HUMANISTICKÁ FOTOGRAFIA A SOCIÁLNE MINORITY KARLA CUDLÍNA
@ Kultúra -> Výstavy
Oct 22 2003 - 12:38 GMT | 14. október - 31. október 2003
Slovenské technické múzeum v spolupráci s: České centrum Bratislava, Generálny konzulát ČR v Košiciach
Výstava sa koná v rámci Višegrádskych dní 2003
To najdôležitejšie, čo sa dá o Karlovi Cudlínovi povedať - je politický rozmer estetiky a najmä výber sociálnych motívov. Tento je však iba rámcom pre individuálny ľudský príbeh zakomponovaný v kolekciách fotografií, do ktorých ako diváci vstupujeme. Ak ponecháme stranou jeho politické fotografie, ktoré dnes nie sú na tejto výstave zastúpené, máme pocit, že Cudlín je predovšetkým fotografom sociálnych skupín, najmä minorít Rómov, utečencov, väzňov, zahraničných robotníkov, ukrajinských dedinčanov, opustených starých ľudí. Prienik fotografovania a sociálnej tematiky je pre Cudlína nesmierne dôležitý. Sám hovorí, že sú mu sympatické veľké sociálno-fotografické projekty.
V porovnaní so súčasnou svetovou tvorbou je možné označiť Cudlínov štýl za konzervatívny. Jeho konzervativizmus nespočíva v príklone k tradíciám, ukazuje skôr na autorovu neochotu podliehať módnym vlnám, na jeho tvrdohlavosť, ale aj na autenticitu jeho pohľadu. Cudlín je citlivý na gestá, kompenzuje svoju ľudskosť iróniou, či humorom, tak vo svojich fotografiách, ako aj v osobnom prejave.
Kým v súčasnej dokumentárnej tvorbe prevláda farebnosť, ktorú si vyžaduje trh, publikum je zvyknuté vnímať svet vo farbách, výraznejších ako je okolitá realita, Karel Cudlín preferuje "čiernobiely svet" a tvrdohlavo sa pridàža čiernobielej dokumentárnej tvorby. Čiernobiela v jeho fotografii je znakom vážnosti, v ktorej sa autor pohybuje svojimi myšlienkami.
Karel Cudlín patrí medzi serióznych dokumentaristov a je výrazným predstaviteľom čiernobielej realistickej estetiky v Čechách.
Na výstave je prezentovaných 30 čiernobielych fotografií.
(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/ |
|