okolí.“

Zuzana Bobriková, hovorkyňa MMK


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/