(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
Je možné preťať začarovaný kruh štátneho riadenia?
@ Aktuálne -> Verejná správa     Jan 30 2004 - 08:54 GMT
(Združenie za sociálnu reformu – tlačová správa) -- Štát musí plniť voči svojim občanom množstvo úloh. V sociálnej oblasti nesie zodpovednosť za riešenie problémov chudoby a nezamestnanosti. Väčšina z ľudí si myslí, že vláda Slovenska musí vyriešiť problém Rómov.

Keď sa nejaký politik uchádza o politickú funkciu, je ochotný pre získanie hlasov sľúbiť temer čokoľvek. Čím viac toho "jeho" vláda po zvolení "vykoná", tým viac voličov bude mať.

Vždy sú v pokušení rozširovať a upevňovať vplyv vlády pri riešení komplikovaných sociálnych problémov.

Niekedy štedrý politik sľúbi, že vláda vyrieši súčasné problémy bez toho, aby si uvedomil, že riešenia dneška sa stávajú problémom zajtrajška.

Problém zvaný štátna správa

• Štátni zamestnanci sú viazaní množstvom zbytočných pravidiel. Naučia sa citovať zákony o tom, prečo je praktické riešenie problému nemožné, či zakázané. Sú reakční a nie proaktívni a nie sú poverení riešiť problémy tvorivo.

• Centralizovaná byrokracia sa riadi kultúrou strachu. Veľmi často nikto nevie, kto je za čo zodpovedný. Každý čaká na písomné poverenie od niekoho zhora, kým sa vôbec do niečoho pustí. ¼udia sa učia zvládať taktiku prežitia sebaobranou miesto toho, aby sa učili byť užitoční tým, že problémy riešia.

• Úradné hodiny pre verejnosť nie sú stanovené tak, aby tej verejnosti vyhovovali. Jeden taký úrad, patriaci pod Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny, má úradné hodiny napríklad len v stredu. Nepochodíte, ak sa im pokúsite zavolať a položiť jednoduchú otázku vo štvrtok. Ani sa o to nesnažte! A sú aj úrady, kde chodí množstvo cudzincov, no ani jeden úradník nehovorí žiadnu cudzou rečou.

• Keby nejaká súkromná organizácia pracovala tak, ako štátna správa, za pol roka by určite skrachovala. Súkromné inštitúcie majú súperov, ktorí im môžu prevziať klientov, ak ich produkty alebo služby nie sú dobré. Musia neustále vylepšovať svoje schopnosti výskumom, vývojom, marketingom, riadením a finančnou politikou. Musia honorovať svojich zamestnancov dobrými platmi, aby ich nestratili. Ak však zamestnanci nie sú produktívni, jednoducho ich prepustia. Súkromné spoločnosti musia využívať peniaze účinne na to, aby mohli zarobiť a mať zisk. Štátna správa sa nemusí riadiť takýmito pravidlami. Nemá konkurentov a nemá ani potrebné kvalitatívne normy, ktoré by mala dodržiavať. Štátna správa neriskuje, že skrachuje. Veď je vydržiavaná z daní občanov!

• Idealistickí lídri zo súkromného sektoru často odsúvajú na bok svoje vlastné lukratívne „džoby“, aby mohli pracovať v štátnej správe. Myslia si totiž, že dokážu transformovať štátnu správu na účinnú inštitúciu. No namiesto toho, práve štátna správa transformuje ich. Vhoďte zdravú žabu do horúcej vody a uvidíte, že okamžite zistí, že niečo nie je v poriadku. Ale ak žaba musí zostať v horúcej vode, zvykne si na to. Veľmi často zlé zákony spôsobujú nefunkčnosť a bránia zmenám, nutným k tomu štátna správa, aby mohla byť produktívna.
• Za to všetko platí štátna správa svojim zamestnancom veľmi málo. Niektorí zamestnanci štátnej správy si ešte stále myslia, že dokážu vylepšiť svet práve tým, že pracujú tam, kde pracujú. No napriek tomu je to pre väčšinu zamestnancov úboho platené miesto.

Preto sa niet čo diviť, ak verejnosť vláde nedôveruje a má takú nízku podporu. Len 15% občanov verí, že vláda robí svoju prácu dobre.

Čo robiť, keď vláda má riešiť toľko dôležitých vecí, no pritom sama je skôr jadrom, než riešením problému?


Delegovanie sociálnej práce nevládnym organizáciám



Uvádzame príklad, ako si istá miestna samospráva v USA zmluvne najala externú organizáciu, aby táto pre ňu zabezpečovala sociálne služby. Ide o prípady spolupráce mimovládnych organizácií - zastúpených spoločnosťou „Goodwill“ (Dobrá vôľa) s Oddelením humánnych služieb okresu El Paso v štáte Colorado.

Zmluva o osobnej zodpovednosti (ZOZ)

je projekt zameraný na poskytovanie intenzívnych služieb v zamestnanosti prostredníctvom case-manažmentu…vrátane hodnotenia pripravenosti na prácu… zhodnotenia bariér/prekážok pracovného umiestnenia (ako sú domáce násilie… zneužitie/poškodenie…. poruchy učenia… potreba rekvalifikácie)… kariérneho poradenstva… a pripravovania na zamestnanie… špecifických tréningov na povolanie… pracovného umiestnenia… podporných služieb… ako sú pracovné prispôsobenie sa a/alebo coaching… udržanie zamestnania (vrátanie sledovania)… a služby po skončení zamestnania… všetky súvisiace s podporovaním jednotlivcov a rodín na ceste k dosiahnutiu sebestačnosti.”

Realizáciu jednotlivých
programov pomáhajúcich klientovi zvládať dohodnuté podmienky ZOZ ponúkol Goodwill - formou výberového konania - iným mimovládnym organizáciám ale aj ziskovým organizáciám.

Goodwill, ako nezávislý kontraktor, nie je zamestnancom miestnej správy

a. úzko spolupracuje s oddelením sociálnych služieb ako aj s miestnym úradom práce
b. významní subkontraktori Goodwillu musia byť schválení miestnou správou
c. zachováva transparentnosť všetkých licencií, povolení, atď.
• Miestna správa má pre pracovný kontakt s Goodwillom jednu zodpovednú osobu.
• Goodwill poskytuje miestnej správe písomné doklady o poskytnutých službách, formách pomoci.
• Goodwill môže delegovať služby a platiť za ich poskytovanie tretím stranám.
• Financie Goodwillu podliehajú finančnému auditu.
• Všetky materiály a údaje Goodwillu (správy, poznámky, atď.) sa po zaplatení za služby stávajú vlastníctvom miestnej správy.
• Goodwill musí rešpektovať všetky federálne predpisy a zákony... (týkajúce sa diskriminácie, vzdelania, invalidity, sociálnej pomoci a pod.),
• Keďže Goodwill je nezisková organizácia, musí svoje zisky reinvestovať do vylepšovania svojich služieb alebo rozvoja organizácie.

Goodwill teda tvorivo upravuje riešenia a „šije ich na mieru“ priamo pre svojich konkrétnych klientov, aby im pomohol zmeniť sa z ľudí sociálne závislých na ľudí sebestačných. Robí to pomocou komunikačného nástroja zvaného Zmluva o osobnej zodpovednosti. Keďže kreatívnosti sa pri riešení problémov nekladú medze, stal sa tento program jedným z modelovým programov v USA. Zamestnanci, ktorí túto prácu vykonávajú, sú taktiež veľmi dobre platení na to, aby svoju prácu robili dobre.

V rámci komunikácie je dohodnuté používanie jednoduchých zrozumiteľných formulácií. V praxi sa zaužívalo niekoľko výrazov a označení (služieb, riešení, ako napr. akreditovaná agentúra, licenční spolupracovníci, komunitní partneri, poskytovatelia služieb a pod.) Ak sa napríklad rozhovorom s klientmi zistí, že rodičia si neplnia svoje základné rodičovské povinnosti, poradca z Goodwillu im pomáha pripraviť ‘rodinný akčný plán’ a pošle ich za licenčným spolupracovníkom, ktorý sa stane ich sociálnym pracovníkom a tento bude sledovať ich prípad. Rodičia sú si vedomí aj toho, že musia počítať s dôsledkami, ak nedodržiavajú svoju dohodu s konzultantom.

Odobratie riadenia sociálnych programov zo štátnych rúk sa môže zdať radikálne, ale proste to funguje. Štát Wisconsin "sprivatizoval" celý program sociálnych služieb. Za 6 rokov sa znížil počet ľudí, závislých na podpore zo 100.000 na 14.000.

Čo sa naučili z toho úspechu?

1. Práceschopní ľudia sa dokážu dopracovať k sebestačnosti, keď sú pre nich vytvorené podmienky, príležitosti zarobiť si svoje peniaze.
2. Miestna správa môže úspešne riešiť problémy len ak funguje na tých princípoch, ktoré platia aj pre súkromné podniky.

Na Slovensku zatiaľ žijeme v protirečeniach. Zatiaľ čo čakáme na riešenie zložitých sociálnych problémov zo strany vlády, nešetríme kritikou, keď sa jej to nedarí. Pohoršujeme sa nad peniazmi, ktoré sa vkladajú do skrachovaných vládnych programov. Ale pokračujeme ako doteraz, lebo nič iné nevieme. Uvarená žaba si myslí, že jej situácia je normálna a že je to ten najlepší stav pre žaby.

Napriek tomu, i keď sa to možno nezdá, alternatívy existujú. Vytvárať ich môžu predovšetkým miestne organizácie. Ak sa veci majú pohnúť dopredu.

S pozdravom,

Bill Baker
Pavel Hanšut

ZDRUŽENIE ZA SOCIÁLNU REFORMU

Letná 38, 040 01 Košice, Tel.: 0907 104 153, Fax: 055/ 633 63 88, e-mail: [email protected]


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/