(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
J&T je členom medzinárodného konzorcia, ktoré chce kúpiť slovenské letiská
@ Aktuálne -> Doprava     Sep 06 2005 - 16:20 GMT
Bratislava 6. septembra (TASR) - Spoločnosť J&T podala v pondelok ponuku na kúpu 66 % akcií bratislavského a košického letiska ako člen medzinárodného konzorcia spolu so španielskym abertisom a britskou TBI. Na dnešnej tlačovej konferencii o tom informoval partner J&T Martin Fedor. Zostávajúci členovia konzorcia o svojom záujme informovali už minulý týždeň.

ažisko privatizácie nie je podľa Fedora v tom, kto ponúkne najviac peňazí, ale kto ponúkne lepší model rozvoja letísk a viac do nich investuje. "V prípade bratislavského letiska bude potrebné približne 7 rokov doň iba peniaze nalievať," vyhlásil Fedor. Takéto investície by mali zabezpečiť v horizonte 20 rokov zvýšenie počtu prepravených pasažierov na 7 až 8 miliónov ročne. V tomto roku by malo letisko prepraviť 1,4 milióna pasažierov.

Spomínané zvýšenie kapacity prepravy, ktoré by bratislavské letisko priblížilo k úrovni, na akej je v súčasnosti Budapešť alebo Praha, je podľa Fedora reálne. "Kým v minulosti 80 % obyvateľov Slovenska lietalo cez Viedeň, teraz je to aj vďaka rozvoju bratislavského letiska približne 50 % a tento trend môže pokračovať," vyhlásil.

Podľa neho konzorcium, ktorého členom je J&T, dokáže potrebný rozvoj zabezpečiť, keďže "spája najväčšieho prevádzkovateľa letísk na svete, spoločnosť ktorá má skúsenosti s prevádzkou letísk v silne konkurenčnom prostredí a silného domáceho hráča". Partnerom konzorcia je totiž aj španielska štátna spoločnosť Aena, ktorá je najväčším prevádzkovateľom letísk na svete. Tá sa na privatizácii priamo nezúčastňuje, poskytuje však technologickú podporu. Navyše je s 10-% podielom spolumajiteľom britskej spoločnosti TBI. Zostávajúcich 90 % akcií TBI vlastní abertis.

Práve skúsenosti TBI s prevádzkovaním letísk v konkurenčnom prostredí považuje Fedor za veľmi užitočné. Britská firma totiž spravuje letiská vo všetkých fázach rozvoja, ktoré bratislavské letisko ešte len čakajú. Príkladom môže byť podľa Fedora londýnske letisko Luton, či Skavsta v Štokholme, ktoré postavila spoločnosť TBI na zelenej lúke. TBI má navyše veľké skúsenosti s nízkonákladovými prepravcami.

Práve oni môžu podľa Fedora zabezpečiť rast dopravy z bratislavského letiska. "Trh nízkonákladovej dopravy je jediný, ktorý v danej oblasti rastie, a to o 20 % ročne a rásť by mal aj v nasledujúcich rokoch," tvrdí Fedor. Rozvoj nákladnej leteckej dopravy je už podľa neho problematickejší, už len preto, že bratislavské letisko leží blízko obývaných častí mesta a významná časť nákladnej prepravy sa realizuje v noci. Aj napriek tomu by sa z bratislavského letiska mohol stať regionálny uzol pre zásielkové spoločnosti.

Košické letisko sa môže podľa Fedora dostať na kapacitu 2 miliónov pasažierov ročne, "čo je Bratislava o také dva roky". V jeho prípade je konkurencia v porovnaní s Bratislavou nižšia, menšia je však aj spádová oblasť, ktorú môže zasiahnuť. Taktiež by sa malo zameriavať na nízkonákladové letecké spoločnosti, možný je aj rozvoj nákladnej prepravy.

Predbežnú ponuku na privatizáciu 66 % spoločnosti Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a. s., (BTS) a rovnakého podielu v spoločnosti Letisko Košice - Airport Košice, a. s., prejavilo 8 uchádzačov. Spomedzi nich vyberie privatizačná komisia záujemcov, ktorým bude umožnený prístup do tzv. data roomu týchto dvoch letísk. Takýto zoznam by mal byť hotový v priebehu dvoch týždňov. Víťaz privatizácie by mal byť známy do konca tohto roka.


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/