Košice 20. júla (TASR) - Takmer 2,144 milióna volaní na európske tiesňové číslo 112 prijali od 1. júla 2003 k dnešnému dňu na koordinačnom stredisku integrovaného záchranného systému (IZS) Krajského úradu (KÚ) v Košiciach. Oprávnené volania z tohto počtu však boli len v rozmedzí 3,5 až 6,5 percenta.
Ako informoval dnes vedúci oddelenia krízového riadenia a IZS KÚ Štefan Košík, počet neoprávnených volaní sa darí znižovať len veľmi pomaly, k čomu prispieva nedokonalá legislatíva. Najväčšiu skupinu neoprávnene volajúcich tvoria ľudia, ktorí "nemajú čo robiť a využívajú to, že európske číslo tiesňového volania 112 je bezplatné, a to či už z pevnej alebo mobilnej linky". Nájdu sa medzi nimi takí, čo sú osamelí a chcú sa s operátormi len porozprávať, niektorí im nadávajú, prípadne sa vyhrážajú, ale sú dokonca aj takí, čo si chcú overiť, či hasiči alebo zdravotníci budú na mieste do desiatich minút, povedal Košík. Niektorí si ešte číslo 112 mýlia s telefonickou informačnou linkou. Aj keď operátori majú v spolupráci s políciou metódy a prostriedky, ako zistiť volajúceho, doteraz sa im vinou platnej legislatívy nepodarilo sankčne uzavrieť ani jeden prípad.
Podľa Košíka si občania postupne zvykajú na nové číslo tiesňového volania, ktoré nahradzuje čísla 150 (požiarnici), 155 (záchranná služba) a 158 (polícia). Kým v začiatkoch fungovania koordinačného strediska bol pomer volaní rovnaký, teraz je to už takmer dvojnásobok v prospech čísla 112. Počet mesačných volaní na "stodvanástku" je 80 000 až 90 000, na čísla 150, 155 a 158 v rozmedzí 40 000 až 50 000.
Koordinačné stredisko IZS KÚ v Košiciach je zatiaľ vo výstavbe. Vyžiada si náklady približne 10 miliónov korún a naplno by malo začať pracovať od 1. júla 2007. KÚ však vytvára predpoklady, aby to bolo už o rok skôr. Počet prijatých volaní od jeho pokusného zriadenia je v Košiciach najvyšší zo všetkých slovenských krajov.
(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/ |