(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
„Ako efektívne využívať energetické zdroje pre udržateľnú prosperitu mesta Košice“
@ Aktuálne -> Rôzne     Jan 27 2004 - 13:46 GMT
O diskusných fórach Košického občianskeho kruhu sme na našich stránkach informovali už viackrát. Je to jedna s príležitostí, kde môžu aktuálne problémy mesta spoločne diskutovať občania so zástupcami verejnej správy a príslušných rezortných podnikov. Včera sa konalo ďalšie stretnutie v reštaurácii Jalta. Témou bola energetika.

Na fóre sa zúčastnilo viac ako 30 zástupcov verejnej správy, poslancov, podnikateľov, občianskych združení i samotných občanov. Diskúsneho fóra sa zúčastnili aj námestníci mesta Košice -JUDr. Eugen Čuňo a Ing. František Knapík. Ponúkame vám zápis zo stretnutia, kde v jednotlivých bodoch nájdete všetko, na čom sa prítomné strany dohodli.

Občania Košíc ročne zaplatia za dodávku tepla a teplej vody viac ako 1,4 mld. Sk. Košice vlastnia rozvody tepla, ale nevlastnia zdroje, ktoré štát v priebehu 14 rokov nedokázal odovzdať mestu napriek tomu, že je adekvátne, aby mestské teplárenské zdroje patrili mestu. Najnovší vývoj okolo teplárenských zdrojov v krajských mestách na Slovensku potvrdzuje netransparentnosť a presadzovanie lobistických záujmov v privatizácii aj Košickej teplárne. Mesto v tejto hre o Košickú tepláreň nevyužíva dostatočný priestor na to, aby mohlo získať výhodné podmienky pre riešenie svojich ekonomických problémov a zároveň, aby vytvorilo podmienky pre integrovaný model výroby, distribúcie a predaja tepla pre občanov mesta, aby občania mohli byť spokojní.

Preto účastníci diskusného fóra Košického Občianskeho Kruhu očakávajú, že pripravovaná energetická koncepcia mesta Košice dá odpoveď na:


1. Prípravu integrovanej energetickej koncepcie Košíc tak, aby mesto mohlo zásadným spôsobom ovplyvňovať spôsob získavania, distribúcie a využívania energie a tepla pre spotrebiteľov nezávisle od štátu (dôsledné uplatnenie princípu subsidiarity). V prípade prekážok odovzdania Košickej teplárne mestu, fórum odporúča pracovnému tímu pripraviť energetickú koncepciu mesta s investovaním do vlastného energetického zdroja so získaním finančných zdrojov z medzinárodných podporných programov, pretože mesto vlastní distribučnú infraštruktúru tepla.

2. Pripravu takej energetickej koncepcie pre mesto, aby náklady na energiu a teplo sa nezvyšovali. To znamená, že stále sa zvyšujúce ceny energie a tepla boli v budúcnosti kompenzované znižovaním spotreby zavádzaním moderných technológií znižovania spotreby.

3. Takú energetickú koncepciu mesta, aby bola podpora podnikateľských subjektov v meste, ktorí využijú nové technológie získavania obnoviteľných zdrojov energie (energia zeme, geotermálna energia, veterná energia, biomasa, solárna energia, energia z odpadov – spaľovňa, ČOV, skládka odpadov), aby bola podpora subjektov, ktoré sa budú orientovať na úsporu energie a znižovanie strát pri distribúcii tepla a znižovanie strát tepla u spotrebiteľov.

Košický občianský kruh ďalej odporúča mestu:

1. Intenzívne spolupracovať pri zavádzaní pilotných projektov znižovania energie alternatívnymi riešeniami obnoviteľných zdrojov s podnikateľskými subjektami, na objektoch patriacich mestu (školy, verejné budovy). Pri tejto spolupráci využívať ponuky grantových schém podporných programov EÚ, napríklad, grantovú schému Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja pre základnú infraštruktúru. Mesto ušetrí finančné prostriedky na teple a podnikatelia môžu uviesť do života veľmi rýchlo svoje nápady, ktoré budú v ďalšom období vzorom pre ďalšie projekty šetrenia energetických zdrojov u spotrebiteľov.

2. V energetickej koncepcii sa zaoberať závažným problémom extrémne vysokej tepelnej náročnosti obytných súborov sídlisk. Energetická náročnosť dosahuje takmer 100 % vyššie hodnoty spotreby tepla, ako sú prípustné už súčasné normy EÚ a o viac ako 180% normy, ktoré budú platiť v krajinách EÚ po roku 2006.

3. Aby energetická koncepcia pre nové investičné projekty mesta stanovovala podmienky spotreby tepla na úroveň krajín EÚ v roku 2006.

4. Definovať legislatívne prostredie, personálne kapacity i finančnú náročnosť energetickej koncepcie s prioritizáciou na obdobie do roku 2006, 2010 a 2020.

5. Aby mesto zriadilo inštitút energetika mesta a posilnilo odborné kapacity pre náročné obdobie vyplývajúce z reformy verejnej správy, aby mesto bolo pripravené profesionálne zdatne riadiť a monitorovať modernými monitorovacími prostriedkami výrobu a distribúciu tepla už v roku 2006.

6. Aby energetická koncepcia mesta vytvorila vhodné tvorivé prostredie pre zavádzanie nových technológií výroby, distribúcie i využívania tepla s využívaním lokálnych zdrojov energie aj s využitím vedeckých a výskumných inštitúcií.

7. Aby pracovný tím pre energetickú koncepciu jasne definoval kroky a priority i finančnú náročnosť, spôsob a mechanizmy realizácie jednotlivých krokov a partnerskú spoluprácu medzi mestom a podnikateľskými subjektami, výskumno-vývojovými subjektami, špecializovanými neziskovými organizáciami, ktoré sa venujú alternatívnym využívaním energií.

8. Aby koncepcia obsahovala databázu odborníkov i podnikateľských subjektov v oblastí výroby, distribúcie i šetrenia energie i a tepla.

9. Aby koncepcia definovala kroky vytvárania transparentnej súťaživosti a partnerských vzťahov v podnikaní s teplom.

Zapísal: Michal Kravčík, 26. január 2004


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/