(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
Okruh: Košice - Kostol sv. Anny - Jasov - Košice

7. Pereš (kčma): 52 km
8. Terasa - Fakultná nemocnica s poliklinikou:57,5 km

Povrch:

Terasa - Myslava - Nižný Klatov - Hýľov - Mexiko - po odbočku na zelenú turistickú značku: asfaltová cesta

Zelená turistická značka až po Poproč: lesná cesta, v závere asfalt

Poproč - Jasov - Rudník - Nováčany - Hodkovce - Šemša - Malá Ida - Lorinčík - Pereš: asfaltová cesta horšej kvality

Pereš - Terasa: asfaltová cesta a cyklistický chodník

Najťažší úsek cesty: 1,5 km dlhý kopec, stúpanie od Nižného Klatova do Hýľova

Najzaujímavejší úsek cesty: po zelenej turistickej značke do cesty medzi Mexikom a Rudníkom do Poproča

Nami vyskúšaný čistý čas jazdy: cca 4 hodiny a 30 minút

Opis trasy: Opisovaný okruh je vhodný pre horské a masívnejšie cestné bicykle. Neodporúčam ho pre galusky a iné cestné bicykle s tenkými kolesami, pretože časť trasy vedie lesnými cestami.

Štart
Začiatok trasy (nultý kilometer) je v mestskej časti Košice-Západ na križovatke Trieda SNP a Ipeľkej ulice - na druhej strane Triedy SNP stojí Fakultná nemocnica s poliklinikou. Odtiaľ krátko nahor na Križovatku s Popradskou ulicou až po semafory na križovatku, kde zľava prichádza Toryská ulica a sprava Moskovská trieda. Tu je potrebné zahnúť vpravo, opäť mierne nahor cez cestný most v mestskej časti v mestskej časti Košice-Sídlisko KVP a stále rovno, klesaním do mestskej časti Košice-Myslava.

Na ďalšej križovatke pri cintoríne sa držíte hlavnej cesty, takže sa dostanete zabočením vpravo na Myslavskú cestu a po nej prechádzate dedinou stále priamo. O niekoľko sto metroch uvidíte odbočku do kopca vľavo, ktorá vedie cez Bašku na Bukovec. Ignorujte ju, aj keď je to širšia cesta a pokračujte rovno užšou Myslavskou. Prechádzate okolo posledných domov dediny, zástavba však pokračuje chatami. Cesta ide viacmenej po príjemnej rovine, nebýva veľmi frekventovaná.

Letný bufet Maša

Asi po piatich kilometroch jazdy uvidíte vľavo Letný bufet Maša. Ak Vás napadol zákerný smäd skôr, ako ste sa stihli spotiť a unaviť, zastavenie ponúka príjemné posedenie s možnosťou uloženia si bicyklov hneď vedľa seba. Nie je to žiadna reštaurácia hotelového typu, ale dá sa tu sadnúť aj keď prší, pretože časť lavičiek so stolmi je zastrešená. V ponuke mali čapovaný Gemer za 15 Sk, Kelt za 22 Sk, kofola deci za 3 Sk, ak ste už nebodaj vyhladli, tak pečená klobása - 100 gramov za 26 Sk, varené párky - 100 gramov za 19 Sk, horčica 2 Sk, chlieb 2 Sk. Majú aj kadečo iné, ale kto by im behal okolo regálu s papierikom a perom v ruke, to základné sme uviedli. Týmto sme im urobili reklamu zadarmo, nech im padne na úžitok.

Výpis z tachometra od začiatku trasy po Letný bufet Maša: vzdialenosť - 5,04 km, čas - 16 minút a 38 sekúnd, priemerná rýchlosť - 18,1 km/h, maximálna rýchlosť - 32 km/h. Dá sa to vládnuť aj za oveľa lepší čas, ale fúkal protivietor a nebolo dôvodu sa plašiť.

Hýľov (krčma)

V ceste pokračujete asfaltovou cestou údolím, ktoré vedie až do Zlatej Idky. My však z neho vybočíme skôr. Najskôr po pár metroch prejdete okolo cedule Košice a pokračujete cestou cez Nižný Klatov. Po určitom čase dôjdete na križovatku. Dedina Nižný Klatov sa tiahne ďalej cestou, ktorá bočí vpravo. Ak ste veľkým milovníkom sakrálnych kultúrnych pamiatok, odbočením vpravo dôjdete ku kostolu, ktorý má korene vzniku už v stredoveku.

Naša cesta však pokračuje priamo v smere na Hýľov, čo jasne poznáte podľa toho, že tu začína prudšie stúpanie. Je to najhorší kopec na trase, dlhý asi jeden a pol kilometra. Nie je to však žiadna istá smrť, dá sa zvládnuť celkom v pohode.

Potom, ako sa dostanete na rovinu, prechádzate pekným širokým údolím. Pred vami sa odkryje pohľad na obec Hýľov, ktorej kostol taktiež pochádza zo stredoveku, avšak ďalšími prestavbami bol zmenený do dnešnej podoby.

Človeka už v tejto fáze trate môže začať trápiť smäd a tak by pred kostolom uprednostnil aj krčmu. Tá je, ako inak, hneď za kostolom. Ak však tadiaľ prechádzate v dopoludňajších hodinách, na krčmu zabudnite. Tá je otvorená od 15,00 - počas pracovného týždňa do 22,00, v sobotu do 23,00 a v nedeľu do 21,00. Hneď pri nej je aj obchod, ten je v sobotu dopoludnia otvorený od 7,00, rovnako aj cez týždeň, ale v nedeľu má zatvorené.

Výpis z tachometra od Letného Bufetu Maša po hýľovskú krčmu: vzdialenosť - 6,76 km, čas - 30 minút a 13 sekúnd, priemerná rýchlosť - 13,3 km/h, maximálna rýchlosť - 25,7 km/h.

Odbočka na zelenú turistickú značku

V ceste pokračujete ďalej údolím v smere na Zlatú Idku. Po čase dôjdete k horárňam na miesto, ktoré je na mape vyznačené ako Mexiko. Vpravo uvidíte drevenú budovu, ktorá vyzerá ako horáreň, za ňou dve ďalšie, čo vyzerajú ako maštale. Ak zastavíte presne pri "horárni", na ľavej strane asfaltovej cesty máte dobrý a výdatný prameň s vodou. Konkrétne so studenou. Od hýľovskej krčmy po prameň to bolo podľa môjho tachometra 3,11 km. Píšem to, pretože si ho nemusíte ihneď všimnúť, je potrebné dobre pozrieť naľavo smerom ku potoku.

Cesta pokračuje rovno, nastáva aj príjemné klesanie. Ak si v Hýľove vynulujete tachometer, tak asi na 5,16 km uvidíte odbočku vľavo s nápisom, že vedie k priehrade Bukovec. Tadiaľto sa dá urobiť celkom pekná cesta okolo vodnej nádrže, avšak s tým, že na konci je táto cesta zahradená a sú tam kamery a bezpečnostná služba, takže ňou neprejdete, ale musíte sa vrátiť. Túto odbočku poznáte aj podľa toho, že na pravej strane svojej cesty je značka zákaz státia, ktorá je nešikovne premaľovaná na zákaz zastavenia. My však pokračujeme priamo.

Po ďalších necelých dvoch kilometroch dôjdete na ďalšiu zákrutu. Cesta, po ktorej ste prišli, pokračuje priamo. Pred vami je smerová tabuľa, ktorá informuje, že vľavo do kopca sa tiahne cesta na Rudník. Zabočíte teda vľavo a pustíte sa hore kopcom, ide však len o krátky úsek cesty.

Dôjdete na výraznú zákrutu, z ktorej ide veľmi široká cesta na lúku a do lesa vľavo. Tu je nutné zastaviť, aby ste neklesali do Rudníka. Vpravo oproti spomínanej ceste si všimnite v hustom poraste železný stojan s informačnými smerovými tabuľkami k zelenej a žltej turistickej značke. K tomuto stojanu je nutné asi 3 až štyri metre bicykel preniesť.

Výpis z tachometra od hýľovskej krčmy po zelenú turistickú značku: vzdialenosť - 7,68 km, čas - 25 minút a 44 sekúnd, priemerná rýchlosť 17,7 km/h, maximálna rýchlosť 51,5 km/h.

Kostol sv. Anny

Pokračujete zopár metrov úzkou lesnou cestičkou, ktorá sa hneď pripája na širokú lesnú cestu, po ktorej môžu chodiť aj terénne autá. Tadiaľ vedú zelená a žltá turistická značka spoločne, ale na konci lúky sa oddeľujú. Naša trasa vedie zelenou značkou, takže nie je nutné pokračovať do kopca, ale zabočíte na širokú lesnú cestu vľavo.

Niekedy v týchto miestach stáli cirkevné kúpele, ktoré miestni obyvatelia volali U bielych popov. Kúpele patrili Jasovskému prepošstvu. Počas druhej svetovej vojny tu mali Nemci muničný sklad, ktorí však hýľovskí partizáni v decembri v roku 1944 vyhodili do povetria. Údajne tam bola uložená munícia na obranu Košíc a aj preto boli Košice v januári 1945 dobité bez väčších bojov. Viackrát som hľadal základy týchto starých liečebných budov. Ak by ich niekto našiel, prosím, kontaktujte sa na autora článku.

Viacmenej rovinkou a klesaním, sledujúc značku, dôjdete príjemným listnatým lesným porastom na miesto, kde je na lesnej ceste provizórna drevená rampa, toho času už nefunkčná. Hneď za ňou značky bočí vľavo užšou lesnou cestou strmšie nadol. Po pár metroch vyjdete na rozľahlej lúke, kde hneď vpravo uvidíte kostol, konkrétne pútnické miesto Kostol sv. Anny.

Prísť na toto miesto znamená ocitnúť sa v prostredí, ktoré má svoje fluidum. Vôbec nemyslím z hľadiska cirkevného, ale ste na krásnych lúkach s osamotenou sakrálnou pamiatkou, ktorá je zopár kilometrov vzdialená od všetkých dedín. Stoja tu aj dve provizórne "akožechaty" zo starých vagónov a jeden starý opustený dom.

Z etnografického hľadiska je zaujímavý tento priestor ešte jedným rozmerom. Aj keď článok, ktorý o kostole ma Cassovii máme hovorí, že nie je známa príčina, prečo tu sakrálnu stavbu stavali, literárnej spoločnosti Pravé orechové sa v rámci zbierania etnografických poznatkov podarilo zistiť, že v minulosti tu bolo pútnické miesto, kam chodievali mrzáci, aj tí, čo chceli ostať dlho zdraví, umyť si tvár a nohy do miestneho prameňa, pri ktorom bola socha sv. Jána. Teraz skutočne nad kostolom pri spomínanom opustenom dome nájdete kaplnku sv. Jána Nepomuckého, z ktorej vychádza rúra s kohútikom. Z prameňa voda stekala do malého jazierka - nádrže, kde sa pútnici umývali. Žiaľ, toto jazierko teraz vyzerá ako stoka, plná rias a fliaš od piva. Je škoda, že tí, ktorí sa starajú o kostol, zanedbali toto miesto, kvôli ktorému asi kostol vznikol. Dá sa tu aspoň príjemne si posedieť na lavičkách, niektoré z nich sú aj zastrešené.

Výpis z tachometra od nástupu na zelenú turistickú značku po Kostol sv. Anny: vzdialenosť - 2,38 km, čas 12 minút a 40 sekúnd, priemerná rýchlosť 11,2 km/h, maximálna rýchlosť 27,2 km/h.

Jasov (jazero)

Od Kostola sv. Anny pokračujete širokou lesnou cestou, pri ktorej je vysadený rad stromov. Prejdete krátkym úsekom lesa na lúku, kde vľavo pod sebou uvidíte dedinu Rudník. Ak si chcete skrátiť cestu a ísť len do Rudníka a domov, stačí sa pustiť po ďalšej poľnej ceste, ktorá tu začína, bočiac vľavo.

My sme pokračovali lesnou cestou po zelenej turistickej značke, ktorá vedie okrajom lesa a lúkami, čo je nádherný úsek cesty. Po čase začnete klesať, až sa napojíte na asfaltovú cestu, vedúcu do Poproča. Aj tu sa nachádza kostol s počiatkami založenia v stredoveku.

Pridàžaním sa hlavnej cesty, na ktorú dôjdete zabočením vľavo, pohodlne a asi 3 km klesáte dobrou asfaltkou, až sa dostanete do Jasova. Pri klesaní si všimnite po pravej strane dve veže tamojšieho historického kláštora, dnes ústavu sociálnej starostlivosti.

Na križovatke odbočte vpravo a potom stále nadol, cez železničné priecestie až ku kláštoru. Ten miniete tak, že jeho čelná strana bude po vašej pravej ruke a o niekoľko sekúnd sa ocitnete na rozľahlej betónovej ploche, kde máte parkovisko, tri reštaurácie, autocamping a jazero.

Zo spomínaných troch reštaurácií sme otestovali Reštauráciu autocamping Jasov. Musíte vojsť priamo cez bránu campu medzi chatky a zbadáte jej terasu so slnečníkmi. Z jej ponuky vyberáme: 0,25 l kuracia polievka s mäsom a zeleninou 17 Sk; 0,5 l halászlé 59 Sk, 100 gramov pečenej klobásy 39 Sk. Čapujú tu kozla, 20 Sk za pollitrík. Je potrebné povedať, že za stovku sa tu dá dobre najesť, včítane piva, ale čo sa týka rýchlosti, obsluha si asi zakladá na iných prednostiach. Nepodarilo sa nám však zistiť na akých. Varia však chutne. Otvorené je tu denne (v čase sezóny) od 8,00 do 22,00.

Keď ste už v Jasove, za zmienku tu stojí niekoľko zaujímavostí. V prvom rade možnosť kúpania v jazere, ktoré je však oproti iným vodným plochám vždy o niečo chladnejšie, no nie o veľa. Taktiež je tu možnosť vypožičať si čln, alebo vodný bicykel.

Priamo od jazera vedie značka aj k Jasovskej jaskyni, tam sa môžete dostať aj cestou cez obec. Pri jaskyni je ďalšia dobrá reštaurácia. Úplne architektonicky i historicky je unikátna národná kultúrna pamiatka Jasovský kláštor. Ten aj s vynikajúcim barokovým kostolom po Nežnej revolúcii pripadol cirkvi a tak, keď si ho teraz chcete pozrieť, musíte platiť vstupné. Je tam aj zákaz fotografovania v interiéri a tak sme interiér vyfotili z exteriéru, spred budovy cez otvorené dvere.

Jasov je v odborných kruhoch známy aj svojim stredovekým Kostolom sv. Michala, na ktorý počas II. svetovej vojny spadla bomba. Kostol je na cintoríne, a ten budete mať po svojej pravej strane, keď budete obec opúšťať a smerovať do Košíc.

Výpis z tachometra od Kostola sv. Anny po jazero v Jasove: vzdialenosť - 7,59 km, čas - 25 minút a 34 sekúnd; priemerná rýchlosť - 17,6 km/h, najvyššia rýchlosť - 51,5 km/h.

Pereš

Cestu z Jasova do Košíc môžete absolvovať rôzne. Dôležité je vrátiť sa od jazera ku kláštoru a stále rovno na križovatku, kde sú smerové tabule. Smerová tabuľa ukazujúca vpravo informuje, že do Moldavy je to 9 km, odkiaľ sa môžete pustiť smerom na Šacu a ďalej cestou E 571 do Košíc. Nevýhoda je tá, že E 571 je jedna z najfrekventovanejších ciest, v úseku od VSŽ (U.S.Steel) po Košice má diaľničný charakter.

Šipka rovno informuje, že do centra Košíc to máte 24 km kilometrov. Vybrali sme sa tadiaľto. Jasov opúšťate stúpaním po asfaltke, ktorá má po celý čas kolísavý charakter. Znamená chvíľku hore, chvíľku dole. Ako to už býva, hore sa pomalšie šľape, dole sa rýchlejšie spúšťa a tak človek nadobúda správny pocit, že viac času venuje stúpaniu. Cesta nemá práve najlepší povrch, asfalt je miešaný so štrkom, na mnohých úsekoch je dosť zaplátaná novými asfaltovými vrstvami, čo nie je pre cyklistu žiadne terno. Je aj dosť úzka, takže aj pri nižšej frekvencii áut je lepšie dávať sa pozor, pretože - ako hovorieval pán Werich: "Kde blb, tam nebezpečno."

Výhodou tejto cesty je, že vedie celé kilometre lesom a medzi poľami, vľavo výhľad na Volovské vrchy a Kojšovú hoľu, vpravo až do Maďarska. Postupne míňate obce Rudník , Nováčany , Hodkovce, Šemša až po Malú Idu , kde hneď vľavo nájdete vcelku dobrú krčmu na osvieženie a "dočerpanie pohonných hmôt". Aj keď sa vám to možno bude zdať ako zapadákov, vedzte, že ste na mieste, ktoré malo svoj historický význam už v 13. storočí.

Ostáva záverečný kopec a príjemné klesanie do mestskej časti, inak dediny, Košice - Lorinčík. Lenže v Lorinčíku niet žiadnej krčmy, načim teda zastaviť v mestskej časti Košice - Pereš. Pokračujte teda smerom na Košice, ak však uvidíte most ponad cestu a ešte pred mostom križovatku v tvare Y, zabočte vľavo. Prejdete na výpadovku z Košíc a trochu za krajnicou smerom k mestu dôjdete ku krčme. Je to krčma na Pereši, ktorá má duchaplný a nápaditý názov. Menuje sa Krčma na Pereši. Nie je to žiadne gastronomické terno, dostanete tu keksíky, pivko a tak. Čapovaný Gemer za 13 Sk, čapovaný Kelt za 18 Sk. Deci vínka za 10 Sk. Ponúkali aj prevarené vínko, deci za 12 Sk. Keď sme si ho objednali, museli chvíľku hľadať kanvicu. Zdalo za, že z nej ešte oprašujú ihličie z vianočného stromčeka, čo je v auguste činnosť nevšedná. Ale vyhoveli nám a priniesli.

Výpis z tachometra od Jasova po Krčmu na Pereši: vzdialenosť - 22,54 km, čas 1 hodina 15 minút, 54 sekúnd, priemerná rýchlosť 17,8 km/h, maximálna rýchlosť 46 km/h.

Košice - návrat na miesto štartu

Z Pereša sa na miesto štartu ku Fakultnej nemocnici s poliklinikou najlepšie dostanete, ak prejdete od perešskej krčmy prechodom pre chodcov na druhú stranu štvorprúdovej cesty a potom dole kopcom po kruhovú križovatku na Moldavskej. Odtiaľ opäť prechodom na cyklistický chodník po Triede SNP.

Výpis z tachometra od perešskej krčmy po nemocnicu: vzdialenosť - 5,25 km, čas - 17 minút, 46 sekúnd, priemerná rýchlosť - 17,6 km/h, maximálna rýchlosť 35 km/h.

Defilé

Aj keď v úvode udávame dåžku trasy 57,5 km a celkový čistý jazdný čas na približne 4 hodiny a 30 minút, na spomínaný okruh si vyčleňte celý deň. V čase nie je započítaný čas oddychu a v trase motanie sa po dedinách, na lúkach a podobne. Celkovo vám to hodí cez 60 km. Prídete však na miesta, ktoré hodno navštíviť, kam sa určite budete chcieť v budúcnosti vrátiť. Opis trasy pochádza z 12. 8. 2001.