(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
Walter Beckham: Mobile a jeho okolie
@ Kultúra -> Výstavy     May 03 2002 - 10:20 GMT
2.5. – 30. 5. 2002

FotoGaléria Nova, Verejná knižnica J. Boccatia, Hlavná 48

Súčasťou tohtoročných osláv Dní mesta Košice je výstava fotografií amerického fotografa zo sesterského mesta Mobile v štáte Alabama, USA. Mnohým čitateľom bude meno tohto južanského mesta znie dosť exoticky. Pravdou je, že ak sa Európan vyberie za veľkú mláku, navštívi skôr turisticky atraktívnejšie centrá amerického severu ako je New York či Washington. A v hlbinách manhatenských ulíc zabudne, že americké mesto, to nemusia byť len mrakodrapy, zapchaté ulice alebo metro.
Prostredníctvom kontaktov asociácie MOKA, ktorá sprostredkuje spoluprácu s mestom Mobile sa do košickej galérie dostávajú pokojné romantické fotografie mesta, ktoré ako by sa nikam neponáhľalo. Toto prístavné mesto pritom za svoju tristorčnú históriu zohralo dôležitú úlohu v dejinách Ameriky. Snímky Waltera Beckhama zachytávajú skôr historickú a pokojnejšiu časť mesta, s jeho typickým južanský šarmom a atmosférou, no moderný Mobil je dynamicky sa rozvíjajúcim veľkomestom na juhu Ameriky.
Tú pokojnú atmosféru na Walterových fotografiách navodzuje aj to že sú čiernobiele a diváka nerozptyľuje farba. Je tu ešte niečo iné, čo z autora robí majstra fotografa. Sám k tomu hovorí: „Niekedy sa mi zdá, že fotoaparát môže zachytiť veci, ktoré zostávajú nepovšimnuté pri priamom pozorovaní. My sami nemôžeme vidieť všetko, čo vidí fotoaparát. Sme rozptyľovaný farbou, tvarom, vzdialenosťou a množstvom iných vecí. Ale fotoaparát to vidí a stmeľuje tak, že jemné nuansy sú zachované na tom krehkom, nadrozmernom kúsku filmu.“
A jemné nuansy na Beckhemových fotografiách naozaj sú, pretože fotografuje svoje mesto veľkoformátovými kamerami. Pozitívy v čiernej komore teda autor nezväčšuje, ako sme zvyknutí u kinofilmových negatívov, ale len kopíruje na fotografický papier. Tak sú na snímkach zachované všetky detaily a štruktúra krajiny či architektúra mesta. Až pri pohľade zblízka divák zbadá, čo všetko môže fotografia zaznamenať. Walterova panaromatická kamera zaznamenáva obraz na negatív o rozmeroch asi 20 x 45 centimetrov, takže autor vyráža na svoje potulky za zábermi s kamerou o veľkosti menšieho kusu nábytku.
Sám k tomu dodáva: „Od začiatku do konca je proces výroby fotografií pre mňa známy a magický zároveň. Všetky zaklínadlá sú pre mňa veľmi reálne a veľmi známe. Námet, proces, rytmus. Ale tak ako veľa vecí okolo nás, ktoré často prehliadame, aj ony si zachytávajú svoje vlastné zvláštne čaro. Náš svet je plný tajomstva a nepovšimnutej krásy. Proces objavovania tohto čara je sám o sebe krásny. To je to, z čoho sa radujem a prečo fotografujem.“


Karol Hatala


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/