Technický stav krajských ciest II. a III. triedy sa asi tak skoro nezlepší
@ Aktuálne -> Verejná správa
Jan 22 2004 - 10:37 GMT | Pokiaľ pôjdete autom po cestách II. a III. triedy na území Košického kraja a nebudete spokojní s ich stavom, alebo údržbou, možno pred nadávaním na zodpovedné orgány si je lepšie trochu ozrejmiť niektoré súvislosti, za ktorých ich od 1. januára štát previedol pod správu Košického samosprávneho kraja.
Od nového roka má zabezpečenie údržby ciest I., II. aj III. triedy na starosti Košický samosprávny kraj (KSK). Cesty I. triedy pritom ostali v majetku štátu a v správe Slovenskej správy ciest. Značne zanedbanejšie cesty II. a III. triedy sú v plnej správe (KSK). Predseda KSK Rudolf Bauer uviedol, že sa mu zdá výhodnejšie, ak by štát previedol pod kraj aj cesty I. triedy, ktoré sú v ďaleko lepšom stave, ako ostatné. “Niektoré úseky zverených ciest II. s III. triedy sú až v havarijnom stave,” povedal.
Vcelku zaujímavo štát rozdelil aj vozový park Slovenskej správy ciest (SSC). Vozidlá a mechanizmy v lepšom stave ponechal SSC a pod kraj previedol vozový park, ktorého priemerný vek je 19,5 roka! Ak vezmeme do úvahy, aké nároky sa na tieto mechanizmy vynakladali a vynakladajú, je možné konštatovať, že už dávno mohli byť zošrotované.
„Zatiaľ sa zabezpečuje zimná údržba ciest plynulo,“ informoval Rudolf Bauer.
Problém je aj v nevysporiadaných pozemkoch pod cestami II. a III. triedy. „Nie je v našich silách, aby sme tieto pozemky vysporiadali ani v strednodobom časovom horizonte,“ povedal Rudolf Bauer s tým, že na túto činnosť kraj nedostal ani korunu. Tu by mohol pomôcť štát, aby sa vlastnícke práva majiteľov pozemkov naplnili. Ako príklad uviedol možnosť poskytnutia iných pozemkov na výmenu. O tom ale musia rozhodnúť ústredné orgány štátnej správy, KSK zo zákona nemôže.
Ministerstvo dopravy dalo kraju na bežné výdavky pre cesty II. a III. triedy 282 miliónov 261 tisíc korún. KSK však pod seba prevzal 506 bývalých zamestnancov SSC. Ich priemerný plat je cca 11,5 tisíc Sk. Suma, ktorú štát poskytol na kapitálové výdavky je 13,8 milióna, čo je pri spomínanom technickom stave vozového parku na zamyslenie. Táto suma bola dosiahnutá dlhými rokovaniami. Pôvodný návrh ministerstva dopravy bol nižší až o 20 percent. Ako však dodal, „s výškou delimitovaných finančných prostriedkov sme veľmi nespokojní; skutočná potreba je vyššia rádovo o 400 miliónov Sk pre bežné výdavky a pre kapitálové výdavky 140 miliónov. Pritom zo zákona sme už za tieto cesty zodpovední.“
V celkovom súhrne pod Košický samosprávny kraj prešlo cca 2 tisíc kilometrov ciest II. a III. triedy, na ktorých je investičný dlh približne 900 miliónov Sk. Ak sa cestám nedostane dostatočnej pozornosti, dlh sa bude ešte zväčšovať. K týmto cestám patrí aj 609 mostov, z ktorých je 40 vo veľmi zlom stave.
Je potrebné si uvedomiť, že to sú krajské cesty. Teda napríklad v Košiciach nejde o ceste v meste, ktoré prešli pod mesto Košice, ale o všetky príjazdové komunikácie II. a III. triedy. Napríklad v okrese Košice-okolie majú cesty II. a III. triedy viac ako 500 kilometrov, cesty I. triedy len 65 kilometrov. Ako sme vyššie uviedli, na tých 65 kilometrov patriacich štátu si SSC ponechala novšie a výkonnejšie mechanizmy a kraj dostal na 500 km prestárly technický park.
V súčasnej situácii cesty II. a III. triedy už spravuje Správa ciest Košického samosprávneho kraja. Má 5 stredísk – v Moldave, Rožňave, Spišskej Novej Vsi, Michalovciach a v Trebišove.
Ako zhodne konštatovali predseda KSK R. Bauer a vedúci odboru dopravy A. Reisinger, kompetenciou kraja je nielen údržba ciest, ale aj plánovanie a výstavba nových. Na to však nezískali žiadne financie. Tie, čo štát poskytol, nestačia ani na opravu terajšieho zlého stavu. Očakávajú teda, ako dopadnú ďalšie rokovania s ministerstvom dopravy a Vládou SR.
Slavomír Szabó
(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/ |
|