(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
Komunálny odpad sa zo sídlisk začal zbierať namiesto trikrát len dvakrát za týždeň
@ Aktuálne -> Verejná správa     Aug 20 2004 - 14:22 GMT
(Magistrát mesta Košice – tlačová správa) -- Obyvatelia Košíc sa na Oddelenie výstavby a životného prostredia Magistrátu mesta Košice v posledných dňoch obrátili s otázkami, prečo sa v horúcich letných dňoch začal okolo niektorých kontajnerov kopiť komunálny odpad. Zmenil sa systém zberu, alebo ide len o dovolenkové výpadky? O odpovede sme požiadali vedúcu oddelenia výstavby a životného prostredia MMK Ing. Alžbetu Slavkovskú.

„Mesto Košice pristúpilo v rámci racionalizačných opatrení k znižovaniu počtu cyklov pri zbere a zvoze komunálneho odpadu. K zmenám došlo pri zbere do 1100 litrových kontajnerov na sídliskách. Doterajší cyklus odvozu trikrát týždenne sa znížil na dvakrát týždenne. Upravil sa aj zber separovaných komodít. Zber papiera a skla sa robí jedenkrát za mesiac. Zber plastov ostáva nezmenený. V záhradkárskych lokalitách sa režim upravil na nevyhnutný zber pri naplnení kontajnerov, doterajší systém zberu sa v nich ukončí 30. septembra.“

Prečo sa mesto rozhodlo pristúpiť k takýmto zmenám?

„Spolu s pracovníkmi miestnych úradov mestských častí a so zástupcami firmy KOSIT a.s. sme robili monitoring jednotlivých stanovíšť. Napríklad od 19. do 24. apríla sme v MČ Dargovských hrdinov zistili, že hlavne v strede týždňa nebola naplnenosť kontajnerov stopercentná Treba si uvedomiť, že mesto platí cenu úkonu násobenú počtom kontajnerov bez ohľadu na to, či je kontajner poloprázdny, alebo prázdny. Povinnosť vykonávať monitoring vyplýva zo Zmluvy o dielo medzi mestom a firmou KOSIT a.s.. Racionalizačné opatrenia súvisia aj s uznesením MZ č. 406 z marca tohto roku, kde zastupiteľstvo zobralo na vedomie zvýšenie cien za jednotlivé úkony spojené so zberom, zvozom a zneškodňovaním komunálneho odpadu za predpokladu zníženia počtu úkonov o desať percent. Od roku 2002, keď sa začal systém zberu a zvozu podľa novej legislatívy, sa počet zberných nádob a cyklov len zvyšoval. Pristúpiť k racionalizácii bolo preto nevyhnutné.“

Občanom sa zrejme nebude páčiť, keď budú mať okolo domov preplnené kontajnery. Bude KOSIT aktuálne reagovať na oprávnené sťažnosti?

„Predpokladáme nárast nespokojnosti občanov. Sporné miesta, kde budú zberné nádoby nedostačujúce, budeme operatívne riešiť a dopåňať. Uvítame aj súčinnosť občanov, ktorí by takéto sporné miesta mohli hlásiť priamo na dispečing KOSIT-u. Nemali by sme byť ľahostajní k okoliu. Za každého neplatiča, či odpad uložený v rozpore so zákonom a VZN, v konečnom dôsledku zaplatia tí poctiví. Po dvojmesačnom skúšobnom cykle sme opäť robili monitoring a ukázalo sa, že napriek zníženiu počtu odvozov sa nezhoršuje kvalita služieb.“

Občania platia poplatok za zber, odvoz a zneškodnenie odpadu. Nestačia tieto prostriedky na doterajší rozsah činnosti?

„Od zavedenia poplatku pre občanov v roku 2002 mesto nezvyšovalo jeho hodnotu. Zároveň ale muselo zo zákona akceptovať zvýšenie cien za činnosť zo strany KOSIT-u, ktoré ovplyvnil rast DPH a miera inflácie. Deficit finančných prostriedkov zvyšuje aj novela zákona o odpadoch a miestnych poplatkoch. Od júla už vlastníci či užívatelia nehnuteľností slúžiacich na rekreáciu už neplatia poplatok za komunálny odpad. Mesto ale ponechalo zber odpadu aj v záhradkárskych a chatárskych lokalitách, aby predišlo tvoreniu čiernych skládok.“

Podľa predchádzajúcich informácií mesto hľadá rezervy aj medzi neplatičmi.

„Neplatiči skutočne spôsobujú deficit v rozpočte. Mesto začalo s exekúciou nedoplatkov. K začiatku augusta získalo vymáhaním nedoplatkov okolo 550 tisíc korún. Výraznejší účinok exekúcií sa prejaví až neskôr, pretože ide o administratívne náročný postup.“

Akým spôsobom sa bude zbierať odpad v záhradkárskych lokalitách v budúcnosti?

„ Od roku 2005 bude v zmysle pripravovaného VZN o poplatku v záhradkárskych lokalitách zavedený množstvový zber. Poplatok bude záležať od zvoleného druhu a objemu zbernej nádoby a do cyklu odvozu.“

Dotknú sa zmeny aj odvozu objemového odpadu?

„Aj v tomto prípade sme pristúpili k zníženiu cyklov. Ten aktuálny je raz za vy týždne v harmonogramoch, ktoré má k dispozícii každá mestská časť. Občania si budú musieť zvyknúť odvážať vlastný objemový odpad (staré chladničky, práčky, stavebný odpad z rekonštrukcií bytových jadier a bytov) do zberných dvorov, kde im ho prevezmú bezodplatne. Pri nákladoch na rekonštrukciu bytu sú náklady na odvoz stavebného odpadu nepatrné. Podľa platného VZN č. 59 je zakázané ukladať na stanovištia kontajnerov objemový odpad a drobný stavebný odpad. Tento odpad sa v zmysle zákona zbiera dvakrát do roka, resp. ukladá sa na mestom vyhradené územia - zberné dvory na Jarmočnej ulici a Pri bitúnku. Uložiť tento odpad na stanovište kontajnerov je podľa zákona a odpadoch priestupok a občanovi zaň môže byť uložená pokuta. Ak už teda občania uložia tento odpad na stanovište kontajnerov, mali by to urobiť deň pred jeho zberom, ktorý mesto nad rámec svojich povinností robí raz za dva týždne.“

Termíny zberu objemového odpadu:

Párny týždeň
Po – Ut: MČ Dargovských hrdinov a Staré Mesto
St – Št : MČ Juh a Sever
St – Št – Pi : MČ Západ
Pi : MČ Šaca

Nepárny týždeň
Po – Ut: MČ KVP a ahanovce
Po – Ut – St: MČ Nad Jazerom


Zuzana Bobriková, hovorkyňa MMK


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/