Ako dnešné riešenia spôsobujú zajtrajšie problémy
@ Aktuálne -> Rôzne
May 12 2005 - 09:14 GMT | (Združenie za sociálnu reformu - tlačová správa) -- Konflikt medzi mestom Košice a Rómskou komunitou na Luníku 9 nedávno vyvrcholil. Dlhé roky množstvo ľudí žijúcich na tomto sídlisku verilo, že mesto by určite neurobilo niečo také drastické aby im “vyplo” vodu ak za ňu neplatia.
Keďže ich sociálne dávky sú nízke, ťažko z nich vyčleniť peniaze na platenie účtov za vodu. Ich spoločný dlh je taký vysoký, že vyrovnať ho je v podstate nemožné. (Poznámka: Skúsili sme spočítať, koľko približne minuli len na Luníku 9 za posledné tri roky na cigarety. Narátali sme minimálne 32.000 000 Sk!) Takže niektoré veľmi dôležité účty zostanú nezaplatené aj vďaka tomu, že množstvo peňazí odchádza do vzduchu ako dym.
Tak. Košická vodáreň už toho mala dosť a vodu vypla. Dva týždne boli domácnosti bez pitnej vody. Nemali ani vodu na umývanie. Ani vodu na splachovanie v toaletách. Najbližším zdrojom pitnej vody bol prameň vzdialený asi kilometer od Luníku 9. Pravidelne pri ňom čakalo 20 až 50 ľudí na naplnenie svojich fliaš a iných nádob, ktoré potom prácne nosili do svojich bytov. Avšak domácnosti bez možnosti umyť sa, či oprať, spolu so zápachom nesplachovaním upchatých toaliet hrozia vážnejšími, najmä zdravotnými problémami, ktoré budú stáť rezort zdravotníctva asi viac, než sa ušetrí na vode...
Luník 9 nie je unikátny. Takéto dilemy vznikajú na Slovensku v mnohých lokalitách.
Začarovaný kruh dodávok vody
Čo sa stane, keď človek vie, že mu voda z vodovodu v domácnosti potečie, bez ohľadu na to, či za jej odber platí alebo nie? Postupne stratí svoju osobnú zodpovednosť. Dokonca môže začať vedome také služby zneužívať. Niekto to ale zaplatiť musí, takže systém pravdepodobne nezbankrotuje len vďaka tým zodpovednejším. Ak však bude voda vypnutá, dôsledky môžu byť ešte katastrofickejšie. Ani prvá, ani druhá situácia nie je dobrá. Obe sú predzvesťou katastrofy. Doplatí na to celá spoločnosť.
Existujú nejaké systémové metódy zaisťujúce zodpovednejšie míňanie sociálnych dávok?
Rešpektovanie prirodzených ekonomických zásad využitím modernej technológie alebo zodpovednejší prístup k míňaniu peňazí pomocou bankomatov
Keď rešpektujeme prirodzené ekonomické a sociálne zákony, naša paradigma o sociálnej pomoci sa zmení. Uvedomíme si, že práca znamená dôstojnosť. Uvedomíme si, že keď dlhodobo nezamestnaný človek, ktorý je schopný pracovať, prosí peniaze od štátu, môžeme podporovať jeho dôstojnosť, keď si celú svoju podporu musí zarobiť. Stane sa dočasným štátnym zamestnancom, ktorý vykonáva prácu pre rozvoj svojej obce. Štátne peniaze sa stanu dočasnou investíciou do miestneho rozvoja až kým takýto klient nezačne pracovať pre súkromný sektor. Vychádzajúc z takejto paradigmy štát rešpektuje i biblický princíp apoštola Pavla, ”Ak človek nepracuje, nech ani neje.”
Systém sa transformuje v dvoch kľúčových oblastiach. Poberač sa stane ‘klientom’ ale aj ‘zamestnancom’. Klientom, ktorý môže potrebovať/využívať sociálne poradenstvo, aby vedel prekonávať bariéry na ceste k práci a naučiť sa osobnej zodpovednosti. Zamestnancom štátu, pretože dostane plat, ak si splní svoje pracovné povinnosti.
Účty a platenie účtov
V oboch prípadoch, ako klientovi, aj ako dočasnému štátnemu zamestnancovi pracujúcemu pre obec aby si zarobil svoju podporu, otvorí jeho ‘zamestnávateľ’ finančný účet na ktorý posiela jeho mzdu. Niektoré dôležité platby, napríklad voda, môžu byť automaticky uhrádzané z jeho podpory/platu hneď ako peniaze prídu na účet. Presne ako to funguje v prípade množstva ľudí pracujúcich v súkromných firmách. Jednoduchý systém elektronického bankovníctva pomôže zabezpečiť, že najdôležitejšie úhrady budú v poriadku.
Takýto systém by bol výhodný pre všetkých zúčastnených: Mesto Košice, Vodárne i samotných obyvateľov Luníka 9.
Debetné karty a finančná zodpovednosť
Namiesto vyplácania celej sumy podpory v hotovosti sa určí, aká časť z nej pôjde na účet klienta z ktorého sa môžu platobnou kartou realizovať výhradne iba nákupy potravín. (V Americkom štáte Colorado je na žiadosti o ‘stravnú podporu’ napísané: ”Ak chcete získať nárok na stravnú podporu, musíte pracovať.” Platobná karta obsahuje kód, ktorý neumožní nákup alkoholu, či cigariet.
V roku 2000 robila Americká univerzita v Michigane podrobný výskum o zvykoch ľudí poberajúcich podporu v hotovosti a ľudí dostávajúcich svoje peniaze v elektronickej podobe. Chceli zistiť, do akej miery bude systém elektronických úhrad zneužívaný. Výsledok ich skúmania asi neprekvapí: Rozdávanie peňazí nezodpovednému človeku takmer garantuje ich nezodpovedné míňanie. Aj keď žiaden systém nie je dokonalý, systém elektronických platieb výrazne znižuje zneužívanie. Navyše prevádzka elektronického systému je jednoduchšia a lacnejšia ako “prevádzka” klasického administratívneho aparátu, ktorý sa o výplatu dávok stará teraz.
Univerzálne princípy a sociálne zabezpečenie
Nedávno sa ma ktosi spýtal, kto vymyslel pojem ‘univerzálne zásady’. Nevedel som, ako odpovedať. Spýtal som sa teda späť: ”Kto vymyslel, že dva plus dva sa rovná štyri?”
Čo však viem je, že ak sa vláda rozhodne, že má lepšie nápady v oblasti ekonomiky a ignoruje pritom prirodzené zákony, prídu dôsledky. A riešenia týchto dôsledkov potom znovu bude musieť “vymyslieť” vláda. Tak sa časom stane, že vládne programy sú už také neprirodzené, že nik nevie pochopiť, tým menej vysvetliť, čo a kedy sa stalo, že existujú také čudné pravidlá... A keď s čudnými pravidlami žijeme dlho, začneme veriť, že taký divný život je normálny...
Ak prirodzené zákony fungujú v našich rozhodovacích procesoch ako kompasy, nachádzame množstvo takých tvorivých riešení, o ktorých sme predtým ani netušili.
Politické lobovanie a sociálne reformy
Združenie za sociálnu reformu je veľmi malou organizáciou. Nesídlime v Bratislave a nemáme veľa príležitostí priamo vplývať na zákonodarcov, aby zmenili systém. Ani na politikov nemáme veľký vplyv. Naše mesačné správy posielame mnohým. Prinútiť ich, aby ich čítali, nemôžeme. Preto ani nevieme posúdiť, či a ako budú reformy pokračovať, ako sa bude prehlbovať decentralizácia.
Takmer všetky reakcie, odozvy na naše správy prichádzajú od ľudí pôsobiacich v teréne. To znamená, že bez vašej účasti žiadne reformy ani zmeny nenastanú. Ak ste teda presvedčení, že systém môže fungovať lepšie, iba ak tieto zmeny prídu, ony prídu keď VY pre to urobíte niečo v rámci okruhu vášho vplyvu.
Bill Baker, [email protected],
Pavel Hanšut, [email protected]
Oto Horváth, Jasov
(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/ |
|