(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
Košický samosprávny kraj ostáva bez kontrolóra
@ Aktuálne -> Verejná správa     Jul 02 2002 - 16:06 GMT
Ako neúspešné možno hodnotiť hlasovanie poslancov Košického samosprávneho kraja, (KSK) ktorí na svojom riadnom zasadnutí nedokázali zvoliť hlavného kontrolóra pre vyšší územný celok. Pritom práve v čase delimitácie majetku v rezorte školstva, kultúry a sociálnych vecí je jeho funkcia až výnimočne žiadaná. Vzhľadom na prichádzajúce letné dovolenkové obdobie tak budú môcť rozhodnúť až o dva mesiace.

Rudolf Bauer ešte v čase svojej predvolebnej kampane prezentoval názor, že post kontrolóra by mal byť obsadený odborníkom z radov politickej opozície. Vzhľadom na stranícku príslušnosť predsedu (KDH), by to mal byť odborník z niektorej ľavicovo orientovanej politickej strany.

Z kandidátov na post kontrolóra vybrala komisia zvolená poslancami KSK štyroch. Ïalší krok bol na poslancoch, ktorí hlasovali tajne. Tajné hlasovanie v tomto prípade nie je dané zákonom, ale rokovacím poriadkom, ktorí si taktiež odhlasovali poslanci. V prvom kole žiaden z kandidátov nezískal nadpolovičnú väčšinu hlasov. Do druhého kola postúpili dvaja, ktorí získali hlasov najviac – Pavol Hanušin a Vladimír Potemra. Aj druhé kolo hlasovania bolo v súlade s rokovacím poriadkom tajné, opäť ani jeden z kandidátov nezískal nadpolovičnú väčšinu hlasov. Z odovzdaných hlasovacích lístkov 21 vyjadrilo podporu Pavlovi Hanušinovi a 3 Vladimírovi Potemrovi. Avšak ďalších 19 hlasovacích lístkov bolo vyplnených tak, že boli neplatné.

Nemožno hovoriť o tom, že by poslanci nedokázali takú elementárnu záležitosť, ako vyplnenie hlasovacieho lístka. Išlo o zrejmý zámer politického zoskupenia, ktoré tam chce mať v ďalšom kole volieb svojho kandidáta.

Vyššie územné celky ako nový druh samosprávy krajov v týchto mesiacoch začali plniť svoju historickú úlohu decentralizácie moci na Slovensku. Práve teraz prechádzajú kompetencie z orgánov štátnej správy na úrady samosprávnych krajov, pričom s preberaním moci a zodpovednosti zároveň prechádza pod novú zriaďovateľskú funkciu majetok jednotlivých inštitúcií v stomiliónových hodnotách. Absencia odbornej funkcie hlavného kontrolóra v tomto generálnom procese je výsledkom neschopnosti politickej dohody. Rudolf Bauer sa netajil sklamaním.

Po porade predsedov politických strán nechal predseda KSK hlasovať o návrhu, podľa ktorého bude vyhlásené nové výberové konanie na obsadenie funkcie hlavného kontrolóra. Návrh bol prijatý.

Rudolf Bauer na stretnutí s novinármi potvrdil, že podľa jeho názoru by mal post kontrolóra získať človek z politickej opozície, ktorá však asi nemá dostatok hlasov na to, aby ho presadila v tajnom hlasovaní. Svoj postoj odôvodnil potrebou skutočnej kontroly na riadne fungovanie Úradu KSK i aktuálnych delimitácií, ktorá je zo strany opozície skôr pravdepodobná. Ako ďalej uviedol, uvažuje, že útvar hlavného kontrolóra obsadí zatiaľ dvoma pracovníkmi, ktorí by zabezpečovali jeho chod a vykonávali kontrolnú činnosť v súlade so zákonom a potrebami úradu. Na post hlavného kontrolóra však nikoho obsadiť sám nemôže, musí čakať, kým a či sa poslanci dohodnú.

Dôležitým bodom utorňajšieho zasadnutia bolo aj hlasovanie o členstve KSK v Karpatskom euroregióne. Návrh znel, aby sa KSK prihlásil ku Karpatskému euroregiónu prostredníctvom združenia právnických osôb Región Karpaty, ktorého predsedom je tiež Rudolf Bauer, a ktoré zastupuje záujmy prislúchajúcej časti Slovenska k medzinárodnému združeniu. Poslanci návrh prijali.

Prihlásenie sa ku Karpatskému euroregiónu prostredníctvom Regiónu Karpaty má údajne viacero výhod. Ide najmä o prezentovanie záujmov samosprávneho kraja a jeho ambícií v medzinárodných projektoch prostredníctvom združenia, ktoré v rámci Karpatského euroregiónu vystupuje ako oficiálny partner zastupujúci slovenské mestá, obce, univerzity a ďalšie právnické osoby, čím jeho autorita a dôveryhodnosť rastie. Z tejto pozície je aj väčšia pravdepodobnosť získania finančnej podpory pre medzinárodné projekty.

Taktiež dochádza k lepšej koordinácii projektov, aby v súčasnom čase nevznikali napríklad nezávisle od seba dva rovnaké. Vytvára sa priestor na spoločné diskusie a projekty, na ktorých môžu participovať rôzne právnické osoby rôzneho zamerania. Pritom práve medzirezortné projekty, kde spolupracujú napríklad samosprávne orgány so školami, mimovládnymi a inými organizáciami, majú často vyššiu pravdepodobnosť získať finančnú pomoc na svoju realizáciu.

2. 7. 2002
Slavomír Szabó


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/