(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
Ivan Štepán: Hmatové štúdio 1970 / 2004
@ Kultúra -> Výstavy     Apr 19 2004 - 08:47 GMT
1. 4. – 23. 5. 2004

Múzeum Vojtecha Löfflera

Výstava Hmatové štúdio 1970 / 2004 vznikla ako pocta udalostí spred 34 rokov a zároveň ako náznaková pripomienka kongeniálneho Ivana Štepána – umelca, ktorého zriedkavú invenciu a originalitu môžeme aj dnes, v dobe osvojenej technicko-mediálnej reality (umenia) úprimne obdivovať. Hmatové štúdio (prvú časť programu Psychoštúdiá) Štepán prezentoval ako svoju poslednú samostatnú výstavu v júni 1970 v dnes už neexistujúcej kultovej Galérii Cypriána Majerníka na Námestí SNP v Bratislave. Prekročil s ňou jednu z podstatných bariér dovtedajšieho uvažovania o výtvarnom diele na Slovensku.

Ivan Štepán (1937 – 1986) je jedným z tých, ktorí premosťujú mýtické 60. roky s obdobím od začiatku 90. rokov podnes. Ide o umelca s príznačne širokým záberom – Štepán zapája voľnú výtvarnú tvorbu minimálne s dvoma dobovými kultúrne – fenomenálnymi oblasťami.

V prvom prípade ide o dizajn, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou jeho vizuálneho aparátu a Štepánovi našťastie nerozdeľuje tvorbu na možné cesty voľného a (voči objednávateľovi) kompromisného umenia.

Druhým smerom je umenie akcie ako procesu, ktoré v rôznej miere presakuje cez väčšinu obrazov autorovej tvorby – nechýba ani v styčnej ploche s divadlom. Zo Štepánovej scénografickej spolupráce s divadlami malých foriem by som pre našu úvahu odvodil zmysel pre dramatickosť diela, jeho istú výpravnosť spojenú s naratívnosťou a jeho architektonický zmysel pre priestor, ktorý sa prejaví v neo-konštruktivistických dielach a enviromentoch – tiež svojho druhu scénických „hracích skrinkách“.

Hranice týchto interdisciplinároností Štepána neobmedzovali, jeho skutočne rôznorodá tvorba sa ani nedá chápať v ich intenciách oddelene, pretože je bytostne spätá s výbojmi 60. rokov, kde panuje snaha každým novým dielom objaviť pre naše proto-intermediálne umenie nové teritórium.

Richard Gregor (krátené)


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/